teexeln Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 som åverskriften sier så lurer jeg på om det finnes noen sikre symptomer på om veivhusventilasjonen er tett eller bynner å bli det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 Lekkasje fra peilpeinne området, Lekkasje i fremkant av topdeksel. Når motor står å går, skru av oljepåfyllignsdekselet, kommer det en brumme lyd da, så er ventilen imellom toppdeksel og peilepinne ødelagt. Høy oljeforbruk En eller flere av disse symptomene gir det grunn til at utåndingen er tett på en eller annen måte eller har redusert gjennomstrømning. Jeg har selv oljeforbruk og lekkasje rundt peilpeinne. Har bestilt ny peilepinne med utbedringene som har kommet. obs, delenummeret på GS sine nettsider er ikke korrekt. BM har det oppdaterte. (Gs oppdaterer ikke sine sider ofte nok, tydeligvis) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2010 tenkte lit på det si jeg byttet toppdekselpakning for litt over ett år siden å nå er den bynt å svette litt i frammkant.. prøvde det med lokket men syns egentli det eneste som skjedde var at motoren sakket litt i turtallet når jeg tok av lokket, er det normalt?. Må den ventilen byttes da eller må den bare rengjøres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 Ventilen er helkapslet og kan ikke repareres. Om toppdeksel jobben ble vellykket, det er vanskelig å si. Men nå som det er så kaldt, så kan pakninger oppføre seg underlig. Om det ikke kommer durelyd fra under oljepåfyllingslokket når dette er av, så ville jeg antatt at ventilen var i orden. Men kan alikevel være kokset igjen i plastikk slangene eller i peilepinnerøret. Det står i din informasjon at du har en 97 520. Men jeg er usikker på om utbedringene til peilpeinnen kom så tidlig. Jeg trodde dette ikke kom før i 98. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teexeln Skrevet Januar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2010 Angående pakningsbytte mener jeg at det ble bra gjort men bilen har jo vært i tempraturer helt ned i -31 så det er jo en mulihet som jeg ikke hadde tenkt på. så tidligere at det var litt hvitaktig gugge og klare vanndråper i oljelokket men regner med og håper at det kommer av store svingninger i tempraturen pluss mye småkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 Oljelokket på min er overhodet ikke brunt lenger. Ingenting galt der, selv kjører jeg ikke kun korte turer. Vent til sommeren, da blir fargen brun igjen på lokket. Kondens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dr.felix Skrevet Januar 10, 2010 Share Skrevet Januar 10, 2010 en fin måte å sjekke om ventilen er ødelagt er å ta en bit plastfolie å strekke over oljehullet (ikke stramt!) isteden for toppa når motoren går. hvis den blir sugd nedi bare litt, så er ventilen i orden. blir den derimot trekt mye nedi så kan man tenke på å bytte den. et annet hjelpemiddel er å sprute startgass rundt ventilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå