Eksos Skrevet Januar 12, 2010 Skrevet Januar 12, 2010 Vannpumpa vil vell enten fungere eller ikke fungere, rart om den skulle fungere når du kjører men ikke når du står stille...
maartn Skrevet Januar 12, 2010 Forfatter Skrevet Januar 12, 2010 Huff.. jaja, blir å bytte den uansett, så er det gjort. Er vel sikkert viskosekoblingen.. og den er dyr.
Dekkbrenneren Skrevet Januar 12, 2010 Skrevet Januar 12, 2010 jeg tror det er viskosen, den er jo ikke dyrere den enn vannpumpa
maartn Skrevet Januar 12, 2010 Forfatter Skrevet Januar 12, 2010 Kostet 2200 hos mekonomen og samme pris hos GS for viskosen mot 700 for vannpumpa. Hvor finner du den til ca. samme pris?
Eksos Skrevet Januar 12, 2010 Skrevet Januar 12, 2010 https://www.koed.no/2.1.asp?anker=boksanker_3019&kattype=e36&katstate=nyt&menulinkid=21&undermenuid=9&page=3#boksanker_3019
jensemann23 Skrevet Januar 12, 2010 Skrevet Januar 12, 2010 men du, prøv nå først å la bilen stå på tomgang, la den bli driftsvarm. Så tar du og legger et ark eller dasspapir inntil nyrene foran der den tar inn luft. Er viskosen i orden vil vifta suge luft inn gjennom radiatoren og nyrene. Da ser du at papiret suger seg fast.
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Den fungerer fint. Sjekket vannpumpe i dag, og den var helt fin.. og av metall, så jeg satt den tilbake. Den nye var plastikk. Byttet også termostat i samme slengen. Det som er problemer er at termostaten ikke åpner, så den nedre slangen er kald og det går ikke kjølevæske i den. Lekker også litt fra ekspansjonstanken tror jeg. Så den bør kanskje byttes. Men hvordan skyldes dette at det kun kommer varmluft når jeg kjører, og ikke på tomgang? Planen er å hive den på verksted i morgen, men det blir jo dyrt kontra om noen vet hvor feilen ligger her.
Julianv Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Hadde samme problem, og fikk det nå delvis løst (varme uansett om jeg står i ro eller ikke, og blir ikke varm i kø lenger) og det jeg gjorde var å bytte vannpumpe (Min så også tilsynelatende fin ut, men det var dårlig lager så den gikk ikke fort nok rundt eller noe, fant aldri helt ut grunnen men selv om den så fin ut så var den ikke det. Så byttet jeg termostat og kjølevæske. Hjalp ikke. Fant ut at jeg hadde en lekkasje i skillet mellom plasten på ekspasjonstank og radiator og fikk byttet radiator. Etter bytte av radiator, med ny kjølevæske (denne gangen ble det rett sort, nemlig grønn!) og nå er alt bra Det jeg tenkte at var grunnen var at det kanskje ikke ble nok trykk i systemet pga lekkasjen og at det dermed måtte gasses for å få varme/trykk.
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Helt fine lager på vannpumpa mi. Og den er byttet i etterkant siden den har metall impeller. Så den er nok i god form. Lekker fra ekspannsjontanken eller radiator hos meg også. Kan være derfor den ikke får trykk nok eller varme til at termostaten ikke åpner?
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Ny org. raditor hos GS koster 3000 kroner. Men det er ikke radiatoren som lekker tror jeg, det er ekspansjonstanken.
Julianv Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Termostaten min åpnet ikke mye før jeg fikk byttet radiator iallefall. Slangen var kald/lunken etter 40 min kjøring og motor var varm. Byttet radiator, ny kjølevæske og nå åpner den iallefall som den skal Om det har sammenheng med lekkasjen vet jeg ikke men min åpner iallefall nå Ville fikset lekkasjen jeg og sett om det hjalp. Dyrt med 4 liter kjølevæske i uken PS: Radiator kan ikke tettes når det er lekkasje ved ekspasjontank såvidt jeg fant ut, så må handles ny. Heldigvis jobber jeg på bilxtra og fikk ny radiator til 3000 kr kostet 8100 på gs :s
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Vel problemet er jo som sagt at termostaten ikke slår inn. Kan grunnen være ekspansjonstank? (rimeligste utvei) , eller er det radiator? Tror det er de 2 årsakene som står igjen. Går ikke vann på nedre slange (til høyre når man står mot motorrommet fra front. (passasjerside)
Stephan.s Skrevet Januar 13, 2010 Skrevet Januar 13, 2010 Ekspansjonstanken, da dette er en kjent feil på disse bilene. Men ta en "synssjekk" på radiatoren og se om den er rett. Org radiator e39 har også kjennemerke ved å bli skjeive, som forårsaker lekk.
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Men høres det logisk ut at ekspansjonstanken forårsaker at termostaten ikke åpner?
maartn Skrevet Januar 13, 2010 Forfatter Skrevet Januar 13, 2010 Sitter det en føler av ett eller annet slag en plass? Eller noen sensorer som kan gjøre at termostat ikke åpner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå