bmw520 Skrevet Desember 5, 2009 Share Skrevet Desember 5, 2009 Vet ikke hvor lurt dette er, men d har blitt diskutert en del om kondensator og strøm/batteri i en del tråder, og d kan fort ødelegge for en trådstarter, da tråden kan handle om noe helt annet. så da tenkte jeg at denne tråden kunne være til sånne diskusjoner så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Desember 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2009 Typisk d, når man oppretter en tråd så er d ingen som vil diskutere hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 La tråden stå litt lenger enn 1 natt, så skal du nok se at det kommer innlegg om saken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Desember 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2009 hehehe, joa, men d var i går d gikk litt heftig for seg, men skjønner poenget ditt er vel for ivrig da vettu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2takt Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Min og mine kameraters erfaring er hvertfal at kondensator er veldig effektivt. Med flere forsterkere, frontsett, subber og høytalere bak så blinket lysene i bilen voldsomt. En kondensator fjernet problemet med engang Men ett ekstra batteri er uansett alltid bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Desember 6, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2009 Er d som er hele poenget også, ha gode batterier og kabler før man setter i en kondis, d er jo ikke en problem løser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Bardalen Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Har man et problem i utgangspunktet så finnes det andre ting man skal sjekke FØR man begynner å tenke på en kondensator. Sier ikke at den ikke virker til det den er laget for, men har man et problem i utgangspunktet så er det noe som er FEIL. Dynamo som ikke lader skikkelig, dårlig og gammelt batteri, underdimmensjonert kabling e.t.c. Er vel litt billigere å oppgradere kabling istedet for å kjøpe en dyr kondensator, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tofter Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Slik jeg også ser det. Hvis man har slike problemer, blir kondensatoren som å sette plaster på ett brukket ben liksom. Men noen synes sikkert det er kuuult da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Bardalen Skrevet Desember 6, 2009 Share Skrevet Desember 6, 2009 Har absolutt ingenting i mot kondensatorer, men det er å begynne i feil ende. Jeg slenger gjerne inn kondensatorer jeg, men jeg vil jo helst at hele strømkretsen kan takle lasten. Oppgraderer den kabling som trengs e.t.c. Jeg som har batteri foran burde f.eks oppgradere jordingskabler under panseret da det faktisk er den veien strømmen går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Kommer også helt ann på bruken. Skal du på DB-drag er er kondensator ikke å anbefale. Men skal du kun spille musikk og man har den typiske diskobassen så kan en kondensator være en liten buffer for få få det lille ekstra. Men husk, en kondensator er bare til hjelp sålenge den klarer å lade seg opp fort nok igjen. Blir en kondensator tømt så blir den en belastning for anlegget istedenfor hjelp. Kort forklart skal kondensatoren passe på at spenningsfallet ikke blir for stort når bassen trår til. Blir spenningsfallet for stort så vil ikke forsterkeren levere det den skal og toppene vil kutte. DVS DC vil bli sendt inn til subbene og du kan risikere å svi av spolene. I mitt forrige bygg kjøpte jeg kondensator. Dette pga en utrolig feit forsterker: http://www.blaupunkt.com/au/7607792072_main.asp Men nå i dagens bygg har jeg gått for pen lyd istedenfor å blåse ut hjernen (eller det som er igjen), behovet for en kondensator har ikke vært til stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tofter Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Kort forklart skal kondensatoren passe på at spenningsfallet ikke blir for stort når bassen trår til. Blir spenningsfallet for stort så vil ikke forsterkeren levere det den skal og toppene vil kutte. DVS DC vil bli sendt inn til subbene og du kan risikere å svi av spolene. OT men jeg klarer ikke dy meg Igjen må jeg arrestere deg på dette. En forsterker vil aldri sende ut likespenning til høyttalerene. Undersøk litt mer ang. klipping av signal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Bardalen Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Korrekt det tofter. Den vil sende ut et KLIPPET signal, ikke likestrøm http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 OOOo... Arrestanter http://avforum.no/forum/guider-audio/21 ... alere.html Klipping og likestrøm er hipp som happ. Er alt etter hvordan man gidder å formulere seg eller forklare. At en sinuskurve blir klippet tilsvarer likestrøm i en KORT periode. Men fint at folk liker å pirke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tony Bardalen Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Pr. Definisjon ER det ikke likespenning, men skjønner hva du mener med det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Desember 7, 2009 Share Skrevet Desember 7, 2009 Sunt er det uansett ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå