Gå til innhold

Motor kokte i dag når den sto stille.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Byttet termostaten og hadde ut vannpumpa, så alt kjølevannet forsvant. Skal være 10,5 liter. Regner med jeg fylte på igjen ca. 7 liter..

10,5 liter!!! Dette synes jeg var mye :? Sist gang jeg luftet, og da var bortimot hele systemet tømt, fylte jeg 6,5 liter. Holdt det :)

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Skal være 10,5 totalt på M50 ja. Men får jo ikke ut alt fra motor uansett tenker jeg.

Men åpner termostaten når bilen står i posisjon 2 og varmeapp. på fullt? Blir jo ikke varm kjølevæsken da.. Så skjønner ikke helt den guiden til fliid

Skrevet
Skal være 10,5 totalt på M50 ja. Men får jo ikke ut alt fra motor uansett tenker jeg.

Men åpner termostaten når bilen står i posisjon 2 og varmeapp. på fullt? Blir jo ikke varm kjølevæsken da.. Så skjønner ikke helt den guiden til fliid

Nei, termostaten åpner ikke. Såvidt jeg vet skal den heller ikke det under lufting. På bunnen av radiatoren din går det en vakumslange som går til varmeanlegget. Denne går også til bakkant av termostathuset. Tar jeg ikke helt feil er det denne som skal fylle den biten av motor :wink:

Se på slange nr 7 på bildet:

i5nbqndr1m08wd2tatsy.gif

Skrevet
Hvordan får du lufta når termostaten ikke er åpen da ???

Hvis du ser på bildet ser du slange nr 7. Den øverste av disse går inn i bakkant av der termostaten sitter. Etter hva jeg kan se antar jeg at denne fyller opp på motsatt side av termostaten.

Jeg hadde ikke termostaten min åpen når jeg luftet og har ikke hatt problmer etter dette. Fulgte guiden til Fliid som jeg har linket til over her. Jeg har ikke M50B20 motoren, men tviler på at det er store forskjellene. Min motor er en M43B18, hvis det er av interesse å vite. :)

Skrevet
Luftlomma som pleier på å bli mellom radiatoren og termostathuset da?

(slange nr.2)

Hvor blir den av når termostaten er lukket?

Har du noen bedre forslag da? :?

Tror ikke det blir noen luftlomme der.. Når du fyller på kjølevann i ekspansjonstanken ligger jo det vannivået høyere enn termostaten. Så det blir jo fylt opp.

Skrevet

Viskosekoblingen var lite motstand i. Så det forårsaker da at motor blir varm på tomgang. Har ikke vært noe problem siden det har vært så kaldt ute, men dette skjedde i et parkeringshus som er oppvarmet. (løser saken).

Ellers så kjørte vi trykk på kjølesystemet i dag, og det viser seg at det er termostathuset som lekker. Jeg har fått beskjed om at dette forårsaker at termostaten ikke åpner.

Så nå bestiller jeg litt deler på gs, så får vi se.

Hva tror dere forresten om å kjøpe viskosekobling brukt? Koster jo en del ny.

Skrevet

hadde litt trøbbel med termostat også. fik ødelagt toppen tidligere pga rele til vifte. planslipet og i orden nå, men har fulgt med og den begynnte å gå varm. fjernet termostaten og funket fint. trengte termostat igjen nå til vintern og luftet og fulgte med. etter en times kjøring med dama som stirret på tempen så gikk det bra. trodde jeg. neste dag begynnte den å bli varm og skrudde av. nye termostaten viset seg å gå i stykker. spylet gjennom hele kjølesystemet to ganger for å få ut dritt og i med enda en ny termostat. fungerte etter det.

Skrevet

Koed er myye billigerre på det meste, sendte deg jo linken tidligerre :) Tar vell 3-4 virkedager.. Har ingenting å utsette på koed, er kjempefornøyd med alle kjøpa derifra :)

Skrevet

Jepp, bestiller alt derfra nå.. bilen blir stående noen dager men.. får klare meg uten. ;) spare KM! hehe..

Skrevet

Hos koed har man service/garanti om det skulle være noe problem. eBay er jo bare å glømme å sende tilbake.

Frakt spiller ingen rolle siden jeg bestiller alle de andre delene der også.

Skrevet
Hos koed har man service/garanti om det skulle være noe problem. eBay er jo bare å glømme å sende tilbake.

Frakt spiller ingen rolle siden jeg bestiller alle de andre delene der også.

Greit nok det, funker jo hvis du tar mye i en sleng. Skjønner bare ikke at folk har så mye fordommer mot eBay.. Har handlet mye der, spessielt kinavarer. Har ingen erfaring med at dette er veldig mye dårligere kvalitet.

Veldig mange selgere som har garanti på varene sine. Så å sende tilbake er nok ikke noe større problem enn å sende tilbake til koed.. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...