peder87 Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Skrevet Desember 22, 2009 thermostaten er helt ny men vannpumpa derimot har jeg ingen peiling på.. finnes det vannpumpe med stål impeller?
korny Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 vannpumpen din har stål impeller. i rustfritt tillogmed! raset just en 318tds(er ikke dette samme motor bortsett fra antall sylidere?) byttet pumpe,termostat og reim siden det er greit og vite hva som er der, da fikk eg samme dritet som du når eg startet den, men der var det at den måtte stå i utforbakke for og få ut siste bit med luft. så kan vel sies slik at de er selvluftende til en viss grad...
håkon_w Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 åssen farge er det på xpansjonstanken innvendig? kan du dra fingeren bortover der vannet har vært og sitte igjen med en oljefilm på fingeren? Hva med eksosen vann\damp utav den? vann i olja? lukter varm kjølevæske? åssen lukter det? det er ganske stram lukt om det er diesel\bensin i kjølevannet, det kan også lage luft i kjølesystemet om pakningen er gått. my five cents
peder87 Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Skrevet Desember 22, 2009 varm kjølevæske lukter varm kjølevæske hehe du må nesten åpne radiatorlokket å lukte når bilen er varm. er ikke vann i olja eller olje i vann iallefall ikke enda. ekspansjonstanken er ikke ren innvendig men det har den aldri vært heller og ikke er det blitt være heller. har litt lyst til å finne en gammel ekspansjonstank uten så mye rom inni slik at jeg ser om det kommer luft opp i tanken. nå er det litt vanskelig i og med formen på bmw sin tank. stemmer det at vannpumpen til m51 motoren er laget i stål? altså levert med det? hvist ikke hvem selger pumpe laget i stål (om det finnes)
korny Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Hvor har du det ifra at det ikke er stål skovler i pumpa? søk opp 318 tds og din på gs da ser du at det er samme pumpe. den går også igjen på opel omega. meka.bilekstra,mekronomen,bmw osv har denne, ingen leverer noe plastpumpe.. kjøpte min på bilekstra..
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 Pappa har en 525tds 1995 mod, og der røyk vannpumpa. Han hadde de vanlige plastimpellerne. Derimot har mange byttet disse pumpene til pumper med stålimpeller for å nettopp unngå en slik situasjon
Bjanne Skrevet Desember 22, 2009 Skrevet Desember 22, 2009 motortechnik.no har skikkelig vannpumper.. for å få lufta skikkelig skal du ha på tenninga, varmeapparatet på full og vifta på "1" fylle på til du får vann ut av luftehullet, også skal bilen gjøre resten selv. etter som jeg har fått høre av BMW.
peder87 Skrevet Desember 23, 2009 Forfatter Skrevet Desember 23, 2009 nå er det iallefall tettet den mulige lekasjen i\rundt termostathuset så nå er det bare fylling av kjølevæske og lufting som gjenstår så får man se.. kjølevæsken som kommer ut kommer ned mellom blokk og ac. kompressor. ser ikke ut som det er fra vannpumpa det lekker
Forbiss Skrevet Desember 24, 2009 Skrevet Desember 24, 2009 Hvor har du det ifra at det ikke er stål skovler i pumpa? søk opp 318 tds og din på gs da ser du at det er samme pumpe. den går også igjen på opel omega. meka.bilekstra,mekronomen,bmw osv har denne, ingen leverer noe plastpumpe.. kjøpte min på bilekstra.. Her tar du nok feil. Originalpumpe har impeller i plast. Men det er nok bedre å bruke stål.
Olelink Skrevet Desember 24, 2009 Skrevet Desember 24, 2009 Her må det også skilles mellom ny og gammel type vannpumpe med plast impeller. Da e34 ble lagd ble impellerene på vannpumpa laget av ett sprøtt dårlig plast materiale, disse ble etter hvert ett kjent problem da de slites raskere enn mange andre typer. BMW gikk en stund over til stål impellere (dette var vel etter endt produksjon av e34 så alle e34 med orginal vannpumpe fra da bilen var ny har plast impeller som når som helst kan sprekke eller løsne fra akselen). Stål impelleren fantes som reservedeler fra BMW en stund og dette er en bedre løsning som holder langt bedre enn den første typen plast. BMW har nå i senere tid gått tilbake til plast impellere igjen nå, vet ikke hvorfor, men nå i bedre materiale og de ser ut til å holde bedre enn de gamle btw, hvis slangen inn (i toppen) på radiator blir varm men ikke den ut (i bunn) så er det feil med endten termostat, radiator eller vannpumpe. Slangen ut fra radiator skal også bli varm når motor når drifts temp, i det minste lunken om det er seriøst kaldt ute. Har selv vært borti dette på en 525tda (e34). Grunnen til at slangen i toppen blir varm er at termostaten åpner når vannet fra motor blir varmt nok og da forplanter varmen fra motor seg via det stillestående vannet bort til radiatoren. Du kan til og med kjenne en liten lunk i toppen av selve radiatoren der vannet kommer inn. Men hvis ikke slangen ut fra radiator blir varm etter at motor når drifts temp er det noe galt med sirkulasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå