Gå til innhold

Problem med temperatur i bil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en e36 som jeg har litt problemer med atter en gang. :( Igår da jeg kjørte hjemover og satt fast i trafikken i en halvtime + - , og plutselig fikk jeg meg en overraskelse. Temperatur måleren hadde gått helt til rødt, og fikk stoppet i en luke i en tunell, og der ble jeg stående i en god stund.

Etter at jeg hadde ventet der og åpnet lufte skruen i kjøleveske holderen, temp måleren viste da 90 grader. Så ble jeg stående i trafikken i nye 15 minutter, og den ble varm igjen. Gjentok det samme igjen. Men denne gangen fyllte jeg på kjøleveske med vann.

Så lot jeg bilen stå på tomgang i 20 minutter og den ble selvfølgelig varm. åpnet luftskruen og ventet.

Kjøpte meg 5 liter ferdig blandet kjøleveske, så da jeg ble dritt lei av å gjøre det samme uten å få reparert problemet. Stoppet jeg på bensinstasjonen, åpnet den blå skruen under kjøleveske tanken, tømte all gammel kjøleveske og renset tanken med rent vann, tømte det vannet. Og helte i 4 og en halv liter kjøleveske imens jeg lot lufteskruen være åpen, når det først sluttet å komme bobler så lukktet jeg igjen alt som det skulle være.

Så fikk jeg kjørt bilen i 1 times tid uten temperatur økning, så skulle jeg forsikre meg om at denne feilen ikke skulle gjenta seg i vanskelige situasjoner, så jeg kjørte bilen litt hardt i første gir og andre gir, 4000 - 5000 omdregninger, etter at jeg hadde gjort dette i 10 - 15 minutter, resultatet ble at temp. måleren viste 120 grader. :(

Så hva kan problemet være? Håper noen kan hjelpe meg !

Skrevet

Luftet du ordentlig når du byttet?

Tappet du av varm kjølevæske og fyllte på ny kald?

Tror du bør sjekke toppakning og kanskje mer også, når den har kokt flere ganger... :/

Skrevet

Jeg mener ihvertfall at jeg luftet ordentlig. Det jeg gjorde var å ha lufteskruen åpen, samtidig som jeg helte kjøleveske i tanken, og helte helt til det sluttet å komme bobler. Når det kom rent vann uten bobler, så satt jeg på lufteskruen igjen.

Men hvis det koker flere ganger betyr det at det er toppakningen som er defekt? Skjønte ikke helt . :?

Skrevet

At vannet koker er ikke bra for toppakningen var det jeg mente.., er nok begrenset hvor mange ganger eller varmt det kan bli før pakninga ryker..

Men du kan ha vært heldig.

Sett flere tilfeller hvor disse motorene tåler mye.

Bruk luftemetoden til Fliid! Da skal luftinga være rett ihvertfall ;)

Skrevet
Er det vanskelig å bytte ut denne delen? Og hvor mye koster det? :)

Går greit å bytte.

Jeg brukte en sveisetang og en fastnøkkel.., husker ikke størrlsen helt.

Er "links" gjenger. (altså motsatte gjenger på denne), så du må vri motsatt vei av normalt.

Jeg holdt igjen reimhjulet med tanga, og satt fastnøkkel på viskosekoblinga. Så var det bare å vri.

GS har alternativ vare til underkant av 1700kr

Ny på gs er rundt 2000, var to forskjellige der.

Skrevet

oj, såpass ja. Men tipper at det ikke er luft i systemet ? Men kan det skyldes bare luft i systemet og ikke noe annet ? :?

Var nettop å byttet simring for 2000 kr. Så utgiftene øker.

Men hvor er det denne delen befinner seg hen? :)

Skrevet

Temperaturen går opp når du står stille = du har ikke luftkjøling. Når du kjører får du tilstrekkelig med luft til å kjøle ned radiator/motor.

Også hard kjøring vil være med å øke temperatur, da viskosekoblinga ikke henger med slik den skal, og bare går sakte rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...