Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje ett litt vanskelig spørsmål, men jeg prøver. Er det noen som har tittet inn i en exsos port med avmontert ex.manifold å sett etter om hvor stor åpning det er mellom ventilsete og ventil når kammen står på TDC og ventilene står på veksling på cyl nr 6. (da må det tittes inn på cyl 6)

Tar også ett annet spm samtidig. hvordan ser man forskjell på toppene 885topp i forhold til std topp??

Skrevet

Mål løftet med måleur på ventilløfter,eventuelt direkte på ventil eller via utrekning på kamlobe(utveksling v/indirekte løft) avhengig av motortype så finner du det ut.

Skrevet
:oops: hehe det er en M20 motor, innlysende. har fått tak i en motor som skal vere litt "kvassere" en standard, men jeg vet ikke hva som er gjort med den, men jeg syntes det var veldig mye løft på vekslings ventilene. han sa at den gikk litt "hardt" på tomgang og gikk veldig bra rundt 3-4500 rpm. så jeg lurte på om det sitter en "kvass" kam i den.
Skrevet

prøver å legge ved 2 bilder av ventil åpningene, er vel en 3-4mm luftspalte. det er mulig de skal være sånn men kan ikke si å ha sett at det er så stor åpning på andre motorer under veksling. er ikke verdens beste bilde da det re tatt igjennom inn/ut port.

1d1hjetnirlntzxw7baf.jpg

bkkirfmzohbx1cphfe72_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

ja, da har jeg plukket litt motor, og funnet ut at man må gjøre jobben selv, når til og med motor verksteder ikke klarer det. fa.. er så irritert at jeg ikke vet hva jeg skal skrive engang.. kjøpte en motor som er en 89mod m20b20 bygget om til b23 av ett firma i oslo. ny veiv, stempler og råder. toppdekket blokk og renoert topplokk. men like forbanna klarer de å gjøre sånn at innsug ventilene har slår i stempla. toppakningen er til og med nesten 2mm tykk. tok noen bilder så hvis noen har noen ider om hva som er brukt/gjort kom gjerne med innspill. man kan jo se den ytterste ringen på ventilen som har blitt etter at vntilen treffer stempel.

p73ro78zkkbtj69hal9k.jpg

2mg5m6rufw558kqta0x0_thumb.jpg

5cc0b9qcljqsjnup2bhf_thumb.jpg

Skrevet

Har en 320 m50 24v som er borret til 3.2L med smidd innmat og vasse kammer.. denne har samme greiene med løft og åpen ventil på veksling.. jeg røk topp pakning på 9000rpm og byttet denne.. da så jeg også at det var antydning til merke i sot på stempel etter ventil :wink: gikk fra 1.8mm til 2.5mm topp pakning i kopper.. disse lager de på kvernvik bruk etter mal fra orginale pakning.. men denne motoren går som en pus fra 800 til 9000rpm.. ikke antydning til fusk eller ujevn noen sted på register...og sint som fy...kjørt 4wd hele helgen og glemte meg til jobb i dag.. lå i 70kmt på 3. ga flatt for å rekke en luke mellom 2 biler.. hørtes ut som motor sto i fri og snurret nesten helt rundt...griseflaks at det gikk bra...så ut som folk trodde dette var med vilje så de kan nå få tro det :wink: glatt var det iallefall. men nok om det.. google hiop racetech og du får mye info om kammer der.. litt rotete sider men går til slutt..

Skrevet

ok. noen som vet om dette er std stempler eller om det er noe dreide greier? og hvor måler man løftet på ventilen? målte på min men fikk. 11-12mm

Skrevet

er det noen i nærheten av drøbak som har skikkelig greie på dette, og kunne eventuelt kommet å sett på det? skulle gjerne hatt en annen manns/kvinne syn på dette. kan treffes på mobtlf. 92855212.

Skrevet

Ja, da er mistankene mine bekreftet, den personen som monterte denne en gang kan ikke skru og må ha hatt en promille på godt over døds mengden. stemplene sitter feil vei (180*) feil, derfor ventiler vært nede i stempel. så da vet jeg hvor jeg ikke skal sende noe som helst av mekanisk for bearbeiding.

Skrevet

Burde blitt en fæl skjørtebank hvis stemplene er snudd feil vei. Sikker på dette ikke er uorginale stempler da. Husk på kryssbolt er forskjøvet ca 3 4 mm ut av senter.......

Skrevet

ganske sikker her. utsparingene til ventilene er på feil side, regner med at ventilene med størst radius skal ha utsparing med størst radius. men skal plukke det ned å sjekke enda nøyere.

Skrevet

De stemplene det er bilde av er til M20B23 det finns også helt flate stempler til denne motoren jeg har 6 av begge.

De største utsparingene skal sitte på innsugsiden altså venstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...