Gå til innhold

Innstilling av front lys

emilio_e36
 Share

Anbefalte innlegg

Halloen!

Jeg har nettopp hatt min E36 318is 97' på EU-kontroll og fikk feil på lys-innstillingene foran.

Jeg har aldri justert på de selv, så jeg lurer på om noen har noen ideér om hvordan dette gjøres?

Jeg har forresten også "Unormal støyvirkining" fra eksos-anlegget, 124 db 8)

Kjipt å miste go'lyden! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilling av lys får du gjort på de fleste service verksteder. Ikke noe du kan gjøre selv.

Hadde du så høy desibel som du skriver så var du heldig at dem ikke røska av skiltene på bilen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig klar over dette, men det er vel alikavel vanskelig og få dette riktig uten justerings innstrument for høyde/sidejustering?

Det er sant, men hvis de lyser så galt at det blir en feil, så kan man hvertfall rette det litt opp med de skruene.

Er klar over at det ikke blir 100% riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på dette selv, så leste jeg dette da jeg søkte litt i går:

"Du skal bruke knekkpunktet der cut-offen står i vinkel når du justerer lyset. Bare kjør til en vegg som nevnt over og sjekk at knekkpunktet på begge lyktene står på nøyaktig samme høyde. Dersom det er nødvendig med horisontal justering er det litt verre. Da skal du kjøre frem til en vegg, markere knekkpunktet, så rygge bilen bakover 20 meter fullstendig i rett linje, og så justere knekkpunktet til akkurat samme punkt horisontalt.

For å gjøre det helt korrekt, så er det en ring eller et kryss rett foran nærlyspæra markert i lykteglasset (det er et krav i henhold til godkjenningen, så det skal være der). Det punktet kan du markere på veggen når du kjører bilen helt inntil veggen. Når du så rygger 20 meter bakover, så skal du justere knekkpunktet både i høyde og horisontakt til å treffe akkurat på det markerte punktet minus ca. 10 centimeter nedover. .. ikke veldig vanskelig, det som er vanskelig er å finne et egnet sted.

Det høyre lyset skal forresten ikke stå høyere enn det venstre. "

MEN, så har du også dette synspunktet:

"Det letteste er og stikke på et verksted og få det gjort. Det tar ca 1 minutt og koster max 200 spenn.

De 200 kronene går antagligvis bort i bensin ved og finne en rett vegg med vannrett underlag Resultatet blir også noe vagt og usikkert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det bar tidligere at det høyre skulle være høyere?

På verkstedet jeg bruker til eu av tunge biler får jeg beskjed om at det høyre alltid skal være litt høyere. Dette for å se folk langs veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke det, men mulig at pga den knekken som er i lysa nå så er ikke dette nødvendig. Jeg har ikke helt satt meg inn i dette, bare videreformidler det jeg får høre på verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...