Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kjøpt meg en Bmw 520i e34. Den er vanskelig å få til å gå på tomgang når den er kald og kalt i været. Må holde den i gang med gasspedalen. Altså den starter og "ruser seg opp" som normalt, men der stopper det ....den stopper hvis jeg ikke holder den i gang selv.

Når den er varm så går den nesten fint, men hvis jeg stopper motoren og starter den igjen så ligger den på rundt 600 rpm, ruser jeg den og den skal ned på tomgang igjen så har den så lav tomgang at batterilampen lyser eller så stopper den. Jeg må kjøre den en stund hvis den skal gå som normalt.

Tidligere så jaga den fra 500 rpm til rundt 1000rpm, og noen ganger så ruser den seg opp til nesten 2000 rpm og kutter, og når den kommer på 1200 rpm så går den opp igjen.

Har vært motor bytte en gang i tiden.

Når jeg kjører så går den som normalt.

NB! har powerfilter og jævlig til frieksos rett før lambdasonden.

Hva kan det være som er galt? kan det være det at den har frieksos rett før lambdasonden?

Håper noen har en ide om hva det kan være som er galt

Skrevet

Det kan mycket väl vara din luftmassa mätare som gått sönder. Den kan tex gå sönder att att den fått olja på sig från ditt filter osv.

"frieksos rett før lambdasonden" förstår jag inte hur du menar?

Men LMM och lambdasond är det första jag skulle kolla iallafall för dem påverkar direkt tomgången och även låg last / cruise.

Går den bra på tex full gas?

Kan ju även vara så att den drar in tjuvluft någonstans vid insuget, för då blir ju informationen från luftmassamätaren fel, även om den fungerar.

Mvh//A

Skrevet

fiks frieksosen din.

den drar inn luft der som lamdaen registrerer som veldig mager blanding, og får dme'n til å pøse på med bensin for å få opp blandingsforholdet bensin/luft.

vil egentlig tro at bensinforbruket på bilen har gått opp en del etter du fikk eksos lekkasje???

konfilter har jeg ikke noe til overs for. det slipper bare gjennom mer drit som legger seg på lmm og ødlegger den.

TIP OF THE DAY:

-FIKS FRIEKSOSEN DIN.

-gi lmm en vask med bremsrens eller liknende.

-sett på orginal luftfilter. værtfall vask det du har skikkelig

Skrevet

men rart den er sånn når motoren er kald da hvis det er frieksosen som har skylden i og med at det tar en par minutter før lambda aktiveres og begynner å styre blandingen...

Skrevet
  ///Naitsirk skrev:
men rart den er sånn når motoren er kald da hvis det er frieksosen som har skylden i og med at det tar en par minutter før lambda aktiveres og begynner å styre blandingen...

derfor tror jeg mere på tomgangsregulator :)

Skrevet

Er vel m20 motoren tipper jeg og setter da en knapp på tomgangs reg. jeg også.

dr.felix skrev:
fiks frieksosen din.

den drar inn luft der som lamdaen registrerer som veldig mager blanding, og får dme'n til å pøse på med bensin for å få opp blandingsforholdet bensin/luft.

Og den dra da absolutt IKKE inn luft i eksosen, men den slipper ut eksos før lambda som igjen gjør at det blir feil mengde og måle ja.

Skrevet
  dr.felix skrev:
fiks frieksosen din.

vil egentlig tro at bensinforbruket på bilen har gått opp en del etter du fikk eksos lekkasje???

konfilter har jeg ikke noe til overs for. det slipper bare gjennom mer drit som legger seg på lmm og ødlegger den.

TIP OF THE DAY:

-FIKS FRIEKSOSEN DIN.

-gi lmm en vask med bremsrens eller liknende.

-sett på orginal luftfilter. værtfall vask det du har skikkelig

Bensinforbruket er ikke så høyt, kjørte 24 mil og jeg brukte ca. 22L på turen med noen få gasspådrag.

Frieksosen har den hatt siden jeg kjøpte den, lurer på å kjøpe meg Simons eff.anlegg, ca. 5000kr har jeg sett...sikkert like kostbart med orginal eksos?

Luftfilteret er fra Biltema riktig nok, kan det være at det slipper gjennom dritt som ødelegger lambdaen?

Den jagde foresten på tomgang før jeg byttet til biltema filteret.

Hvordan vasker jeg lmm, skal jeg bare spraye bremserens iden eller?

Takker for tipsene :wink:

Skrevet
  Ballder skrev:
Er vel m20 motoren tipper jeg og setter da en knapp på tomgangs reg. jeg også.
  dr.felix skrev:
fiks frieksosen din.

Og den dra da absolutt IKKE inn luft i eksosen, men den slipper ut eksos før lambda som igjen gjør at det blir feil mengde og måle ja.

Det er en M50 motor, det er to klemmer som lekker, der grenrørene møtes og det lekker i begge ender på begge klemmene.

Skrevet

-det er noen tynne stenger inni lmm som du bare spruter på fra begge sider for å vaske.

-det kan og være at konfilteret gir for lite motstand gjennom innsuget, slik at vakum og sånt ikke funker slik det skal.

-prøv å ta hånden din forsiktig ned foran lmm etter vask og hør om gangen kan bli litt bedre. ikke så mye at den stopper da. det er en fin nyanse.

-har du sjekket for falskluft?

bare sprut startgass alle veier rundt og under innsuget. stiger turtallet litt har du falskluft.

-tomgangsregulatoren står under insuget. den får du ut uten å ta av insuget.

spyl bremserens inni den og for å vaske den.

sjekk at den ikke henger noen plass etterpå.

Skrevet
  Sitat
Frieksosen har den hatt siden jeg kjøpte den, lurer på å kjøpe meg Simons eff.anlegg, ca. 5000kr har jeg sett...sikkert like kostbart med orginal eksos?

dette anlegget skrues på fra katalysator og bakover.

så du sitter fremdeles igjen med eksoslekasjen i front.

Skrevet
  dr.felix skrev:
  Sitat

dette anlegget skrues på fra katalysator og bakover.

så du sitter fremdeles igjen med eksoslekasjen i front.

Det er en del småhull bakover eksosen, så det er vel på tide uansett :wink:

Skrevet
  dr.felix skrev:
-det er noen tynne stenger inni lmm som du bare spruter på fra begge sider for å vaske.

-det kan og være at konfilteret gir for lite motstand gjennom innsuget, slik at vakum og sånt ikke funker slik det skal.

-prøv å ta hånden din forsiktig ned foran lmm etter vask og hør om gangen kan bli litt bedre. ikke så mye at den stopper da. det er en fin nyanse.

-har du sjekket for falskluft?

bare sprut startgass alle veier rundt og under innsuget. stiger turtallet litt har du falskluft.

-tomgangsregulatoren står under insuget. den får du ut uten å ta av insuget.

spyl bremserens inni den og for å vaske den.

sjekk at den ikke henger noen plass etterpå.

Takk for rådene, skal prøve å få gjort noe i morgen;)

Denne jaginga er det jeg har/hadde:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...