Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kamerat har en 320 e36 som gikk varm i dag..

Han starta bilen og lot den stå på tomgang i noen få minutter før temp. måleren bare fortsatte oppover... Og det blåste ikke varmluft inni bilen.

Det er kjølevæske på bilen, og bilen har vært i daglig bruk fram til i dag..

Hva tror dere kan være problemet? Kan det være termostaten som har "hengt seg" eller er det mest sannsynlig defekt vannpumpe?

Det har forresten blitt dårlig med varm luft inni bilen de siste dagene, selv om temp-nåla har liggi på midten hele tida bilen var driftsvarm.

Kan det være noe feil på varmeapparatet?

Skrevet
vannpumpe, termostat eller viskosekobling.

Alle 3 ting er relativt enkel å bytte :)

Viskosekoblinga skal være i orden, bilen har alltid holdt seg på midten på temp måleren samme hvor lenge den har gått på tomgang osv :)

Skrevet

ta og luft kjølesystemet. sku av loket til tanken, skru opp lufte skrua, sett på varme annlegget, og hell på litt og litt kjølevæske og vatn til det slutter å boble. etterfyll dagen etterpå vist nivået ligger under cold/kald streken.

Skrevet

Til vanlig så ryker vannpumpa ved 160-200t km. hvis den har vært skifta så kan det hende di ikke skifta termostat.

Alltid lettest å begynne med termostat, hadde samme problem med min, var termostat som var gåen. Men jeg hadde varmluft inni bilen.

Men uansett, termostat koster 400 eller noe så bare å skifte det først ;)

EDIT: foresten, ta av lokket på tanken på radiatoren framme, og start bilen, se om det spruter vann fra venstre og ned i den lille tanken, gi litt gass evt, da spruter det mer enn når den står på tomgang sånn du ser sikkert, spruter det vann der er vannpumpa bra.

Skrevet

du kan også pelle ut termostaten din å koke den, se om\når den åpner. Den skal åpne før det koker, har du steketermometer kan du se på termostaten hvor mange grader den har og følge med på s. termometeret.

Skrevet

Ser flere her mistenker termostat...

Kan garantere deg at termostaten ikke er problemet når du ikke får varm luft i varmeapparatet, da termostaten kun blokkerer tilførselen i radiatorens kretsløp.. Kretsløpet til varmeapparatregisteret står åpent hele tiden..

Når du også sier at det har vært gradvise problemer tidligere med varmeapparatet, tyder dette på dårlig vannsirkulasjon, noe som kommer av at VANNPUMPA ikke klarer å flytte nok vann..

Så skift vannpumpa du, om det ikke er viftereima som slurer noe jævlig (men da skulle det blitt dårligere lading og servo også)

Skrevet

ser det er en som tenker riktig her :) ...åpne lufte skruen på radiator og fyll kjølevæske.. ekspansjon tank kan være ok nivå på mens radiator nesten er tom... først når lufte skrue åpnes at det synker.. er dette ok så tenk vann pumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...