j-bravo Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 Bilen er en -93 525 tdsa. Den siste måneden har jeg glødet 2 ggr og da har den startet med ên gang. Hvis jeg glødet den bare 1 gang så måtte jeg kinne den en liten stund før den fyra. Forrige torsdag parkerte jeg den om kvelden i -30. Dagen etter var det ikke mulig å få start. (Har ikke fått montert motorvarmern ennå). Den dro bare ganske seigt rundt etterhvert på starter og flere glødinger hadde ingen effekt.. Brukte Falch medlemsskapet og de henta bilen i dag i -22. Nå ringte de nettopp og den startet med ên gang etter å ha stått inne i varm garasje i 6 timer. Tror kanskje det er dårlige glødeplugger (alle eller noen..), men kan det også være dårlig/gammelt batteri og evt laderegulator på dynamo..? Slik at det ikke er nok strøm til å gi skikkelig varme i glødepluggene..? Eller er det bare å smokke i motorvarmer`n og satse på at den forhindrer dette resten av vintern..? Gode tips mottas med takk.. Mvh Jc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Desember 22, 2009 Share Skrevet Desember 22, 2009 Jeg vil nok anbefale deg å få bytta glødepluggene dine uansett. Sliter mindre på både starter og motor hvis du gjør det. Dersom du først skal av med innsuget for å bytte glødeplugger, så er det like greit å bytte alle. Hvis du vet at det er lenge siden du har bytta dieselfilter, så kan det selvsagt være greit å bytte det også, siden det er så jævlig kaldt der du bor Men du kan jo få målt ladespenningen med motoren i gang også, slik at du finner ut om dynamoen er tipp topp, selv om jeg har en sterk mistanke til glødepluggene i dette tilfellet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j-bravo Skrevet Desember 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2009 Jeg vil nok anbefale deg å få bytta glødepluggene dine uansett. Sliter mindre på både starter og motor hvis du gjør det. Dersom du først skal av med innsuget for å bytte glødeplugger, så er det like greit å bytte alle. Hvis du vet at det er lenge siden du har bytta dieselfilter, så kan det selvsagt være greit å bytte det også, siden det er så jævlig kaldt der du bor Men du kan jo få målt ladespenningen med motoren i gang også, slik at du finner ut om dynamoen er tipp topp, selv om jeg har en sterk mistanke til glødepluggene i dette tilfellet. Okå ja satser på å bytte alle da ja. Koster jo bare 120 kr/stk hos koed.. Har ikke hatt bilen mer enn ca 3 måneder (henta i Molde faktisk) så vet ikke noe om dieselfilteret er bytta i det siste. Men skal bytte det også nå ja. Bytta olje+filter for litt sia. Skal få sjekka ladingen fra dynamo på jobb i mårra. Takker for svar.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Skal jo klare å bytte glødepluggene uten å ta av manifolderen på M51 motoren.... vi har hvertfall gjort det slik. Er batteriet gammel? Siden du nevner at den sliter med å dra rundt kan det jo tenkes at batteriet er dårlig. Du merker spesielt ved temperaturer som -30 at batteriet er dårlig da du kun har ca 40 % av effekten igjen i batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Er nok mulig og bytte glødeplugger uten innsug av men skikkelig knotet. Vil anbefale og ta dette av førts siden det egentlig er veldig lett sak og du kommer skikkelig til etterpå. 12 bolter på innsug mot topp og løsne rør fra eksos på EGR ventil + slangeklemme på EGR ventil før å ta av slange fra turbo. Husk og feste denne slangeklemma igjen det glemte jeg og den spratt av under prøvekjøring skulle være gjort på en til to timer uten stress. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Prøv å bytt glødeplugger. Husk nye pakninger til innsugsmanifolden hvis du skal av med den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j-bravo Skrevet Desember 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2009 Okei, her var det veldig mange gode tips.. Skal høre med forrige eier om hvor gammelt batteriet er. Så blir det å bestille glødeplugger, dieselfilter, innsugspakning/-er fra koed og evt batteri et annet sted. Får bare håpe denne sprengkulda kan gi seg snart..det holder nå liksom!! Er -25 her nå, men bilen står i varm garasje hos Falch heldigvis. Kan det lønne seg å sette en papplate med et 20-30 cm hull i foran radiator for å prøve å holde oppe temperaturen i slik kulde under kjøring..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Okei, her var det veldig mange gode tips.. Skal høre med forrige eier om hvor gammelt batteriet er. Så blir det å bestille glødeplugger, dieselfilter, innsugspakning/-er fra koed og evt batteri et annet sted. Får bare håpe denne sprengkulda kan gi seg snart..det holder nå liksom!! Er -25 her nå, men bilen står i varm garasje hos Falch heldigvis. Kan det lønne seg å sette en papplate med et 20-30 cm hull i foran radiator for å prøve å holde oppe temperaturen i slik kulde under kjøring..? Tja, med riktig kjølevæske, ok viskosekobling (altså at den i kaldt vær frikobler seg ganske mye) og ok termostat (ikke åpner for tidlig) burde det jo gå bra uten. Så lenge ikke tempnåla i bilen indikerer lav temp under kjøring burde det ikke være noe problem å kjøre som du gjør. Men det finnes jo masse forskjellige tempererte termostater, og for norske forhold er jo en som åpner sent gunstig på vinteren. Men det er jo ikke så dumt med en papp plate med ett mindre hull forran radiatoren. Vet mange som gjør dette med stor suksess. Om radiatorkåpa (på motorsiden av radiator) har sånne gummi klaffer på sidene som åpner seg av luftpresset i høy fart, kan du jo sette en ståltråd over dem så de ikke åpner seg, er det jo over 20-grader skulle det ikke være behøvelig med ekstra kjøling av motorrom ved høy fart Samtidig beholder du full funksjonen av radiatoren ved tomgang og lav fart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
j-bravo Skrevet Desember 23, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2009 Okei, her var det veldig mange gode tips.. Skal høre med forrige eier om hvor gammelt batteriet er. Så blir det å bestille glødeplugger, dieselfilter, innsugspakning/-er fra koed og evt batteri et annet sted. Får bare håpe denne sprengkulda kan gi seg snart..det holder nå liksom!! Er -25 her nå, men bilen står i varm garasje hos Falch heldigvis. Kan det lønne seg å sette en papplate med et 20-30 cm hull i foran radiator for å prøve å holde oppe temperaturen i slik kulde under kjøring..? Tja, med riktig kjølevæske, ok viskosekobling (altså at den i kaldt vær frikobler seg ganske mye) og ok termostat (ikke åpner for tidlig) burde det jo gå bra uten. Så lenge ikke tempnåla i bilen indikerer lav temp under kjøring burde det ikke være noe problem å kjøre som du gjør. Men det finnes jo masse forskjellige tempererte termostater, og for norske forhold er jo en som åpner sent gunstig på vinteren. Men det er jo ikke så dumt med en papp plate med ett mindre hull forran radiatoren. Vet mange som gjør dette med stor suksess. Om radiatorkåpa (på motorsiden av radiator) har sånne gummi klaffer på sidene som åpner seg av luftpresset i høy fart, kan du jo sette en ståltråd over dem så de ikke åpner seg, er det jo over 20-grader skulle det ikke være behøvelig med ekstra kjøling av motorrom ved høy fart Samtidig beholder du full funksjonen av radiatoren ved tomgang og lav fart Suupert svar..takk takk.. Den hadde en tendens til å være kald for en uke siden når det var BARE -12 til -15. Så med over -20 som det er nå så prøver jeg med papplate. Skal se om det er sånne klaffer der også.. Nå må jeg stikke og hente bilen og kjøre på jobb..God jul.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Hvis jeg ikke tar helt feil så har du sånne klaffer som styres med vakum. Dvs. at de ikke åpnes før motoren er varm, så vet ikke hvor mye en papplate vil funke. Men det er jo lett å prøve... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Ett tips til: Sørg for at motoren er varm, når du begynner å skru, slik at glødepluggene løsner lettere. Mange som har opplevd å knekke slike glødeplugger, og da blir det en del ekstra arbeid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 D er klaffer på disse bilene, så papplate er d ingen vits i PS hvor langt har denne bilen/motoren gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Jeg tror kun de aller, aller, aller beste batteriene må til for at det ikke skal kinne litt tregt ved -30, som er ganske kaldt i alle sammenhenger. Anbefaler motorvarmer på det varmeste (ehem), det er gullgodt og kutter forbruket mitt med 0,1 på mila. Lader batteriet gjør det også. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Hvis jeg ikke tar helt feil så har du sånne klaffer som styres med vakum. Dvs. at de ikke åpnes før motoren er varm, så vet ikke hvor mye en papplate vil funke. Men det er jo lett å prøve... Vet ikke hvilke klaffer du snakker om men de jeg snakker om er gummi klaffer på siden av radiator dekslet i motor rommet. På motorsiden av radiatoren. Men om din bil har disse vet jeg ikke men mener å huske at dama's første bil (e34 525tdsa) hadde det. Fattern's e32 750il har det ihvertfall. D er klaffer på disse bilene, så papplate er d ingen vits i PS hvor langt har denne bilen/motoren gått? Tenker du på de samme klaffene som meg, de i gummi på siden av motor vifta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Jeg tenker på klaffene du ser på dette bildet http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05 . De som sitter fast på deksel nr. 2. Og jeg mener at de styres av vakum via del nr. 12. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå