Gå til innhold

Fikset - Kaldstart / Tomgangs problem 94mod 320

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kikka litt i forumet etter noen som har samme problem, men finner ikke noe.

Mitt problem:

Bilen starter fint, selv i -20C som vi har hatt, så går den helt fint på tomgang i ca 2-3min før den begynner og fuske. Da må jeg ruse bilen opp mot 3000 omdreininger for og holde den i gang. Ned til 6-7 minus klarer den seg gjennom på tomgang, men fusker og går på 3-4 sylindre.

Er det kaldere stopper den, men som sagt kan holde liv i den ved og ruse motoren. Når bilen blir litt varmere igjen går den helt fint.

Virker som om fuskingen kommer av at den får alt for mye bensin for det oser bensin ut av potta. En dag den stoppet for meg mens den gikk på tomgang i kulda måtte jeg ta ut sikring til bensinpumpa og kjøre litt før jeg fikk den til og starte igjen.

Har tatt ut tomgangsregulator og sjekket denne. Ser grei ut iom at den er ren og går lett. Da sitter jeg igjen med LMM og Lambda kanskje?

Noen her som har opplevd maken eller som har tips basert på symtomene?

Vil også gjerne vite om noen har tips og triks for måling / testing av LMM og lambda.

Takker for alle svar.

Skrevet

Hei!

På min 520 m50b20 motor opplevde jeg det samme ifjor. begynte å fuske når den begynte å bli litt varm. Jaget også en del. Renset koblingen til lamdaen på undersiden av motoren og etter det har den gått som den skulle

Skrevet
Hei!

På min 520 m50b20 motor opplevde jeg det samme ifjor. begynte å fuske når den begynte å bli litt varm. Jaget også en del. Renset koblingen til lamdaen på undersiden av motoren og etter det har den gått som den skulle

Ligger ute i garasjen nå og ser på dette. Går over koblinger osv osv. Håpe det bare er noe slik og ikke at jeg må bytte en masse greier.

Er jo ikke gratis hverken tomgangsregulator, LMM eller Lambda, he he...

Flott om adre som har opplevd noe liknende deler sine erfaringer for akkurat nå skrur jeg litt i blinde :-)

Skrevet

Tillegsspørsmål:

Jeg trodde jeg hadde standard lambda med svar, grå og 2x hvit ledning.

Det har jeg tydeligvis ikke. Har en med svart, hvit, gul og rød.

Kjøpte en biltema universal som jeg tenkte var en billig test, men den kan jeg vel bare levere tilbake da?

Er det titan i den lambdaen med disse ledningene? Noen som vet?

Noen som vet hvilke ledninger som er hva på denne.

To av de er jo varmen og to er signal, men hvem er hvem?

Dersom den er titan er det da slik at den leverer variabel motstand og ikke 0-1V?

Skrevet

Ingen som har oversikt over lambda med gul, svart, rød og hvit ledning?

Tenkte og få skrudd litt i dag og greit og vite om det er noe jeg kan måle/gjøre med denne...

Takker :-)

Skrevet

Nå tror jeg problemet er løst :)

Vært over mye så ikke helt sikker på hva det var, men gjorde følgende hvis andre skulle ha tilsvarende problem.

Plukket ut tomgangsregulator og renset denne med startgass.

Så ikke ille ut, men den fikk en runde :)

Gasspjeld og LMM fikk samme behandling.

Gikk over alle slanger sjekket for sprekker i gummi og koblinger.

Renset og sprayet lambda kontakt med kontakspray.

Alle sensor kontakter på motor fikk også en dose kontaktspray.

Startet og gikk fint som bare det på tomgang i dag i 13 minus!

Byttet samtidig termostat, vifrerem og remhjul (ikke på strammer).

Overhalte også dynamo som har laget litt lyder i det siste.

Anbefaler alle i Fredrikstad distriktet og tenke på Viklevekstedet ved brannstasjon dersom man har trøbbel med dynamo, starter osv.

Jeg fikk byttet begge lager og børstene i min for 1200,- med deler.

Billigste "bytte" dynamo jeg fant var hos Koed til 2200,- så det er litt og spare. Min er god som ny igjen :)

Firehjuls kontroll nå på mandag etter bytte av foringer og kuler tidligere så er den god for noen km til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...