Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte og bygge opp en m50b25 turbo motor, tenkte og kjøre ca 0.6 i ladetrykk.. tenkt og senke kompresjonen litt, men får så mye forskjellige tykkelser på toppakninger så er litt usikker..

Det jeg lurer på er, hvor tykk orginal toppakningen er? hvor tykk toppakning jeg kansje bør ha :) og hvor mye trykk/hk orginale råder og stempler tåler.. :wink:

tenkte og prøve på ca 300hk i starten og se hvordan det går.. :)

Skrevet

Orginal pakning er 1,74mm

Hvis du skal ha tykkere pakning må det bli enten 2.8mm, eller 3.5mm MLS

Orginale stempla er ikke så veldig glad i overlading, men de klarer seg fint med et skikkelig mapp, men jeg ville ikke lagt meg over 300hk.

Skrevet
er de ikkje dårleg å bygge turbo om du ha vanos ??? har hørd de ?

Det är så att Vanosmotorn är mer avancerad och har ett mer avancerat styrsystem. Därmed är det svårare att bygga turbo på Vanosmotorn än m50 utan vanos.

Däremot så gör vanos att du får bättre vridmoment i botten, då man har variabla kamtider. Egenskaperna av en snällare kam på låga varv och en vassare på höga. Om du får Vanosmotorn att fungera bra med överladdning/turbo, så skulle jag säga att det blir ett bättre register = du får laddtryck på lägre varv och så.

Men som sagt, är enklare att få m50 utan vanos att fungera bra.

Jag erbjuder turbochip som är anpassade för överladdning, både till m50 utan och med Vanos. Det går bra att skicka mig PM för mer info kring det, om någon är intresserad. För att överladda på standard tändmapp är inte bra för motorn då tändningen är för vass. Man behöver ett turbochip eller datasprut för att köra på en snällare / backad tändning så att motorn tål överladdning.

Mvh//A.Fekzen

Skrevet

Orginale stempla er ikke så veldig glad i overlading, men de klarer seg fint med et skikkelig mapp, men jeg ville ikke lagt meg over 300hk.

Originale stempler tåler overlading bra. Uten vanos altså. PPF kjører jo 400hk på org stempel så... :wink: Og de kjører 500hk på org råder. med Vanos er saken en helt annen dog.

Og man trenger ikke senke kompen for 0.6bar. Det er bare sprøyt fra ende til annen. Jeg kjører med chip fra FekZen, og har ladet 1bar over lengre tid, uten problemer. Og han har mange andre kunder som kjører 1bar uten å ha senket kompresjonen :wink:

Skrevet

er vanos på motoren :wink: jeg skal pakke om motoren med nye lagre, pakninger og register, tenkte derfor og setta på en tykkere toppakning med en gang og et turbokit :) er vell domt og senke kompresjonen for mye hvis jeg ikke skal lade så høyt trykk? jeg har sett litt på det chip og dyse settet på turbofun, er det noen som har prøvd det? eller kansje har noen billigere alternativer?

planen er og få en motor med rundt 300hk som kansje holder en stund :P

mye bra tips her da, bare og komme med flere :wink: takker for tipsene :)

Skrevet

Originale stempler tåler overlading bra. Uten vanos altså. PPF kjører jo 400hk på org stempel så... :wink: Og de kjører 500hk på org råder. med Vanos er saken en helt annen dog.

Og man trenger ikke senke kompen for 0.6bar. Det er bare sprøyt fra ende til annen. Jeg kjører med chip fra FekZen, og har ladet 1bar over lengre tid, uten problemer. Og han har mange andre kunder som kjører 1bar uten å ha senket kompresjonen :wink:

Rådene tåler mye ja, men stempla lever på lånt tid om man kjører rundt med 400hk.

Det er absolutt ikke gøy å kjøre rundt å være redd for at noe skal rase.

Da er det bedre å ta seg litt bedre tid og råd til å senke komp ved å f.eks sette på lavkomp stempler, eller tykkere pakning.

Men er det snakk om 0.6 bar så holder et skikkelig map mer enn nok.

Skrevet

Kommer veldig ann på hvor, og hvilket sprut. De fleste ligger vel på rundt 5-8k

Men da må du jo først skaffe deg datasprut, og det koster en del det også.

Skrevet

Rådene tåler mye ja, men stempla lever på lånt tid om man kjører rundt med 400hk.

Det er absolutt ikke gøy å kjøre rundt å være redd for at noe skal rase.

Da er det bedre å ta seg litt bedre tid og råd til å senke komp ved å f.eks sette på lavkomp stempler, eller tykkere pakning.

Men er det snakk om 0.6 bar så holder et skikkelig map mer enn nok.

Stemplene lever på lånt tid med senket komp også. 400hk er 400hk uansett. Det er totalt sylindertrykk som kan ødelegge ting, ikke høy statisk kompresjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...