KrHeLl Skrevet Desember 12, 2009 Share Skrevet Desember 12, 2009 DIY for oppkobling av HT-188 opp mot BMW's ZKE IV Modul. OBS! Jeg tar ikke på meg noen ansvar ved bruk av denne DIY. For en tid siden kjøpte jeg en uoriginal trådløs sentrallås enhet fra "HenrikPalm" her på forumet. Jeg kjøpte HT-188 versjon F: URL fjernet Problemet var at det ikke finnes noen forklaringer for oppkobling mot ZKE IV modulen, kun for ZVM modulen. Har søkt på utallige bmw forum uten hell. Men ga ikke opp, og tenkte at jeg skulle lage en DIY om dette. OBS! OBS! OBS! Det er ikke sikkert denne guiden passer for andre Trådløse sentral moduler enn HT-188. Jeg ser at flere har hat problemer med å låse opp. Jeg tror dette skyldes at en ikke kan stille delay/relee tid på andre sentraler. _________________________________________________________________ Well here it goes: (Selv om jeg kun forklarer eksakt for HT-188 modellen så kan denne brukes til andre merker også). Bmw e36 har 2 systemer: 1. Før 1994 ZVM (sentrallåsmodul) Egen modul for sentrallås. 2. Etter 1994 ZKE IV (Grundmodul 4) sentrallåsmodul integrert i GM4). (Denne jeg tar for meg.) _________________________________________________________________ Innkjøpsliste: - Trådløs sentral modul (HT-188) - 2stk 1-3A Dioder (eks. 1N4007 eller 1N5401) [se lengre ned for mer info] - 1stk "Micro Quadrolock System - Hun Pin" (0,35 - 0,75 MM²), [se lengre ned for mer info] - 2stk 12v DC Rele (kan kjøpes på bilrekvisita eller bensinstasjoner) - Krympestrømper eller et kabelsko sett og Skjøteklemmer "strøm tjuver". - Strips - Kabler 1,5 mm² _________________________________________________________________ Oppkobling: (Koblingskjemaene er blitt krympet av photobucet, skal få lagt ut link til bedre bilder snart, send en pm hvis du ikke kan lese dem.) 1. Skru ut hanskerommet, se bilde 1 og 2 her (http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8833) 2. Lokaliser Grunnmodul 4 og den gule kontakten som er tilkoblet. 3. Ut fra kontakten går det 4 kabler som en skal koble seg på. (Jeg brukte selv Skjøteklemmer "strøm tjuver") OBS! på modeller før 1995 mangler en av kablene, den som går inn på Pin 19. 4 . Hvis det ikke er tilkoblet noe her må en selv sette inn Pin 19! (Jeg hadde tilfeldigvis en ekstra liggende fra når jeg oppgraderte OBC), så du må enten få tak i en brukt (eks. på huggern) eller kjøpe en ny. Hvis du vil kjøpe ny kan den kjøpes på GS Bildeler: (http://nettbutikk.gsbildeler.no/index.php3?page=imageItems&image_ref=211S1Q2Y1P392I152R24) Bilde 1,2 eller 5, usikker på størrelsene, men tror det er 0,5mm, de koster kun 10kr stk, så kjøp en av hver så er du sikker. (Min var litt for stor, så jeg måtte sette den inn sideveis). 5. Hvordan strømdeler og tilleggsfunksjoner kobles (Modellbasert, har du ikke Ht-188 gå til punkt 6): 5. Hvordan strømdeler og tilleggsfunksjoner kobles (Modellbasert, har du ikke Ht-188 gå til punkt 6): HT-188(F) (det som er samme for begge): -Orange og Black/Orange -> Klippes av og isoleres -Yellow og Black/Yellow -> Tilkobles +12V -White => Lock (Låse) -Black/White => Unlock (Åpne) -RED -> Tilkobles +12V -BLACK -> Tilkobles Jord (-12V) [karessori] -Låsetiden skal settes til 0,5sek! HT-188: (Aldri koblet denne, kun "F" versjonen) -Blue -> +12 Output parking lights (blinklys) ? -Pink -> +/- 12v Trunk Release (Bagasjelokk) HT-188F: -Lilla -> +12v To turn signals (Varsellys/blinklys) -Rosa -> Horn (Tute) -Grå -> To Power Windows (Max.500mA) 6. Hvordan Lock/Unlock funksjonen kobles til ZKE (Dette er ikke modellbasert): 6. Hvordan Lock/Unlock funksjonen kobles til ZKE (Dette er ikke modellbasert): -> "Unlock" fra [Ht-188(F)] kobles til Kabel fra Pin 2 på ZKE og til 86 på åpne rele. -> "Lock" fra [Ht-188(F)] Kobles til en diode, og fra diode til Kabel fra Pin 13 på ZKE. -> Kabel fra Pin 15 på ZKE Klippes, endene skal inn på 30 og 87a på åpne rele. -> "Lock" fra [Ht-188(F)] Kobles til en diode, og fra diode til Kabel fra Pin 19 på ZKE. Diodens Anode (+) kobles til (HT-188). Sperresiden (katode) (-) kobles til ZKE. (se bildet under for beskrivelse av diodens + og -) Det er viktig å bruke en diode, ellers vil ikke låsefunksjonen fungere. Pin 19 - Låser og Pin 13 dødlåser(Deadlock). Slik at når du trykker en gang på fjernkontrollens låseknapp så låser den enkelt, trykker du 2 ganger så dødlåser den. Valg av diode: Nå hadde jeg bare en 6A diode tilgjengelig, men en trenger ikke en så stor en. Jeg glemte å måle strømtrekket på de to kablene, men 1A burde holde. Velg gjerne 3A for å være sikker. Dioder kan kjøpes flere steder, eks. clas ohlson, elfa.se/no, div. radio/tv reparasjons verksted, bilstereo forretninger. 7. Varsellys kobles slik: Varsellys kobles slik: Sett inn et rele, 86 kobles til Lilla kabel på HT-188F (?Blå på HT-188?), 85 og 30 kobles til Jord (-12v) og 87 (NO) kobles til Blå/Sort kabel fra kontakten til varselblink knappen. La mine rele her: Noen bilder fra arbeidet: Og igjen: OBS! Jeg tar ikke på meg noen ansvar ved bruk av denne DIY. Kom gjerne med spørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Desember 14, 2009 Share Skrevet Desember 14, 2009 Fantastisk "oppskrift"! Har selv vurdert en uorginal fjernstyrer, men ikke turt å sette i gang med diverse ledninger og styr. Men ved å følge denne "DIY"en, skal jeg nok få det til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet Desember 15, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2009 Takker, Og lykke til send pm hvis du har noen spørsmål, eller hvis du trenger større koblingsskjema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sonic Skrevet Desember 15, 2009 Share Skrevet Desember 15, 2009 Sykt bra Denne siden lagres Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 6, 2010 Share Skrevet Februar 6, 2010 Vet du hvilke ledninger som kobles hvor hvis man har separert modul for sentrallås? Kan den hete zvm, tro? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet Februar 6, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2010 Kobling av sentralås opp mot ZVM modulen Dette er det beste jeg kan komme opp med: Kontakt: X13412 (Den hvite tilkoblingen) Rød/Hvit - Pin 19 Hvit/Brun/Gul - Pin 17 Hvit/Grå - Pin 15 (Har også hørt at pin 24 og 25 kan brukes, men det er ikke sikkert disse er satt inn i modulen.) (Nå er jeg ikke 100% sikker på pinnekonfigurasjonen her ettersom jeg ikke har en ZVM modul i min bil, dette er hentet ut fra koblingsskjemaene i "BMW 3 series Service Manual" ). [Edit] " Forklaring: Låse: Du tilfører 12v til "deadlock" ledningen (hvit / rød), for å låse døren. Låse opp(dette releet er til for): For å låse opp døren må en kutte låse signalet(relee), bmw e36 bruker nagativt trigget lås, altså døren er låst så lenge låsemodulen får tilført spenning på 12v fra dørlåsen (ledning hvit/grå). Når signalet her blir kuttet så gjør låsemodulen seg klar for å låse opp bilen, og den låser opp når den får tilført 12v på "Unlock" ledningen (hvit / brun / gul). " Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 7, 2010 Share Skrevet Februar 7, 2010 Den så ut til å være enklere for meg å forstå. Takker så mye! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Sikkert bra DIY dette her, men jeg er helt grønn når det gjelder bil elektronikk. Må nesten må noen til å gjøre dette for meg ;P Om det er noen i Oslo området som kan utføre dette mot litt cash hadde det vært snillt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Lagret bra DIY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 16, 2010 Share Skrevet Februar 16, 2010 Det må altså et rele til for å åpne? Fikk koblet meg på så den låser, men ikke åpner... Men har ikke koblet på et relee... Altså en ledning fra fjern-boksen skal inn på rele, en jord til rele, og en ledning fra døra som man klipper og putter begge ender inn på rele? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet April 6, 2010 Share Skrevet April 6, 2010 Finnes det en DIY for ZVM modulen ? Når denne ikke har noen pin som må settes på. Skjønte heller ikke hvordan releet skulle koblet på, både til blinklyset og fjernstyring sentralen. Har en 92 modell, E36. Prøvde å koble til, men uten hell. Håper noen kan hjelpe meg. Helst forklar så det er lett å forstå Tusen takk på forhånd ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dammerun Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Finnes det en DIY for ZVM modulen ? Når denne ikke har noen pin som må settes på. Skjønte heller ikke hvordan releet skulle koblet på, både til blinklyset og fjernstyring sentralen. Har en 92 modell, E36. Prøvde å koble til, men uten hell. Håper noen kan hjelpe meg. Helst forklar så det er lett å forstå Tusen takk på forhånd ! Det letteste er å koble på ledninger med pins der det mangler, og koble fjernstyrt boksen rett i disse ledningene. Da trenger du ingen rele eller noe, bare strømtyver:) Jeg tok pins fra en gammel skjermkabel tror jeg, loddet på ledninger og puttet de inn i kontakten der det manglet pins, så er det bare å koble på lock og unlock:) Kan sjekke opp i kveld hvilken kontakt som er lock og unlock Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 Ja, men jeg mangler ingen pins i bilen min. Har sjekket over alt, men ser ut til at alle ledningene som skal være der er det. Og hvordan setter man på pins uansett? Nå har jeg allerede kjøpt releer og kabelsko. Så det er like greit, hvis noen kunne forklart meg hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sufii Skrevet April 7, 2010 Share Skrevet April 7, 2010 I dag har jeg prøvd å koble opp fjernstyring av sentrallåsen har en ZVM modul. Prøvde å følge kartet som det er beskrevet ovenfor, men det hjalp ikke. Fikk bare låst, men ikke åpnet. Alt var koblet riktig etter min mening, noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1and0nly Skrevet Juni 14, 2010 Share Skrevet Juni 14, 2010 INFO TIL ALLE: Det er ikke nødvendig med rele! Jeg koblet opp mitt HT-188 for snart et år siden og jeg brukte helt andre pin nr for åpne/låse. Åpne= hvit fra HT188 til pin nr.4 Låse= svart/hvit fra HT188 til pin nr.17 ang. rosa ledning fra ht188 som er bagasjeåpner, den koblet jeg til deadlock(dødløs dvs. du kan ikke åpne bilen innenfra) deadlock= rosa fra HT188 til pin nr.13 (bilen må først være låst før du "dødlåser" den) Det er også mulig og koble deadlock sammen med pin nr.17(låse) hvor du aktiverer deadlock på andretrykket. Annbefaler alle å koble deadlock til fjernlåsen for det er VELDIG lett å bryte seg inn i E36 når bilen er låst på vanlig måte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå