Gå til innhold

Hvordan ser automatisk oljen ut etter 105 km.


mudbug
 Share

Anbefalte innlegg

har ikke flushemaskin, så lurer på om dette går an:

tengte på og bruke det gamle oljefilteret, kutte av selve filterdelen sånn at man bare har den lange halsen som man kan sette på en slange med slangeklemme som videre kan kobles på ei håndpumpe slik at man kan pumpe ny olje inn til olja som kommer ut er fin og blank (med motor av selvfølgelig)?

er dette en måte man kan skifte ut olja i konverteren på?

for så og sette på bunnpanna og kjøre igjennom fylleprosedyren

litt som og lufte bremser på et vis..

er ute etter skuddsikkert svar på om dette går eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg mistenker at den grå fargen skyldes mye småkjøring. Akkurat som med motorolje så må girolja bli skikkelig varm av og til for å kvitte seg med fuktighet. Stadige varme-kjøle-sykluser genererer kondens og til slutt blir olja grå. Særlig tatt i betraktning av bilen til trådstarter er 10 år gammel og kun kjørt 105.000 km, så går jeg ut fra at det er mye småkjøring?

Bytta olja på min for et par år siden ved ca 200.000 km og da var den fremdeles sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at den grå fargen skyldes mye småkjøring. Akkurat som med motorolje så må girolja bli skikkelig varm av og til for å kvitte seg med fuktighet. Stadige varme-kjøle-sykluser genererer kondens og til slutt blir olja grå. Særlig tatt i betraktning av bilen til trådstarter er 10 år gammel og kun kjørt 105.000 km, så går jeg ut fra at det er mye småkjøring?

Bytta olja på min for et par år siden ved ca 200.000 km og da var den fremdeles sort.

Det er riktig. Det tar ca. 3 min. til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at den grå fargen skyldes mye småkjøring. Akkurat som med motorolje så må girolja bli skikkelig varm av og til for å kvitte seg med fuktighet. Stadige varme-kjøle-sykluser genererer kondens og til slutt blir olja grå. Særlig tatt i betraktning av bilen til trådstarter er 10 år gammel og kun kjørt 105.000 km, så går jeg ut fra at det er mye småkjøring?

Bytta olja på min for et par år siden ved ca 200.000 km og da var den fremdeles sort.

kjøpte du da olje på østbyen? skifta du bare olja i panna eller tok du full flushing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det gjort hos Burlin Motor AB, merkeforhandler i Skelefteå. De skifta kun olje, silen (det mange kaller filter) og pakningen, en times betaling pluss materiell. De hadde den oppe på bukk noen dager før for å være helt sikker på at de bestilte opp rett oljetype. Det står en lapp på bunnpanna på kassen som forteller hvilken olje som skal fylles.

Det skader neppe å flushe og få byttet all olja, men slike oppdrag tror jeg kun spesialverksteder tar på seg? Uansett får man bytta det meste av olja kun ved vanlig skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får byttet 4-5 liter ved og skifte olje ved og skifte det som er i panna, på kassa som jeg og du har GM A5S360R som ble brukt i 530dat fram til 09/2000 (A5S390R etter denne datoen) er det totalt litt over 9 liter totalt i konverter og bunnpanne, så er helt klart en fordel og flushe...

På østbyen gjør de kun oljeskift sier de olja kan man få kjøpe for 278kr/l der, tengte og ta turen innom svensken på bil og transmissjon og høre hva han tar for en flushejobb evt olje, har vært under bilen og tatt bilde av det grønne merkeskiltet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

- fylle opp bunnpanna.

- starte motoren og la olja få litt temperatur. (ca 40'c)?

- etterfylle til det renner over imens motoren er igang og skru igjenn påfyllingen _FØR_ man stanser motoren igjenn?

skal skifte imorgen, hadde vært greit og få helt korrekt nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- fylle opp bunnpanna.

- starte motoren og la olja få litt temperatur. (ca 40'c)?

- etterfylle til det renner over imens motoren er igang og skru igjenn påfyllingen _FØR_ man stanser motoren igjenn?

skal skifte imorgen, hadde vært greit og få helt korrekt nivå :)

Nesten :P

-fyll opp bunnpanna

-start bilen og dra gjennom alle girene, hold vært gir i 3 sek. (med bremsen inne så hjula ikke går rundt!)

-la bilen gå på tomgang i park mens du fyller opp til det rener ut av påfyllingshullet

-la det renne ut av påfyllingshullet mens temperaturen øker

-når olja har oppnådd riktig temp (snaut 40 grader på zf-kasser) så skrur du i pluggen til påfyllingshullet og du er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eneste jeg ikke kan garantere er temperaturen. Men jeg sjekka BMW TIS og kom fram til dette.

I BMW TIS står det mellom 30 og 55 grader på kassa di.

Det står det samme for zf-kassene, men zf selv sier ca. 38 grader.

Så hvis du skrur i pluggen når olja holder ca. 40 grader tror jeg det blir bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gjorde det så begynte jeg med kald motor og kasse. (det er viktig at kassa er kald, eventuelt må du vare opp olja før du fyller på. Er ikke bra med varm kasse og kald olje)

Da brukte jeg et biltema multimeter med mulighet for å koble til en ledning med føler. Blir mye av det samme som du har tenkt...

Jeg hadde god tilfra jeg starta motoren, gikk igjennom girene og fylte opp med olje til olja hadde oppnådd riktig temp. Så hvis det du lurte på var om du før det travelt med å krabbe under bilen for å skru igjen pluggen så er det inge fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...