JohnnyTouring Skrevet Desember 10, 2009 Share Skrevet Desember 10, 2009 320i E30 touring, manuelt gir. Under belastning (akselerasjon/motorbrems) kommer det en donkelyd/klakkelyd fra under bilen på høyre siden bak. Mulig lyden kommer fra midten under, men er litt vanskelig å høre nøyaktig. Når clutchen holdes inne eller når bilen ruller fritt (fri og clutchen ute) er ulyden borte. Lyden følger hastigheten til bilen. Lav frekvens ved lav fart og økende frekvens ved økende fart. Ved girskifte uteblir den. Også ved bremsing er det ingen lyder (kun ved motorbrems). Spiller ingen rolle om det er rett frem eller sving. Lyden er der under belastning uansett. Jeg mistenker noe på drivakslingen eller mellomakslingen (eller kanskje hjullager?), men vet ikke. Noen som har opplevd dette før? Hvordan høres en eventuell ødelagt drivaksling/mellomaksling ut? Hva bør jeg se etter under bilen? Hvordan kan jeg teste og se hva som er ødelagt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Desember 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2009 ingen som har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Banan Skrevet Desember 11, 2009 Share Skrevet Desember 11, 2009 Sliter med det samme som du på en E36 320i sedan, manuelt gir. Har ikke fått sett så mye på det ennå men har ikke funnet noe slakke på hjullager bak og drivakselmansjettene ser bra ut på begge sider. Skal bytte olje på girkassa og diffen etter helga, så skal ta en sjekk og se på bakstillinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Desember 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2009 Hvis du har samme banke-/klonkelyd som meg så tviler jeg på at det vil hjelpe å bytte olje på diffen. Er jo noe mekanisk som har tatt kvelden. Men hvis du finner ut noe annet si gjerne fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 14, 2009 Share Skrevet Desember 14, 2009 Kan det være mellomaksellageret ditt? Om gummien er dårlig der, og det er slakt i den, så er det sikkert den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Desember 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2009 ok! Det må jeg sjekke. Er det bare å ta tak i mellomakslingen og riste? Må jeg bytte hele lageret med holderen hvis denne er slitt eller kan jeg bare bytte gummien? Og hvor mye jobb er det, må f eks hele mellomakslingen ut? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turn-in Skrevet Desember 14, 2009 Share Skrevet Desember 14, 2009 Hele holderen må byttes. Mellomakslingen må tas ut og deles. Ikke spesielt vanskelig. Må bare merke av hvordan den sitter før den deles. Det lønner seg å bytte hardyskiva samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Desember 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2009 Takk for svar! Men for å sjekke om den har tatt kvelden. Riste på den og se om samme lyden dukker opp og om den beveger seg i holderen? Er i tvil om det er mellomakslingslageret, hardyskive eller drivakslingene. Og siden dette er jobber med varierende kostnad og innsats er det greit å finne ut på forhånd hva jeg må forberede meg på. Kan man si følgende? Test for å se hva som er ødelagt: Hardyskive: Sprekker og blir synlig slitt. ok. Mellomakslingslager: Beveger seg i innfestingen (mener da ikke rotasjon seff )? Drivakslingene: Sprukne mansjetter? Beveger seg i innfestingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Desember 14, 2009 Share Skrevet Desember 14, 2009 Se om gummien på lageret er dårlig og rugle litt på det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 er tingen Skrevet Desember 14, 2009 Share Skrevet Desember 14, 2009 sjekk bærearms foringene dine bak har hatt samme problemet på min e30 og det løste seg når jeg byttet foringene. og mens du er under bilen kan du skjekke resten av foringene bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Desember 17, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 17, 2009 Hadde du konstant ulyd under gass/motorbrems pga ødelagte bærearmsforinger? Trodde disse bare lagde ulyd når de blir slitte og når man da skifter bærelast (altså i sving eller oppbremsing el). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Banan Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Funnet ut av saken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Desember 24, 2009 Share Skrevet Desember 24, 2009 jeg hadde det samme på min gammle 2 dørs E30 320I. og der var hele rammen som holder bakakselen rustet vekk rundt alle festepunkt. så hver gang jeg tråkket på gassen så vre hele bak akselen seg slik at mellomakselen eller noe dunket opp i gulvet på bilen. jo fortere det gikk jo fortere banket det siden mellomakselen gikk fortere rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnnyTouring Skrevet Januar 4, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2010 Har ikke helt funnet ut av det. Sjekket under bilen i dag. Hardyskiva er i bra tilstand. Mellomlageret får jeg ikke sett uten å skru av hele eksosanlegget og varmeskjoldene, men lyden kommer tydelig fra bakenden av bilen, så jeg antar at dette heller ikke er synderen. Drivakslingen på høyresiden derimot hadde litt slakk da jeg holdt den fast innerst ved diffen og beveget på hjulet. Der skal det vel ikke være noe som helst slakk. Usikker på om dette kan være årsaken, men stikker på verksted med den en tur denne uka. En annen ting er at lyden ikke opptrer før etter en par minutter med kjøring. Den kommer først etter at bilen er kjørt en stund og blir litt varm. Men da er den tilstede hele tiden. Så også at det lekker litt diffolje der drivakslingen er koblet til diffen, men ikke nok til at det blir flekk på gulvet. Lite diff olje som kan skape dette problemet? Blir ikke helt klok på dette. @sjøbuse: Er ikke noe rust på rammen (eller noe annet sted på bilen for den saks skyld ), så jeg utelukker at rammen har rustet løs, men takk for tipset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy91 Skrevet Januar 4, 2010 Share Skrevet Januar 4, 2010 har noe av det samme problemet når jeg gir gass over 1500 o/min, men i min rister det i begge bakhjula og framhjula, men trykker jeg inn clutsjen blir det borte, men den går også sinnsykt dårlig virker som ca 100 av hestene er på ferie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå