Gå til innhold

godkjenne rullebur?

bustadmo
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert at de bemerker det på Eu, såfremt at du ikke godkjenner hos NAF eller hos statens veivesen.

Det finnes en mulighet for deg, det er et vanlig "skru" bur. Som du kan skru inn og ut av bilen etter behov. Jeg tenker da at du ikke har det montert når du ikke kjører på baner. Denne type bur hjelper ikke til å stive av karosseriet som et helsveiset bur, med forankring i dempertårn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke er lov med 4punkts belte, er fordi når bilen ruller, og taket blir trykket ned (hvis du ikke har bur) så holder 4punktsbelte deg "stående" i setet, og lar ikke kroppen lene seg inn mot midten slik som 3punkts. Etter min mening er 4punkts belte unødvendig, da 3punkts og airbag gjør samme nytten. Skulle jeg kjørt med 4punkts sele, som holder overkroppen FAST i setet, og ikke lar overkroppen bevege seg litt som med 3punkts- hadde jeg aldri kjørt en meter uten nakkekrage og strikk i hjelmen. Jeg kresjet i 60kmt i en fjellvegg. (jeg vet dette er beskjedent i forhold til baner osv, men hvor mange fjellnabber finnes det på baner?) Eneste grunnen til at jeg fikk vondt, var at jeg ikke hadde sele mellom beina (slik som 5punkts) og bekkenet forskjøv seg.

Så min mening er å kjøpe 5punkts istedet for 4punkts sele hvis du ikke nøyer deg med 3punkts. Ikke monter/bruk 4/5punktssele med mindre du har rulle buret montert- og ved bruk av 4/5punkts sele så bruk hjelm (Hodet dunker fort og hardt i taket når du ruller eller hopper med bilen) og nakkekrage og strikk fra nakkestøtte til hjelmen, slik at du ikke får nakkesleng.

Med andre ord, bruk enten 3punkts sele, eller alle sikkerhetstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er 4punkts belte unødvendig, da 3punkts og airbag gjør samme nytten

Sikkerhetsmessig er 4-punkt ingen forbedring, snarere det motsatte ja, men grunnen til at folk har det er akkurat det at man sitter fast. På bane er forskjellen enorm. Hvorfor enkelte ønsker å bruke det på vei skjønner jeg ikke helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke er lov med 4punkts belte, er fordi når bilen ruller, og taket blir trykket ned (hvis du ikke har bur) så holder 4punktsbelte deg "stående" i setet, og lar ikke kroppen lene seg inn mot midten slik som 3punkts. Etter min mening er 4punkts belte unødvendig, da 3punkts og airbag gjør samme nytten. Skulle jeg kjørt med 4punkts sele, som holder overkroppen FAST i setet, og ikke lar overkroppen bevege seg litt som med 3punkts- hadde jeg aldri kjørt en meter uten nakkekrage og strikk i hjelmen. Jeg kresjet i 60kmt i en fjellvegg. (jeg vet dette er beskjedent i forhold til baner osv, men hvor mange fjellnabber finnes det på baner?) Eneste grunnen til at jeg fikk vondt, var at jeg ikke hadde sele mellom beina (slik som 5punkts) og bekkenet forskjøv seg.

Så min mening er å kjøpe 5punkts istedet for 4punkts sele hvis du ikke nøyer deg med 3punkts. Ikke monter/bruk 4/5punktssele med mindre du har rulle buret montert- og ved bruk av 4/5punkts sele så bruk hjelm (Hodet dunker fort og hardt i taket når du ruller eller hopper med bilen) og nakkekrage og strikk fra nakkestøtte til hjelmen, slik at du ikke får nakkesleng.

Med andre ord, bruk enten 3punkts sele, eller alle sikkerhetstiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må lage løpsbil av den. Du får ikke godkjent bur på en gatebil. Beltene er jeg usikker på, men det har jo ingenting for seg å kjøre med 4-punkt på gata uansett, så det er jo bare å montere når man er på banen.

Diffbrems var ekstrautstyr.

Når ble det forbudt å montere "bur" i bilen? Har godkjent bil med helbur m/kryss i dør åpning og 6pkt seler. men måtte ha org seler i tillegg. Denne er vanlig gate registrert. Alt ble godkjent hos BT. Alt ble gjort i henhold til FIA boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden (2006?), uten at jeg orker sjekke eksakt dato. Har nok vært (som mye annet der) litt forskjellig praksis fra sted til sted også, men har du godkjent bur er det enten en stund siden det ble godkjent eller du møtte på en snill kontrollør.

FIA-regler har ingenting med gategodkjente biler å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. husker ikke selv når vi godkjennte bilen men det var vel deromkring.

men husker jeg ikke feil var det BT mannen som sa at vi måtte følge disse (fia) reglene ved bur, eneste de komenterte var at vi måtte ha polstring av rørene over dører og frontrute (så vi ikke slo hodene våres). men hvis det har blitt nye regler gir jeg meg på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

mener psycho tuning i skien fikk til å godkjennt bur i en gatebil for et par mnd siden. skal høre med dem, mest sansynlig blir det de som monterer/sveiser. tenker det blir halvbur / veltebøyle(?) og snap-on seler jeg kan sette inn på bane

takk for mange utfyllende svar forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...