Hyggmaister Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Hei, trenger noen mer kompetentes hjelp her! Skulle peile oljen i dag. Var ikke brukt spesielt mye, og oljenivået etter 30-40 min kjøling la ca midt på pinnen. Oljen så fin ut her, jeg fant ut jeg skulle kaste på et par dl. Skrur opp lokket, og ser en gul smørje jeg aldri har sett før...Forstår lite? En ser det litt dårlig på bilde, men den ligger rundt hele kanten på innsiden av oljedekselet. Hvordan den ser ut ser du spesielt godt på selve dekselet. Ser seig ut, men er veldig tynn egentlig, nesten som tynn såpe å ta i. Har ikke mista vann i det siste så jeg kan se i farten, men bilen har hatt ganske heftig eksosutvikling lately. Har tenkt at det bare er pga kulda..Har også tidvis svidv på tomgang som om den skulle sugd falskluft (gjør ikke det) Noen som har noen forslag til hva dette er for noe? Spør om dere skulle lure på no, er takknemmelig for all hjelp.
bmwkizn Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Ser ut som det har kommet vann i oljen. (vann med radiator tett) var akkurat det samma på en 518i jeg hadde faktisk.
bmwkizn Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Gjør rent påfyllingslokket og det rundt. bytt olje og filter. og se om problemet fortsetter. Og evt hvor fort det blir slik igjen .
Beta Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Om du bruker bilen lite dvs kun småkjøring i kaldt vær kan det ofte bli slik. Kulden gjør at det blir kondens inne i blokk/topp på motoren og når du da har kun småkjøring får du aldri tempratur nok på oljen til at vannet i blokka fordamper skikkelig. Kjør deg en lang tur å se at det forsvinner;)
OLEZZ Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Plukk av toppdekselet å sjekk da. Er det fullt av det nedi der så er det nok vann i olja.
Hyggmaister Skrevet November 23, 2009 Forfatter Skrevet November 23, 2009 Takker for svarene. Ja, jeg har brukt bilen nærmest, nei faktisk kun til småkjøring de siste 4 ukene. MEN like før jeg sjekka oljen, hadde jeg faktisk bilen på en 50 min lang tur..hmm Men som bmwkizn skriver: vann med radiatortett..Er det dette som forårsaker det gule greia? For jeg hadde radiatortett oppi men det nærmer seg to år siden.. eller kan denne også forårsakes av kondens/småkjøring? Bytta olje og filter bare 5000 km tilbake..Aldri sett det på bilen før! Om det er radiatortetningen som lager den gule greia så er det jo i alle fall ingen tvil om at det er kjølevann i olja..og ergo toppakningsbytte, right? Kan muligens få titta oppi toppen til helga..
bmwkizn Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Prøv ihvertfall å gjør ren toppa til påfyllinga å det du kommer til der. Og kjør litt med bilen. kan som sagt tidligere her at det er kondens som har samlet seg der over tid
Rayb Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Bytt til Castrol olje, så er problemet borte. Se mitt innlegg nesten helt nede i denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=103784&highlight= Det kan selvsagt være mye små kjøring og gammel olje som gjør det også...
bmwkizn Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Bytt til Castrol olje, så er problemet borte.Se mitt innlegg nesten helt nede i denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=103784&highlight= Det kan selvsagt være mye små kjøring og gammel olje som gjør det også... HVIS det er toppakning evt topp som er gåen så tror jeg ikke det hjelper med castrol. Da vil nok vannet komme til oljen uansett hvilken olje man har
Rayb Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Helt riktig, men det der er ikke toppakkningen. Hadde guffen i lokket vært grå skulle jeg forstått det, men gul guffe er feil olje.
Lars89 Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Typisk kondens det der. Ikke noe å bekymre seg for. Skjer med mange biler på denne tida hvis det er mye småkjøring
Hyggmaister Skrevet November 23, 2009 Forfatter Skrevet November 23, 2009 Bytt til Castrol olje, så er problemet borte.Se mitt innlegg nesten helt nede i denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=103784&highlight= Det kan selvsagt være mye små kjøring og gammel olje som gjør det også... Om jeg skulle lagt bilen min ut for salg I DAG, kunne jeg vel reelt sett pressa ut 15000 av den..Kjøpte den for 20 for ett par år siden. Bilen er kjørt over 280tusen. Selv om den virker fint på de fleste vis egentlig, så gidde jeg ikke spandere så dyr olje på den..Kjører på Sunoco Gold 5W-40 syntetisk, en olje som skal holde svært høy kvalitet så vidt meg bekjent, som jeg får tak i til en meget gunstig pris, og som også er den eneste oljen JEG har hatt på den motoren som står i bilen..Kan ikke forstå at det skal være "feil"? Men skal i alle fall få kjørt noen lengre turer, og er frisk nå, så slipper å småkjøre så mye til skolen nå satser jeg på =)
gatebil76 Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Mange som har blitt lurt av dette ....en bilselgers drøm å åpne lokk og presse pris ned.. dette er kondens som kommer fra veivhusventilasjon.. ikke noe farlig. men klart en rens av topp deksel hjelper på..
Glenno Skrevet November 23, 2009 Skrevet November 23, 2009 Hadde slik på en 518 m40b18 også.Det skyldtes masse småkjøring på vinterstid. Brukte anbefalt olje Castrol før og etter, men tok meg en lengre tur innemellom for å få bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå