Gå til innhold

Hvordan skille bakfanger fra bjelke, E36

Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne et fast hengerfeste på bilen min (e36 sedan) og det ser ut som festene til dette sitter på støtfangerbjelken bak.

Men for å komme til denne må jeg jo av med plastskallet og lurer derfor på hvordan dette er festet sammen.

Om det er noe spesiellt verktøy jeg trenger. Evt om den er klipset om disse klipsene pleier å ryke ved demontering så jeg bør kjøpe nye før jeg begynner. Eller andre ting jeg bør være oppmerksom på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...sikker på dette? jeg tror at tilhengerfestet er montert på en egen bjelke mellom/inni den som fangeren sitter på! Ved siden av innfestingen til den bjelken så tror jeg det går en kanal inn i den bærende konstruksjonen på bilen som jeg tror hengerfestet er skrudd i.

Om du tar av diffusoren og skrur ut de to torxboltene som sitter vertikalt der, så tror jeg at du skal kunne dra av fangeren uten å få problemer med hengerfestet. Kan umulig tro at hengerfestet er festet i bjelken til fangeren, da den ikke er så veeeldig godt festet..

Fangeren er festet til bjelken med masse klips. For å løsne disse så trenger du en hammer og en dor som du banker i midten av klipset. Da slår du ut en pinn og klipset kan lirkes ut. Disse små pinnene er lett å miste, så kan være greit å ha nye da du må banke dem inn igjen ved monteringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min bil var støtfangeren boltet på hengerfestesatsen, ellers er det bare å følge Superbeetles fremgangsmåte.

Det som er kjipt er at hengerfestet er en del av deformeringssonene til bilen. Du må erstatte brakettene til festet, som er skrudd inn i karrosseriet fra bagasjerommet, med to "støtdempere" som du kjøper hos BMW, del 5 på bildet her.

Husker ikke om dette var alt jeg kjøpte, men det vet de på BMW.

Er litt jobb dette, men absolutt verdt det, ser utrolig mye bedre ut etterpå. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en e36 jeg hadde tidligere var hengerfeste skrudd fast i bjelken der de "demperne" til bjelken ellers er skrudd.

Om du plukker av diffuseren på fangeren, pleier man å kunne skru bakfanger med bjelke løs fra resten av bilen fra undersiden..

Plukk løs diffuser, så finner du torx-bit som passer og en forlenger eller noe.., få den ihvertfall ordentlig på plass først så den ikke glepper.

Pleier sitte noe jæv***.

Legger med bilder jeg fant.., ser ut til at hengerfeste/ramma bak her var skrudd rett i kaross/vanger med noe forsterkninger på innsiden.

Men "demperne" tror jeg ikke er her.. :/

Sånn sett så trenger du ikke løsne bakfanger (plastikken) fra bjelken.

Med mindre det er gjort på en annen måte hos deg da..

wu8i1fgn3c370suqi9sy_thumb.jpg

wabeav696hubyp9lfryy_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...