maartn Skrevet Desember 23, 2009 Share Skrevet Desember 23, 2009 Hei dere.. Nå mangler jeg bare ett lys tror jeg i instrumentpanelene som ikke fungerer. Det blir lys når jeg putter den i S, og Frost (M) på bilde.. Men det er ikke lys i selve knappen osv, så det er ikke mulig å se den i mørke. Den skal alltid være lys i tror jeg? Noen andre med automat her? Er det noen pære eller noe der man kan bytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 24, 2009 Share Skrevet Desember 24, 2009 Mener det var konstant lys der i min 325ia ja. Men om du ikke har lodde utstyr og skaffer små dioder selv så må du nok kjøpe ny/brukt bryter, for sannsynelig vis har pæra/dioden gått. Men det er mulig å bytte pære/diode selv, har fått til dette selv i en annen bryter til e34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2009 Ja jeg tror det skal være konsant lys, siden det er "prikker" som lyser ved siden av bokstavene når de er aktiv. Må være noe el. feil, siden bokstav og prikk lyser når jeg setter den i "S" , og "frost". Lyser ingenting på "E". Det lyser altså ikke i noe når den står i "E". Rart? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 24, 2009 Share Skrevet Desember 24, 2009 Tror ikke det er en el. feil. bokstaven E skal ha egen pære/lysdiode og hvis den ikke lyser langre er den utslitt og må byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2009 Ja.. men jeg tror S og frost også skal lyse konstant siden det er prikker ved siden av som sikkert skal lyse når de er aktiv? Eller tar jeg feil? Noen med automat som har litt bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 24, 2009 Share Skrevet Desember 24, 2009 Mye mulig, men jeg tror fortsatt det er bryteren som er utslitt. For det kommer bare en +12V inn for lys på bryteren, hvor det til en hver tid skal lyse styrer bryteren selv via flere lysdioder og lysbaner. Her ser du at det er tre lyspærer med felles +12V og at de aktiveres av interne brytere og går via felles jordingspunkt. Siden ett av lysene dine virker så er +12V og jording ok. Det er derfor internt i bryteren feilen ligger. Det ser ikke ut til at det skal være noe konstantlys heller, kun lys i det aktuelle programmet som brukes (Economy, Sport eller Manuell). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2009 Ja, jeg forstår hva du mener. Er jo igrunn bare en bagatell, men hvis det er en diode som kan byttes, så hadde jo det vært en enkel operasjon. Spørsmålet er hvordan man tar ut denne bryteren, om man må ut med hele plata osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 24, 2009 Share Skrevet Desember 24, 2009 Ja, jeg forstår hva du mener. Er jo igrunn bare en bagatell, men hvis det er en diode som kan byttes, så hadde jo det vært en enkel operasjon. Spørsmålet er hvordan man tar ut denne bryteren, om man må ut med hele plata osv.. Neida, enkel jobb å ut med bryteren, du lirker opp hele plata rundt girspaken, presser bryteren ut fra undersiden og løsner kontakten på undersiden. Kontakten bør du åpne over en avis så du ikke mister små deler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 30, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2009 Slik er det hos meg.. Altså 0 lys når det er mørkt.. Setter jeg den i sport f.eks kommer det lys slik: Jeg trodde den rundingen ved siden av S skulle lyse når det var aktivt skjønner du.. og at alle lysene lyste så man så hva som var hva..(det tror jeg fortsatt) Er uansett gåent lys i "E". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 30, 2009 Share Skrevet Desember 30, 2009 Jo, husker ikke om de lyste hele tiden eller ei på min, men det er fortsatt internt i bryteren feilen ligger og ikke i ledningsnettet inn til bryteren Lurer btw på om du har feil bryter der. Min 325 med 5-trinns automat sånn som din hadde ikke valgene Sport-Economy-Manual på bryteren men Sport-Economy-Winter. Mener dette er nevnt i instruksjonsboken din da sånn at e36 med motor mindre enn 320 hadde 4-trinns automat og dermed bryteren med Sport-Economy-Manual. Dette fordi du med 4-trinns kassa kan velge mellom 1-2-3-D altså du kan låse den i ett hvert gir mao en form for "manuell". På din kasse (likt som min gamle bil) har du derimot (5-trinns) og dermed andre valg, 2-3-4-D. På min het programmet da Winter (W med en snøkrystall bak). Dette er ett helt annet program som faktisk utelater enkelte gir og har derfor fått navnet Winter istede for Manual siden du ikke lengre kan tvangs gire kassa som du selv vil. Ser ikke for meg annet enn at din er likedan og derfor har "feil" bryter. Det har nok ingen praktisk forskjell, men tenkte det var nevneverdig da disse bryterene er kjent for å slites ut og skiftes mange ganger gjennom bilens levetid, det er derfor ikke rart om det er satt inn feil bryter i mange av 32_ia'ene rundt om Winter programmet fungerer slik at det utelater 1.gir samt lock-up (kanksje 5.gir også, husker ikke i farta). Dermed tar du løs i 2.gir, girkassa girer hurtigere opp til tyngre gir for ikke å få for mye moment/turtall, den girer senere ned ved pådrag og den utelater lock-up og muligens 5.gir. Du kan låse den i 2.gir, 3.gir og 4.gir men ikke i de andre girene (1.gir, 5.gir og lock-up) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2009 Jeg forstår hva du sier, men kassa mi har jo nettop Winter programmet.. snøkrystallen.. ? Har ikke noen form for manuell (M) i alle fall ;P Har funnet ny bryter hos gs, og tenkte å kjøpe en brukt de har på lager.. regner 600 kroner billigere. Regner med den holder en stund selv om den er brukt.. Edit: Ser nå at du har sett på illustrasjonsbildet mitt i første post. Ta en titt på det siste inlegget mitt .. der har du min kasse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Desember 31, 2009 Share Skrevet Desember 31, 2009 Jeg forstår hva du sier, men kassa mi har jo nettop Winter programmet.. snøkrystallen.. ?Har ikke noen form for manuell (M) i alle fall ;P Har funnet ny bryter hos gs, og tenkte å kjøpe en brukt de har på lager.. regner 600 kroner billigere. Regner med den holder en stund selv om den er brukt.. Edit: Ser nå at du har sett på illustrasjonsbildet mitt i første post. Ta en titt på det siste inlegget mitt .. der har du min kasse. aaah ser det nå Har selv mange ganger kjøpt brukte brytere fra GS og Koed og de holder vanligvis lenge og gir mye mer for pengene enn en ny. Men har jo selvfølgelig vært borti å få brukte brytere som er utslitte. Disse har det ikke vært noe problem å få byttet til en annen brukt selv om det dog kan koste like mye å sende den utslitte tilbake som å bare bestille enda en brukt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Desember 31, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2009 Jepp.. jeg må bare ringe de for å bekrefte at jeg får med S, E, og W og at de vet at lysene fungerer.. det er jo det som er det viktigste 150 spenn skulle de ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå