Jimxd Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Jeg lurer på en ting. Er det noen som har erfaring med ett svinghjul fra denne produsenten? Er til en M50 motor anbefalinger? Takker for svar
Gjest Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Søk på JB på bmwccn Ove Kvam har hatt dette på en E30 318is og har skrevet en del om sine erfaringer der.
Jimxd Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Skrevet Januar 8, 2010 Kan ikke se noe om det på bmwccn ? eller så er det bare meg som suger til å finne frem
Jimxd Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Skrevet Januar 8, 2010 Har skrevet det. Men finner veldig lite. Kan du gi link?
Gjest Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Klarer ikke linke til det Når jeg skriver jb i søke strengen kommer det opp på pukt 8 feks: Aluminium svinghjul.. noen her inne som har erfaring..?? Jeg monterte alusvinghjul fra JB Racing (kjøpt via Koed) på en E30 318iS, og det var gunstig for kjøregleden. Selve sliteflaten mot clutchen pleier være i et annet stoff, så jeg tror svinghjulet bør holde bilens levetid med mindre du sliter lamellene ned til stålet. Motoren får hissigere respons, giringer går merkbart raskere, og behovet for mellomgassing ved nedgiring blir mindre. Det er litt greit når bremsepedalen har blitt supermyk etter en helg med banekjøring, og det er blitt nesten umulig å bremse og mellomgasse samtidig. Motoren går ørlite mer rufsete på tomgang, og man må gi litt mer gass ved igangsetting for å unngå kveling av motoren, men det venner du deg fort til. Ove Kvam
Jimxd Skrevet Januar 8, 2010 Forfatter Skrevet Januar 8, 2010 Det fant ikke jeg Tusen takk ! Vurderer om jeg skal kjøpe det letta svinghjulet eller ikke. Gjerne kommentarer for og mot. Selv om det står masse der. Men om noen andre har noe å komme med så. Om man skal montere turbo er dette et must eller er det bedre å ha originalt da?
hagenisse Skrevet Januar 8, 2010 Skrevet Januar 8, 2010 Jeg har jb svinghjul på min M52. Det gjør at motoren forandrer turtall i et mye mer naturlig tempo, samt at det ikke er like kritisk med mellomgass når man girer ned. Noen ulyder har jeg dog fått. Under belastning durer det veldig i området 2500-3000rpm - verst i høye gir. Dette kom etter svinghjulsbyttet, men det er ikke dermed sagt at det er svinghjulet som er feilen. I tillegg har man jo den typiske raklinga når man står på tomgang med giret i fri - ganske komisk etter banekjøringer og slikt; høres ut som bilen skal gå i oppløsning. Pga pris og jobb hadde jeg kun giddet byttet hvis du likevel skal bytte clutch samt at du kjører endel på bane.
Jimxd Skrevet Januar 9, 2010 Forfatter Skrevet Januar 9, 2010 Tusen takk hagenisse. Sånn info jeg ser etter Jeg kjører ikke noe på bane, men det har jeg tenkt å begynne med. Men jeg tenker mest for å få litt bedre respons og kanskje til senere når jeg skal ha turbo i. Men som bilen skal gå i oppløsning, det hørtes litt sprøtt ut da Det med at det kom en sånn ulyd når du var i 2500-3000rpm likte jeg dårlig. Håper det bare er noe som må skiftes da eller noe. Den raklinga, har du noen eksempler på den? Typiske lyden du hører fra en banebil etter du har kjørt den? Pris er ikke så nøye. Ligger jo på en rundt 6000. Kan jo ikke gjøre noe annet enn å prøve egentlig å se om jeg blir fornøyd. Ingenting er bedre enn enda litt bedre gassrespons og litt raskere aks Lang tid brukte du på å skifte den? Mye som må gjøres eller er det bare ut med boltene, ut med svinghjulet og inn med nytt?
hagenisse Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Ulyden jeg har skal neppe være slik, så jeg tipper "noe" ble gjort galt under montering eller noe annet er slitt. Bytting av selve svinghjulet er vel forøvrig enkle greier, men jobben totalt sett setter man bort.. Raklinga på tomgang er vanlig, og det skal være slik, men hos meg er det kun hørbart når den er kjørt hardt. Jeg betalte forresten 4000,- for mitt, og sammen med ny clutch og jobben hos Alf Lie havnet det på omtrent 10.000 akkurat.
SSM Skrevet Januar 9, 2010 Skrevet Januar 9, 2010 Jeg har JBR svinhjul på M3en min og har ingen negative opplysninger å komme med om det! En invistering jeg ikke angrer et sekund på. Mitt kom på litt over 7000,- fra Uniten med Clutch Masters Steg II kevlar lamell, SACHS forsterka trykkplate, utløserlager, pilot lager og sentrerings verktøy. Man kan ikke ha aluminium som materiale mot clutch lamellen, så det er skrudd på plater i stål på svinghjulet. Om man skulle slite desse eller ødlegge de på noen måte, så kan man sende svinghjulet inn og få dem byttet og balansere det på ny! En film jeg lagde:
Jimxd Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Skrevet Januar 10, 2010 Ja ok. Det var jo ikke så galt da hagenisse. Jeg tenkte bare å bytte svinghjulet. Men om jeg allikavell skal bytte svinghjulet så kan jeg vell bytte clutch med det samme. Var jo syk forskjell Larsen, Tror jeg neste må få kjøpt meg ett svinghjul !
hagenisse Skrevet Januar 10, 2010 Skrevet Januar 10, 2010 Hehe. Jeg gikk fra svinghjul på 12 kg til et på 4,5..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå