Eivinos Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Har i dag byttet regulator med børster. Men den lader bare 12.50V på tomgang med lys på! Veide batteriet og det stemmer med vekten, også prøvde jeg med et annet, men ingen forandring! Hva kan da være Feilen?? Må jeg ha ny dynamo...? Er det mulig og måle på dynamoen med multimeter for og skjekke om den er i stand? Eller Kanskje stille opp Volten på den? men kan ikke se noen form for justeringsskrue! Mvh Eivind
TheBirg Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Det kan være børster må "slite" seg til før du har full lading. Hva lader den om du ruser motoren litt da ? Det er nok ingen justeringsmuligheter hva volt angår.
Lars89 Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Mål direkte på dynamo og se hvor mye den lader. Kan være du har stort spenningsfall fra dynamo til batteri. Mål fra pluss på dynamo til pluss på batteri og gjør deretter det samme med minus så ser du hvor evt spenningfall er størst Se også om det er mye irr e.l på batteripolene. Dette kan gi mye spenningsfall Justeringsskrue tror jeg du skal lete lenge etter
Fliid Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Hvis du har kjørt med godt slitte børster over for lang tid, så slitte at fjørene i bakkant ikke har hatt press på en stund. Så kan du ha slitt ut åket. Når du bytter børster med ladebru, så burde du se inne i dynamo og s på åket (Det hjulet som børstene ligger på) om det er dype spor der. Er det gode dype spor så er det ikke rart om den fortsatt lader dårlig. En dynamo kan man fint reparere, men om det lønner seg i motsetning til å kjøpe en ny, det kan jeg ikke svare for. En byttedynamo er veldig rimelig.
Eivinos Skrevet November 28, 2009 Forfatter Skrevet November 28, 2009 takker for gode tips! Er ikke så mye forskjell med volten når den står på tomgang eller når jeg ruser den litt. litt rart kanskje. Skal bruke kvelden i dag og finne dette ut.. Håper det ikke er noe mere dyre deler jeg må kjøpe.
Fliid Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Når du vrir nøkkel til posisjon 2, er det lys i varsellampen for lading? Om du ruser å spenningen er så og si lik, så er det ett godt tegn og ikke ett dårlig ett.
kawaman Skrevet November 28, 2009 Skrevet November 28, 2009 Kan være sleperingene som er dårlig eller om du har en diodefeil på dynamoen. Har du sjekket at du har bra nok jording til motor og sånt? Og skulle det være bra er det sikkert en diodefeil i dynamo'n,da trengs det ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå