Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det finnes tråder om dette. Men jeg evner ikke å finne disse for øyeblikket..Så håper noe tilgir at jeg lager en ny tråd...og svarer på mine spm..

Jeg har kjøpt inn lakkrens..Vanlig voks og sealing..Mine spørsmål er..

Hva skal jeg bruke først..og tips til hvordan utføre..

Min plan er som følger: Vask bilen..grundig.. La den tørke..Kjør på med lakkrens..Påføres og fjernes som vanlig poleringsmiddel\voks?? Deretter hadde jeg tenkt å vokse bilen..påføre og polere som vanlig poleringsmiddel? Og til slutt sealing..dette hadde jeg også tenkt å påføre og fjerne som vanlig voks\poleringsmiddel??? Er jeg på villspor??

Har kjøpt inn noen "duker" kan disse bruker som polerings garn??

Skrevet

Vask bilen grundig med en sterk såpe, gjerne med en avfetting først. Å gå over med clay etterpå er gjerne lurt da du kan fjerne ting som sitter veldig godt og som du ikke klarer å få vekk ved vanlig vasking.

Deretter starter du med lakkrens. Denne jobbes inn på bilen, og fjernes for hvert panel du blir ferdig med. Det er ikke noe poeng å la den ligge slik at den tørker, da det ofte bare gjøre den vanskeligere å fjerne.

Siden du bare skal gjøre dette for hånd er det greit å bruke slike små gule skumpads til å påføre og å jobbe produktet inn med. Bare husk at om du mister den på bakken, er den ikke noe å ha på lenger :wink:

Etter du er ferdig med lakkrens kan du legge på lakkforseglingen. Trikset er å legge på tynt, da det gjør det mye lettere å fjerne igjen også. Legger du på for tykt kan du risikere å bli stående en del timer for å fjerne alt overflødig. Bare husk at alt det du fjerner er overflødig, se er ikke noe poeng å bruke mye her heller. Pass bare på at du har et jevnt fint lag over det hele, slik at ingen områder er udekket.

Til slutt legger du på voksen, dersom du vil det. Grunnen til at du gjør det i den rekkefølgen, er at en sealer visstnok binder seg til lakken, mens voksen legger seg "utenpå." Legger du på voksen først vil ikke sealeren finne noe heft, og du tjener ikke noe særlig på å legge denne utepå voksen. Motsatt derimot, fungerer veldig bra. Har du tid, kan du legge på flere lag med voks, noe som vil kunne gi økt holdbarhet og et bedre utseende. Det blir bedre opp til 3 eller 4 lag, men etter det har det ikke noen hensikt, annet enn å si at du har gjort det :lol:

Husk bare på at sealeren bør har rundt 24timer herdetid (altså tiden det tar fra du har påført, latt det tørke, og så fjernet, til du legger på et nytt lag/utsetter det for vann osv). Mellom hvert lag med voks er det triks å la det gå minst 4timer, så den får herdet skikkelig. Går det kortere tid mellom, vil holdbarheten reduseres noe.

Det er selvsagt unntak fra dette også, men som en hovedregel bør du forholde deg til det :wink:

Slike poleringsduker er mye mye bedre enn poleringsgarn, da du slipper restene som ligger igjen overalt. Bedre enn dette er små pads som er beregnet til polering osv, og så bruke microfiberkluter til å fjerne det igjen. Forenkler arbeidet veldig mye...

Hvilke produkter har du kjøpt forresten?

Skrevet

1x Chemical Guys Vertua bond

1x Chemical Guys Petes 53

1x chemical guys jet seal.

3x påføringsputer.

2x microfiberkluter

Er vel ikke det råeste man kan få kjøpt.. Men etter siste polering som var med biltema produkter hvor jeg ble veldig misfornøyd med eget resultat.. Ca 2 mnd siden.. Så fant jeg ut at bilen fortjener en ny runde med nye produkter..

Ser at jeg har glemt å kjøpe clay..men blir enda ca en uke før jeg iverksetter polering av bil på nytt..så da rekker jeg å bestille å ha denne på plass før jeg starter... Hva er anbefalt her?? å nei jeg blir ikke til å kjøpe swisswax produkter...så vil ha et billigere produkt som fungerer..

forøvrig takk for raskt og utfyllende svar.

Skrevet

Aha, ser du har handlet pakke hos Scandicshine da ja :wink: En farlig butikk å begynne å handle i hehe

Det er faktisk veldig bra produkter du har der, så ingen grunn til å klage på dem akkurat. Bruksanvisningen ligger jo veldig greit beskrevet på sidene til Scandicshine:

Begynn med å gi bilen en grundig vask, gjerne med Chemical guys citrus wash and gloss.

Rens så lakken for all skitt med Chemical guys clay.

Tørk bilen og jobb inn vertura-bond i lakken, det trengs ikke å bruke press eller

mye produkt. Jobb det litt til du ser at det begynner å forsvinne fra overflaten.

Gjør slik på hele bilen, før du fjerner det igjen.

Legg så på et tynt lag med Jetseal, la denne tørke på lakken i 20 minutter.

Tørk så av med microfiberkluten og la lakken herde i 20 minutter til.

Når dette er gjort, kan du godt legge på 1 lag til med Jetseal, samme prosedyre som første.

Da er det klart for Petes 53, dette er en voks som vil gi bilen en ekstra glans og dybde.

Påføres tynt lag med voksen og fjern den med engang igjen, start der du begynte påføringen.

Legg gjerne to lag av voksen også

Bruker man skikkelige produkter vil det ofte både se mye bedre ut, og det vil holde lengre. Gir mye mer glede med tanke på arbeidet du legge i jobben. Men en ting er viktig å huske på, mange tror at har man en bra voks vil det også bli veldig pent. Det er en sannhet med en del modifikasjoner... Grunnarbeidet FØR du legger på voksen er det som gir mest resultat. Alle kan legge på en voks, men ikke alle kan oppnå "perfekt glans", så bare å jobbe :D

Vertua Bond er forresten ikke bare en lakkrens, men gir også bedre heft for sealer/voks etterpå, slik at de skal kunne vare lengre. Er en "bonding agent" i tillegg til lakkrens, så er veldig fin å bruke...

Angående clay er det mange alternativer å velge mellom. Mange som sverger til f.eks. Meguiars sitt kit, som fungerer veldig bra, mens andre liker den gule Riccardo clayen som de selger hos Scandicshine. Har selv falt for Bilthamber sin clay. De fleste typer clay trenger en spesiell claylube (bruker ofte da en Quick Detailer som smøring, men er litt dyrt i lengden) Kjøper du Meguiars sitt kit får du med en flaske med smøring, og dette kittet holder gjerne til et par biler (alt avhengig av hvor ille bilen er). Det er også mest sannsynlig at det er denne som er lettest tilgjengelig for deg hos en lokal bilrekvisitaforhandler. Bestiller du fra Scandicshine kan jeg anbefale den gule Riccardo-clayen, sammen med Optimum No-Rinse som claylube. Koster litt, men her har du claylube for resten av livet om du bare bruker på din egen bil :wink: Blandes veldig tynt ut, så du har for lang tid. I tillegg kan den brukes som både såpe og Quick Detailer ("hurtigvoks"), så er et allsidig produkt.

Et annet alternativ er å kjøpe fra ebay i England der det både er rimelig og frakten ikke tar allverdens tid. Kjøper du Bilthamber sin Soft clay herfra vil du slippe unna med rundt 150kr, i tillegg til at den bare krever vann som lube. Da sparer du både penger med tanke på clay, og at du slipper å bruke noen form for smøring. Eneste minuset er at den ikke må være for kald når du bruker den på bilen (lurt å varme den opp i varmt vann, og gjerne stå i oppvarmede lokaler), samt at du må bruke mye vann når du bruker denne.

Forresten, må bare legge til noe angående Swissvax. Mange klager på at det er veldig dyrt, og jeg skal ikke nekte for at mye av det de har er dyrere enn mye annet. Det folk ikke tenker på er resultatet man får, og hvor lenge det varer. For eksempel bruker jeg dekkfornyeren Swissvax Pneu på min bil. Den koster 139kr for 2,5dl, noe som kan virke mye for enkelte, men utseende på den er veldig bra, og så varer den leeeenge i forhold til alt annet jeg har prøvd (har vel hatt minst 5ulike dekkfornyere). Dermed er ikke prisen så ille likevel. I tillegg skal det nevnes at den lukter himmelsk, og er fantastisk å jobbe med hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...