Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i det siste lest at Naf og andre fagfolk sier at en dynamo ikke vil kunne lade batteriet mer enn 80-85%. Stemmer dette alltid?

Min 520i har fått oppgradert både dyno og batteri til hhv 140 og 100 Ah. Vil driften av bilen konstat overgå 60ah slik at batteriet ikke vil bli toppladet. Jeg kjører skjeldent turer som varer mindre en 30-40 minutter. ikke har jeg monster stereo nå heller.

Vil jeg trenge å vedlikeholdslade for å unngå å stå med tomt batteri og i såfall hvor ofte?

Skrevet

Det fins ingen fasit på dette.

Er vel bedre å vedlikeholde batteriet med lading av og til enn å ikkje få start på bilen!

Men bruker du bilen kvar dag, (med den køyretiden du prater om) er det sansynligvis ikkje nødvendigt med ekstra lading.

Dette forutsetter at ladingen er bra og batteriet er bra

Skrevet

Desto kaldere det er desto tregere går ladingen av batteriet.

Det er jo en kjemisk prosses og de går som kjent saktere og saktere ettersom temperaturen synker.

Skrevet

Det er avhengig av kombinasjonen mellom batteri,dynamo,kjørelengde/tid og ikke minst bilens utstyr og bruk. Dette bør jo seff stå i stil til hverandre.

En bil med mye elektronikk,som f.eks avansert motorstyring,kjørevarmer,el.varmer,oppvarma ratt og frontrute,el.oppvarma seter osv vil naturligvis kreve mer enn en eldre bil uten mye av dette utstyret med dagens utetemperaturer.

Det hadde nok vært bedre med temp.føling/regulering på batteriet istedet for dagens temp.regulerte regulator som sitter på dynamoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...