Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forann eller bak?

Forann trenger du: Skralle eller muttertrekker, 18mm pipe til boltene ved bærearm/hjulnav (kan være greit å ha 2 av disse, evt en fastnøkkel), 13mm pipe til mutterene på dempertårnet, fjærspennere, 22mm pipe til toppmutteren.

Bak: 18mm pipe til nederste bolt, 13mm pipe til dempertårn og toppmutter, Fjærspennere.

Noe kobberpasta er greit å kline på boltene før du setter dem på plass.

Skrevet

De boltene som er festet fra demper til spindel sitter noe sinnsykt! Klarte å knekke disse på min egen bil da jeg skulle styre med det.. Anbefaler deg MYE varme (varmepistol) og slag (muttertrekker). Jeg brukte ikke dette og angrer veldig :wink:

Skrevet

Jeg bruker også muttertrekker på disse.

Evt. hvis de sitter noe JÆVLI tar jeg mellomrøret fra kat. til bakpotte fra en E36 316 compact og trer over en skralle og vrir dem løs... (Kan jo bare bruke en latmannsarm, men det har jeg ikke liggende av en eller annen grunn) :P

Har aldri trengt varmepistol da.

Skrevet

Siden det allerede er byttet til senking en gang før, så satser jeg på at de ikke sitter SÅ jævlig :P

Men shoppingliste for mandagen er da altså : (Jeg har altså 0 verktøy :P )

Jekk

Skruavdekk-dings

Skrallesett og evnt latmansarm

18mm fastnøkkel

13 mm fastnøkkel

evnt fastnøkkelsett

fjærspennere

Kobberfett

Muligens sånn sikkerhetsdings som man setter under bilen ETTER man har jekka den opp i tilfelle jekken dauer.

Da burde jeg være set til å bytte dempere?

Er det noe som må justeres etter jeg har byttet dempere/fjærer?

Skrevet

Du bør ta en 4-hjulskontroll hos et godkjent verksted.

Skal du montere senkesett er dette også et krav for å få det godkjent hos satans vegvesen ;)

Det kan av og til være nødvendig å løsne stabstaget fra bærearmen når du skal sette demperen riktig opp mot spindelen (nede). Så det jeg pleier å gjøre er å jekke bilen opp med originaljekken for deretter å sette en bukk under jekkefestet. Da kan du bruke garasjejekken til å jekke opp bærearmen igjen da denne kan være ganske tung å få plasert riktig når man samtidig skal sru ting sammen.

Du burde også få tak i en muttertrekker. Om du ikke har tilgang på kompressor, så har de en veldig grei elektrisk en på biltema. (jeg bruker denne)

Dette fordi toppmutterene på demperne kan være noe dritt å få løs uten bankefunksjonen på trekkeren. Det som skjer om du prøver med vanlig håndverktøy er gjerne at "stempelet"(?) bare snurrer. Irriterende som fy :evil:

Skrevet

Har en liten guide til deg som jeg fikk fra Kai-P. :D Veldig bra forklart av han! Se denne tråden for mer detaljer: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... =senkesett

Her er en grei fremgangsmåte.

Vi begynner foran:

- Mens bilen står på bakken, løsne den store mutteren (22mm) du ser på toppen av støtdempertårnet. IKKE mye, bare såvidt.

- Løsne hjulbolter, jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Fjern ledninger til bremsevarsler, ABS-føler og og bremseslange fra fjærbeinet.

- Du skal nå løsne to skruer (18mm) som sitter på baksiden av navet, disse kan sitte veldig hardt, så bruk mye rustløsemiddel. Når disse er løsnet, kan du skille nav og fjærbein fra hverandre.

- Løsne de tre boltene (13mm) på toppen som holder hele fjærbeinssatsen på plass. Nå kan du ta ned hele fjærbeinssatsen. Pass på lakk i hjulbue.

- Nå begynner moroa, ta fram fjærklemmer, Biltema sine har et skruehode på 21mm, mener jeg, eller så kan du bare bruke skralle og forlenger til å skru på dem. Har du skrustikke vil det gjøre denne jobben svært mye enklere.

- Fest en fjærklemme på hver side av fjæra.

Skru disse sammen til du ser at den gamle fjæra henger løst i fjærskåla.

- Skru av den store toppbolten. Nå vil det løsne noen deler, disse kan det være lurt å notere seg rekkefølgen på.

- Ta av den gamle fjæra og skru av fjærklemmene, her er det også veldig greit med en skrustikke.

- Bruk fjærklemmene til å klemme sammen den nye fjæra, resten er motsatt av det jeg allerede har skrevet. Denne fremgangsmåten gjelder også på motsatt side av bilen. Det eneste som skiller er at man fjerner en ledning mindre fra fjærbeinet.

Nå til bakakselen:

- Løsne hjulbolter, jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Skru av bolt (18mm) som holder fast demperen. Når demperen løsner vil du se at fjæra spenner seg litt ut. Nå kan du få en kompis til å tråkke på navet mens du napper ut den gamle fjæra, er du litt sterk i beina klarer du det selv også.

- Sett inn ny fjær ved å tråkke på navet som nevnt over.

- Hvis du har en ekstra jekk, få lånt deg en hvis du ikke har. Plassér denne under navet og jekk opp til du får entret bolten til støtdemperen igjen.

- Skru på hjulet og slipp bilen ned, ferdig!

Dette er for ordens skyld bare en veiledning, sikkert mange som kan komme med flere opplysninger underveis.

Lykke til!

Skrevet

Gutta! (og jenter)

Nå har jeg begynt byttet av dempere, men jeg har et problem....

På de gamle demperne så hadde den umbraco i toppen. Disse er flate.. Altså.. | | på ene siden , og runde på andre siden.

Noen som vet om jeg må ha noe spesialverktøy eller noe for å få skrudd på bolten i toppen der? (Som forøvrig er 22mm)

Skrevet

Ja, for du mener det at da flyr ikke selve demperen ENDA mer rundt?

Problemet er ikke å få vridd det rundt, men å få HOLDT fast den stanga..

Muttertrekker tror jeg bare gjør det verre..... Poenget er jo at den .. stanga IKKE skal gå rundt, at man skal holde den igjen :)

Edit:

Mens jeg skriver om temaet.. Er det mye stress å bytte fjærer bak? Leste i haynes boka, og det virker som at det var en ganske .. lang prosess?

Skrevet

Muttertrekkeren har bankefunksjon noe som gjør at den "slår" mutteren rundt.

Dem suberbeetle linker til er samme som jeg bruker.

Billig og effektiv ;)

For å bytte fjærer bak er det greit å (Etter at demperen er skrudd løs fra svingarmen) få noen til å stå på svingarmen for å presse den ned, så kan du nappe fjæra rett ut. Samme når du skal sette inn igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...