Gå til innhold

Hjelp til lydinstillinger med disse settene:


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sorry gammel post,men ville bare spøre:

ER denne forsterkeren god nok til å drive høytalere (ikke subben,men komp settet og bakhøytalere)

http://www.orioncaraudio.com/Products/P ... ductID=556

eller burde jeg velge denne:

http://www.orioncaraudio.com/Products/P ... ductID=504

Jeg har Cobalt serien til Orion på mono blocken. Men trenger en 4 kanal. Veit ikke om Cobalt serien 4 kanal duger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten samme spiller som en her anbefalte (Alpine CDA 9887R) og synes dette er en av de bedre spillerene eg har hvert borti.. og begge de forsterkerene du linket til vil nok kunne fungere helt greit. brukte i gamlebilen en boss-forsterker på 4x50w RMS på 2 par 6*9 på 100w RMS hver og fungerte mer enn godt nok.. og brukte bare 2 av kanalene på forsterkeren... Og så du hadde tenkt å bytte ut subbene dine.. om du skal det vil eg anbefale på det sterkeste å snakke med Nautiluz her på bimmers.. Han ladge kasse til meg.. og tro meg det va som natt og dag etter eg fikk kassen han lagde.og han lager kassen akkurat sånn du vil ha den, pluss at han tenker på at volumet må stemme med elementene du velger. Ta å se på www.nautiluz.net så kan du se noen av bilene han har mekket i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge vil fungere bra men jo mer strøm du kan levere, jo mer kontroll over elementene.

Njææ... er andre elementer som definerer om en forsterker har "kontroll" på et element, enn hvor mye strøm det KAN levere ;) Dempingsfaktor e.t.c.

Og husk: det finnes to måter å sprenge et element på, og begge har med for mye effekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg der..Har du for liten forsterker vil du få forvrenging ved maksing av forsterkeren.Elementet klarer ikke å returnere til sin tidligere posisjon hurtig nok.

Dempningsfaktoren er jeg enig i at skal være med,men å si at man BARE kan sprenge et element med for stor forsterker er feil.

Strøm er og blir viktig uansett.

Greia her er vel å bygge et anlegg som er harmonisk,at alt faktisk står i stil til hverandre.

mine 2cent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med deg der..Har du for liten forsterker vil du få forvrenging ved maksing av forsterkeren.Elementet klarer ikke å returnere til sin tidligere posisjon hurtig nok.

Dempningsfaktoren er jeg enig i at skal være med,men å si at man BARE kan sprenge et element med for stor forsterker er feil.

Strøm er og blir viktig uansett.

Greia her er vel å bygge et anlegg som er harmonisk,at alt faktisk står i stil til hverandre.

mine 2cent.

Tror du missforstod meg glatt der ;)

Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.

Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.

Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.

Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt. Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal. Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC. DC = Likestrøm.

For å utdype litt:

For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor". "Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.

Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.

En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.

Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.

Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.

Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.

Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.

Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.

Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.

Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

Men om forsterkeren er riktig gainet så vil du ikke klippe signalet. Så enkelt er det, men de fleste aner ikke om dette ei heller har de kunnskap/utstyr til å kunne justere dette helt 100%. Husk også at de fleste cd-spillere kan klippe utsignalet på linjeutgangene, som forsterkes i forsterkeren. Og enda værre om forsterkeren klipper et allerede klippet signal. Huff...

Svarer kanskje litt på andre ting her og, men er viktig å dra med i det store bildet dette her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...