Gå til innhold

HJELP - feil felger fra GS? hjelp med å finne ET

code13
 Share

Anbefalte innlegg

Hei trenger hjelp med å avklare noe. Har handlet felgpakke fra GS. var lagersalg/utstillingsmodell med en felgpakke m/ nangkang dekk spesifisert til 3serie. Er til e46. Idag kom det ett sett, men med Sonar dekk istedet. greit nok. Men når jeg tar en titt bakpå ser jeg dette:

xavbw5tomtuyadt38i15.jpg

På ET står det 15

f8qzuo3zo69eib1ka0cu.jpg

og på baksiden der man skrur inn boltene står det 43 ett sted og 120 på annet sted (120 bolter?) hva står 43 for?

Vet at Et15 er til 5 serie, og ET43 er til 3 serien. Men what the hell da? Hva er riktig her? Har jeg fått feil felger? Vet at GS har disse felgene på ET15 til 5 serie og ET43 og 45 til 3 serie. Kan noen hjelpe meg å forstå?

Kan de ha sendt feil med tanke på at settet kom ikke som annonsert med nangkang dekk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er ET15 er det nok 5 serie, men kan jo være preget inn feil, evt at felgen er maskinert ned til ET43 etter støping. Den ville jo være maskinert der det er preget inn 43 i tilfelle. Det er vanlig at felger støpes i samme verktøy (form) og maskineres ned for å passe til ulike biler i ettertid.

Du kannske se på diameter på senterhullet også? Ettermarkedsfelger til 5 serie har vanligvis diameter 74,1 for å passe til E39 mens 3 serie oftest har 72,5, og en 5 serie felg (74,1) vil derfor ikke sitte godt på 3 serie uten bruk av senterring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men 5serie e34 har også 72,5 med ET15 av denne typen felger som GS selger.

Stemmer det, men det er vanlig at 5 serie felger lages med 74,1 for å passe alle modeller, og så får du med senterringer hvis du kjøper til E34.

Hvis du prøver den ene felgen på vil du sannsynligvis se det med en gang hvis det er ET15. Dette ser ikke bra ut på 3 serie da hjula kommer for langt ut i hjulkassa. Har hatt det på 323ci selv en periode, og det så absolutt ikke bra ut.

Håper du finner ut av det da, kjedelig når slikt oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for hjelpen titansilver og kristian. den siste linken hjalp - fant ut hvor mye det skulle være i mm hvis ET var sånn og sånn. Og det stemte ganske godt med ett sett felger jeg har til 5 serie og nye settet til 3 serie. Det ser ut som at ET er riktig (43) følge den kalkulatoren jeg fant på linken.

Rart det ikke skal stå ET15 på felgen eiken da.

Takk for hjelpa, nå kan jeg sove godt i natt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det att de skulle levere Nankang dekk, å har levert Sonar hadde jeg lynsja de! :) Makan til skummle dekk har jeg aldri vært borti! Trudde det var noe seriøst gale med bilen min når jeg henta den fra dekkverkstedet.! Spora så inni gamperæva! Men når sliteflata er HELT flat ut til dekksidene, så må det vell bli slik.. Men etter 5000km var de heldigvis utslitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst Nangkang som produserer Sonar dekka også. Etter rask google søk. Så jeg vet ikke, sikkert helt greie dekk uansett - lager folk dårlige dekk ennå i 2009? uannsett, får håpe det går fint med dekka og ikke er livsfarlig (er glad i å leve)

Uannsett, takk for hjelpa folksen! Konklusjonen for denne tråden blir: På felg fra GS er det nr. som står på baksiden av der du skrur på boltene som gjelder som innpress og ikke på eik når de eksisterer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...