Gå til innhold

Bilen "bremser" når jeg gir gass/kjører.


Wazu
 Share

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem på bilen min, skjedde første gang for to dager siden. Kjørte hjem fra jobb som normalt, endel bakker oppover der jeg bor, så har litt gass. Plutselig er det akkurat som om noen trykker på bremsen, turtallet synker og hele bilen går fra kanskje 50 til 30-40km/t på noen sekunder, før det plutselig slutter, og bilen akselererer igjen. Jeg holdt pedalen jevnt inne hele tiden.

Parkerte bilen og håpet det var et engangstilfelle, noe det selvfølgelig ikke var. Da jeg skulle kjøre til byn i dag skjedde det samme flere ganger. Jeg gir gass, og bilen bremser, hvis jeg holdt lav fart i utgangspunktet må jeg av å til clutsje for at ikke turtallet skal synke så lavt at motoren dør. Når jeg skal akselerere ut fra kryss krabber jeg bortover noen sekunder før bilen "våkner til" og gir gas som normalt.

Uansett hva jeg gjør i de sekundene bilen "bremser", har det ingenting å si. full gass, holde jevn fart, gjør ingenting. Men så går det noen sekunder og så er alt normalt igjen. Men hvis jeg holder inne clutchen mens den holder på så oppfører den seg plutselig tilnærmet ok igjen, foruten en veldig ugjevn tomgang, hele bilen står og svaier fra side til side nesten.

Er det noen som har den fjerneste anelse hva dette kan være? Har bestillt diagnosetime til torsdag, men er jo ikke sikkert de finner ut av det da, så om noen har opplevd noe lignende hadde jeg satt stor pris på forslag til hva dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, bremsene, hadde faktisk ikke tenkt på de i det hele tatt. Men tviler egentlig på at det har noe med de å gjøre, siden problemet også er der hvis bilen står parkert, og jeg skal ruse motoren mens motoren går ugjevnt. Tar liksom noen sekunder før turtallet stiger slik det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg hatt bilen til diagnose. Fikk feilkode på oksygensensor, altså LMM. Prøvde først å rense den, uten hell. Etter å ha lest litt rundt her på forumet startet jeg bilen med LMM koblet fra, og det var ingen forskjell der. Altså er det 95,3% sikkert at det er LMM'en som er gåen. Har derfor bestillt ny (brukt) på Gs, får den på mandag regner jeg med, så får vi se om det løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiskrens? Sånne nymotens duppeditter har ikke vi sett :D. Nei, men håper (og tror, noe han på verkstedet var enig med) at det er LMM'en, ellers kan det bli dyrt å feilsøke i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e36 kom aldri med antiskrens. Kun ASC+T

MEn du, du sier du fikk feilkode på oksygensensor. Det er IKKE det samme som LMM. Så hvis du har bestilt deg ny LMM fordi du fikk feilkode på oksygensensor så har du driti deg ut:)

Oksygensensor er lambdasonde, og den sitter i fremre del av eksosanlegget.

Du kan enkelt måle om det er feil på LMM (regner med det er luftmengdemåler ikke luftmassemåler på din)?

Altså et spjeld som åpner mer ettersom motoren suger mer luft? Da er det lett å måle med multimeter om et er feil på den. søk på forumet eller last ned bentley manualen på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finner jo du fort ut om det er lambdaen den skal ikkje virke over 4500 uansett.. siden den dauer sånn som du sier helt plutselig hørest det jo egentlig ut som nokke med tenninga eller lmm? kan og vere dårlig kontakt mellom batteri og motor? har stått mange timer før og reve meg i håret for en så banal feil at det har vert for dårlig kontakt mellom batteri og motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren går helt fint på turtall, kan dra den til sperra uten problem. Dessuten, motoren oppfører seg dønn likt (altså like dårlig) med lmm plugget i som med den plugget fra, noe jeg har hørt flere steder er et klart tegn på at den er ødelagt. skal være god kontakt mellom battari og motor også. Men nå får vi se hva som skjer når jeg får den nye lmm'en, og så ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e36 kom aldri med antiskrens. Kun ASC+T

MEn du, du sier du fikk feilkode på oksygensensor. Det er IKKE det samme som LMM. Så hvis du har bestilt deg ny LMM fordi du fikk feilkode på oksygensensor så har du driti deg ut:)

Oksygensensor er lambdasonde, og den sitter i fremre del av eksosanlegget.

Du kan enkelt måle om det er feil på LMM (regner med det er luftmengdemåler ikke luftmassemåler på din)?

Altså et spjeld som åpner mer ettersom motoren suger mer luft? Da er det lett å måle med multimeter om et er feil på den. søk på forumet eller last ned bentley manualen på nettet

Isåfall er det verkstedet som har driti seg ut, står jo til og med at det er LMM på utskriften jeg fikk fra de.

jimj71mb1sip71hxinf8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...