sufii Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Hei, jeg har en e36 som jeg har litt problemer med atter en gang. Igår da jeg kjørte hjemover og satt fast i trafikken i en halvtime + - , og plutselig fikk jeg meg en overraskelse. Temperatur måleren hadde gått helt til rødt, og fikk stoppet i en luke i en tunell, og der ble jeg stående i en god stund. Etter at jeg hadde ventet der og åpnet lufte skruen i kjøleveske holderen, temp måleren viste da 90 grader. Så ble jeg stående i trafikken i nye 15 minutter, og den ble varm igjen. Gjentok det samme igjen. Men denne gangen fyllte jeg på kjøleveske med vann. Så lot jeg bilen stå på tomgang i 20 minutter og den ble selvfølgelig varm. åpnet luftskruen og ventet. Kjøpte meg 5 liter ferdig blandet kjøleveske, så da jeg ble dritt lei av å gjøre det samme uten å få reparert problemet. Stoppet jeg på bensinstasjonen, åpnet den blå skruen under kjøleveske tanken, tømte all gammel kjøleveske og renset tanken med rent vann, tømte det vannet. Og helte i 4 og en halv liter kjøleveske imens jeg lot lufteskruen være åpen, når det først sluttet å komme bobler så lukktet jeg igjen alt som det skulle være. Så fikk jeg kjørt bilen i 1 times tid uten temperatur økning, så skulle jeg forsikre meg om at denne feilen ikke skulle gjenta seg i vanskelige situasjoner, så jeg kjørte bilen litt hardt i første gir og andre gir, 4000 - 5000 omdregninger, etter at jeg hadde gjort dette i 10 - 15 minutter, resultatet ble at temp. måleren viste 120 grader. Så hva kan problemet være? Håper noen kan hjelpe meg !
AlXz Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Luftet du ordentlig når du byttet? Tappet du av varm kjølevæske og fyllte på ny kald? Tror du bør sjekke toppakning og kanskje mer også, når den har kokt flere ganger... :/
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Jeg mener ihvertfall at jeg luftet ordentlig. Det jeg gjorde var å ha lufteskruen åpen, samtidig som jeg helte kjøleveske i tanken, og helte helt til det sluttet å komme bobler. Når det kom rent vann uten bobler, så satt jeg på lufteskruen igjen. Men hvis det koker flere ganger betyr det at det er toppakningen som er defekt? Skjønte ikke helt .
Fliid Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 I utgangspunktet så er nok viskosekoplingen din gåen. Bytt denne og fyll på kjølevæske i henhold til prosedyren som står i min signatur.
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Er det vanskelig å bytte ut denne delen? Og hvor mye koster det?
AlXz Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 At vannet koker er ikke bra for toppakningen var det jeg mente.., er nok begrenset hvor mange ganger eller varmt det kan bli før pakninga ryker.. Men du kan ha vært heldig. Sett flere tilfeller hvor disse motorene tåler mye. Bruk luftemetoden til Fliid! Da skal luftinga være rett ihvertfall
Fliid Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Må ha en 32 mm fastnøkkel og en liten hammer. Delen koster vel litt i underkanten av 1000,- . Det er ikke vanskelig å bytte denne.
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Luftet ikke bilen på denne måten, motoren var av og alt annet å.
AlXz Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Er det vanskelig å bytte ut denne delen? Og hvor mye koster det? Går greit å bytte. Jeg brukte en sveisetang og en fastnøkkel.., husker ikke størrlsen helt. Er "links" gjenger. (altså motsatte gjenger på denne), så du må vri motsatt vei av normalt. Jeg holdt igjen reimhjulet med tanga, og satt fastnøkkel på viskosekoblinga. Så var det bare å vri. GS har alternativ vare til underkant av 1700kr Ny på gs er rundt 2000, var to forskjellige der.
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 oj, såpass ja. Men tipper at det ikke er luft i systemet ? Men kan det skyldes bare luft i systemet og ikke noe annet ? Var nettop å byttet simring for 2000 kr. Så utgiftene øker. Men hvor er det denne delen befinner seg hen?
AlXz Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Motorvifta sitter fast i viskosekoblinga. Du ser den i fremkant av motor
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Aha, den er den taggete metall sirkelen. Men helt sikkert at det er den?Eller er det bare noe dere antar?
AlXz Skrevet November 21, 2009 Skrevet November 21, 2009 Temperaturen går opp når du står stille = du har ikke luftkjøling. Når du kjører får du tilstrekkelig med luft til å kjøle ned radiator/motor. Også hard kjøring vil være med å øke temperatur, da viskosekoblinga ikke henger med slik den skal, og bare går sakte rundt.
sufii Skrevet November 21, 2009 Forfatter Skrevet November 21, 2009 Men da skal jeg se om jeg får tak i en slik en. Høres realistisk ut. Tenkte litt på vifta jeg å.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå