Gå til innhold

Silikon mot metall - HASTER!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt silikon for å tette rundt bakruten på min E38.

Fikk vite i ettertid at Silikon inneholder amoniakk som er skadelig for metall og får det til å ruste. takk sjøbuse! - har fått fjernet en del av silikonen, men får ikke av alt :-(

Det meste av silikonen går mot gummilist og glassfiber, men noe mot metallet/lakken på bilen.

Har brukt Casco sin silikon for vinduer og akvarier. Klar type.

1) Vet noen om denne silikonen inneholder amoniakk eller er amoniakkfri?

2) Vet noen om silikon mot metall generelt? Hvor lang tid tar det for metallet reagerer? Skjer det bare hvis vann er involvert?

3) Hva anbefaler folk for tetning av bakrute, i kontakt med metall? (sikaflex, rutelim etc.... )

4) Hva skal jeg gjøre når jeg ikke får av all silikonen?

Skrevet

Igjen blir det å vise til båtbransjen hvor dette er et generelt problem hele tiden. Sikaflex inneholder jo også silikon. Aquashure er mye brukt til å tette rundt båt ruter og fungerer fint sammen med metall. Dette holder også godt når du tenker på at dette blir stående i sol og salt til alle tider :)

Mitt råd er derfor ta kontakt med en seriøs båtutstyrsbutikk

Skrevet

Tec7 ville jeg brukt. Har hatt god erfaring med det og blitt anbefalt det flere ganger. Kan desverre ikke si på stående for om de inneholdt silikon thou.

Skrevet
Noen grunn til at du ikke vil gjøre det ordentlig å bytte bakrutepakningen? Casco silstrip skal få vekk all silikon.

Pga jeg har bakrutespolier som er limt godt fast. Så godt at den mest sannsynelig blir ødelagt hvis den prøves å fjernes.

Dette vil jeg helst unngå.

Ellers skulle jeg selvfølgelig gjort dette skikkelig!!

Liker ikke slike halveise løsninger, men akkurat i dette tilfellet VET jeg svært nøyaktig hvor det er vannlekkasje og hvor jeg da må tette. Et lite område langs bakrutelist. Så tenkte at litt silikon der ville løse alt og at det i ettertid ville være lett å fjerne.

Takk for andre input!!

Dette løste seg fint, fikk bare litt panikk i begynnelsen :-)

Så til andre som har gjort samme feil, her er løsningen:

Casco Silstrip får vekk all silikonen. Bruk denne hvis du skal ha silikonen av igjen kort tid etter du tok den på. Det går også an å vente en stund (noen dager) til silikonen er skikkelig fast, og så bare plukke den av for hånd. Den sitter ikke så hardt fast at man ikke får dette til.

Ikke få panikk slik jeg fikk! Silikon skader ikke metall så mye eller så raskt. Man kan trygt ha det på en stund (uker, måneder, enkelte tilfeller år) uten at det tar skade. Jeg har også hørt at det er kombinasjonen silikon, metall og VANN som over tid KAN være skadelig.

Bruk heller et stoff som heter: Fugger Seal All. Dette er beregnet på industrimetall, bilkarosseri osv og man kan trygt bruke det rett på lakken på bilen for eksempel.

Jeg fikk til slutt vekk all silikon, var svært grundig, og tok på Fugger Seal All.

Happy ending... 8)

(søke tags: silikon cilikon fugger seal all sealall seal-all metall metal lakk lakkering tette lime fuge skade vann rust hjelp reaksjon)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...