Gå til innhold

FOR HØY VOLT PÅ BMW E36 318i. hva kan være feil????

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei til alle. jeg har en bmw e36 318i 94mod.

kjøpte meg voltmeter som man putter i sigtenneren. og da merka jeg at når jeg starter motoren så havner volten på litt over 16V. pga. dette så fusker intrumentene i bilen og forsterkeren kutter pga høy volt. når jeg vrir vifta på fullt så faller volten litt ( 15,5V) da virker tinga litt bedre men når det blir varmt så skrur jeg ned vifta og da er det høyt spenning så intrumenter fusker osv. og lysa i bilen lyser ganske kraftig oxo. byttet nylig de 3 pærere i instrumentet som lyser opp turteller og kmt. alle røk ganske samtidig.

vet dere hva dette kan være? tror dynamoen er max 1år gammel. når jeg spiller fullguffe med lyd så dimmer lysa i bilen så jeg tror ikke den dynamoen snurrer mere enn 65amp.

hadde vært supert om noen kunne hjelpe meg:D

Skrevet

Bytt spenningsregylator/dynamo ja. Koker batteriet++ hvis man kjører med høy for spenning for lenge...

Skrevet

takk for svara:) det hender noen ganger lade volten faller ned til 14,5-15V men oftest er den på 15-16. skal lete etter spenningsregulator og prøve å bytte den først, håper det bare er det:)

Skrevet

Det er ikke sikkert du trenger å kjøpe ny regulator.

Regulatoren er en ganske enkel liten sak, når den får strøm "for første gang" ser den hvor mye volt den får å lader deretter.

Dette vil si at visst du kobler til ett batteri som er overladet, si for eksempel 16v så stiller regulatoren seg inn deretter å lader 16v.

Du må mest sannsynlig kjøpe nytt batteri siden det du har er sikkert kokt.

Etter du har koblet fra batteriet vil regulatoren resete seg å ladde antall volt det nye batteriet er på.

Den skal lade rundt 14v å ikke 12v.

Spenningregulatoren ligger på Dynamoen visst ikke dette fungerer.

Skrevet
Det er ikke sikkert du trenger å kjøpe ny regulator.

Regulatoren er en ganske enkel liten sak, når den får strøm "for første gang" ser den hvor mye volt den får å lader deretter.

Dette vil si at visst du kobler til ett batteri som er overladet, si for eksempel 16v så stiller regulatoren seg inn deretter å lader 16v.

Du må mest sannsynlig kjøpe nytt batteri siden det du har er sikkert kokt.

Etter du har koblet fra batteriet vil regulatoren resete seg å ladde antall volt det nye batteriet er på.

Den skal lade rundt 14v å ikke 12v.

Spenningregulatoren ligger på Dynamoen visst ikke dette fungerer.

Dette stemmer ikke. Da ville en dynamo som regel lade rundt 12,5-12,8 volt da hvilespenningen på et ladet batteri er 12,8 volt.

Skrevet

her er det både og ser jeg:P hmm.. jeg skal prøve å bytte batteri og se hva som skjer da;) funker det ikke så skrur jeg ut dynamo og tar en titt på den og prøver å bytte regulatoren.

takker for svara så langt:D

Skrevet

vet at normal ladespenning er 14,4V men hvorfor bilen min lader over 16V når alt av vifte, stereo, lys osv er slått av har jeg ikke klart å finne ut enda. og når jeg ruser motoren litt så fyker volten fra 14-15V til 17V. når motoren har gått litt og blitt varm så holder den høyt ladespenning heletiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...