BmwFrik Skrevet Desember 19, 2009 Share Skrevet Desember 19, 2009 Hei. Igår var eg vå veg hem fra min far, låg i 90-100 km/t så forsvant lyset i cd,spelaren (orginal) - lyset i kjørecomputeren, lyset i instrumentpanelet og alle nålene i dashbordet datt på null og lyset i dashbordet forsvant, lyset på bilen forsvant, hadde kunn parklys og nokon svake grøftelys som så vidt lyste abs lampen syste og airbagg lampen lyste, stoppa og sjekka sikringar men ingen var gådne. kjørte så vidare i 40 -60 kmt kan eg tippe i 1 mil så plutseleg mysta bilen drage på 4 gir, girte ned i 3 og motoren stoppa, kom meg ut av vegen og fekk ringt Viking. bilen står no tøft på verkstede vårt. kan det vere at børstane i dynamoen er gådne? eller at batteriet er noko tull med? eller? Bilen er Ein Bmw 525TDS 95mod stasjonsvogn med ac..... km stand: 185000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eXclusive Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 kompis som hadde gåen dynamo, men en mercedes. Er vell ikke noen nødmodus, men der trengte man ikke strøm for at motoren skulle gå, men xenon lysene blinka, og disel pumpa gikk etter at bilen varstoppa og låst, for å sjekke at det er dynamoen, kan du bruke et multimeter å måle spenningen på batterien når bilen er i gang og når den ikke er på, får du lavere spenning når bilen er på enn om den er av, er det dynamoen som ikke lader. Normalt skal det være 14 volt når bilen er i gang, og rundt 12 volt når bilen er av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 Dynamoen har sannsynligvis takket for seg ja. Kan jo være noe så enkelt som at reima har røket også, dersom du ikke allerede har sett etter da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbpE30 Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 Dynamoen har sannsynligvis takket for seg ja. Kan jo være noe så enkelt som at reima har røket også, dersom du ikke allerede har sett etter da. hvis reima tok natta. skulle ikke ladelampa a lyst før alt det andre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwFrik Skrevet Desember 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2009 Takk fo alle svar, har målt både på batteriet og ved dynamo ved start av motor og utten motor, og det tyder på at den ikkje laddar - multireima og servoreima vart skifta dagen før xD så alt skulle vere i skikkeleg stand, hehe den har vel kansje ikkje tålt dei nye gode reimane, neida.. - har bestilt ny dynamo som får hopentleg vis kjem på tysdag, så då skal den nukk bli gang i den igjenn =) men det automatiske kjørelyset kjem ikkje på, og etter at motoren har gått litt på tomgang girar den seg opp lite grand (sikkert for å ladde batteriet) så det tyder jo og på at dynamo er gåen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 Dynamoen har sannsynligvis takket for seg ja. Kan jo være noe så enkelt som at reima har røket også, dersom du ikke allerede har sett etter da. hvis reima tok natta. skulle ikke ladelampa a lyst før alt det andre? Skulle vel i teorien det ja, men denne lampa skulle jo ha lyst dersom dynamoen slutter å funke også. Ikke sikkert at alt er helt på stell her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 Er batteri eller forbindelser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kongharald Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 har skjedd det samme med fleire av bilene mine og samme symptomer.. er somregel dårlig jording prøv og sette på en startkabel mellom minuspolen og karoseri.. men har du sjekka til at reimene er passelig stramme at de ikkje spinner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwFrik Skrevet Desember 21, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2009 har skjedd det samme med fleire av bilene mine og samme symptomer.. er somregel dårlig jording prøv og sette på en startkabel mellom minuspolen og karoseri.. men har du sjekka til at reimene er passelig stramme at de ikkje spinner? Har akkurat skifta multireima og servoreima på verksted (1.dag før dette skjedde) ja, har kjent på den og den følest faste og fin ut. Meinar du at batteriet skal vere på kopla på + koplinga og minus skal koplast direkte til jord i staden for og prøve med jordingskabelen? har målt samme spenning ved batteri som ved ut/inn på dynamo. og når bilen då girar seg opp litt på turtall etter ei lita stund på tomgang så tyder det vel også på at batteriet ikkje får ladding frå dynamo. (ein slaks "må ladde" sekvens som ligg innprogramert) reiknar og derfor med at det automatiske kjørelyset heller ikkje kjem på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.felix Skrevet Desember 21, 2009 Share Skrevet Desember 21, 2009 hvis du har mison-rele på kjørelysene dine (ettermonterte kjørelys), så slås ikke de på før du har oppnådd go ladespenning. så det er nok enda en indikasjon på dårlig dynamo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kongharald Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 ta en kabel og strekk den mellom minus og karoseri og kansje en mellom minus og motor. hadde en mr2 den gjekk ikkje skikkelig der var det dårlige lys var en jordingskabel som var laus og en granada der var jordingskabelen eira av så der daua stereoen først så lysa og endte opp med eg ikkje fekk stoppa bilen måtte kvele den på giret mekanisk bensintilførsel har vertfall laga til en ekstra minuskabel på alle bilene mine vertfall når eg har kobla stereoanlegg ser det er ikkje ofte folk gjer det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwFrik Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2009 då har eg skifta dynamo utten hell.. bilen laddar fortsatt ikkje, kjørte bilen i ca 1-2 min, men snakka med ein mekanikar som sa at bilen kansje måtte gå i 6-10 min før den nye dynamoen begynner og ladde. så når eg skulle prøve å starte igjenn var det null respons på start, batteriet ville ikkje gje nukk strømm, målte så batteriet og det viste 12volt. prøvde så og kople på ein motstand som vi har på verkstede og den viste 10,2volt med motstand.. fant så ut at eg skulle måle syreinnholdet før eg heiv det på ladding, men det eg ikkje viste var at dette er eit så så kalla "vedlikeholdsfritt batteri" som man ikkje kan komme til å måle syreinnholdet utan og øydelegge det, slik som eg gjorde.. så dagen i morgon går antageleg med på meir feilsøking og skifte av batteri. nokon som veit om det skal vere 12volt konstant på den raude B+(tjukk rød kabel) og den blå D+ (tynn blå kabel) ledninga som går inn på dynamoen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kongharald Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 skal ladde med en plass i mellom 13.50 og 14.50 prøvd og lage til en kabel på minuspolen og til karoseri? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwFrik Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2009 ja er klar over att det er ladde spenning, men når den skal ladde så ligg den på 11.80 ca.. og då brukar den jo istaden for å ladde... - ja prøvde så viddt med det. men vart ikkje nokon forskejll. så eg lyte prøve med eit nytt batteri i mogon =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Den tynne blå ledningen går til lampa i dashbordet. Ladespenninge skal ligge rundt 13.9V +/- Endten har du dårlig batteri eller så har du dårlig kontakt ett eller flere steder, for selv om dynamoen slutter å virke så skal det ikke plutselig bli mørkt, dette skal komme gradvis etter som batteriet tømmes og ett godt batteri skal kunne holde selv en bensinbil (eks min 520) igang i mange mil selv om dynamoen slutter å lade. Det vil da bli gradvis dårligere og dårligere styrke i lys samt at når du kommer så langt ned st du bare har måneskinn vil ABS o.l. slutte å virke (lampe begynner å lyse). Men dette skal med ett bra batteri skje sakte. btw, når du måler en spenning på 11,8V så betyr det bare at den ikke lader. Dynamoen bruker ikke strøm annet enn med det samme du starter bilen og den skal begynne å lade. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå