canbmw Skrevet Januar 15, 2010 Skrevet Januar 15, 2010 hei til alle. jeg har en bmw e36 318i 94mod. kjøpte meg voltmeter som man putter i sigtenneren. og da merka jeg at når jeg starter motoren så havner volten på litt over 16V. pga. dette så fusker intrumentene i bilen og forsterkeren kutter pga høy volt. når jeg vrir vifta på fullt så faller volten litt ( 15,5V) da virker tinga litt bedre men når det blir varmt så skrur jeg ned vifta og da er det høyt spenning så intrumenter fusker osv. og lysa i bilen lyser ganske kraftig oxo. byttet nylig de 3 pærere i instrumentet som lyser opp turteller og kmt. alle røk ganske samtidig. vet dere hva dette kan være? tror dynamoen er max 1år gammel. når jeg spiller fullguffe med lyd så dimmer lysa i bilen så jeg tror ikke den dynamoen snurrer mere enn 65amp. hadde vært supert om noen kunne hjelpe meg:D
gatebil76 Skrevet Januar 15, 2010 Skrevet Januar 15, 2010 jepp...bytt dynamo før styreenhet tar kvelden..
Lars89 Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Bytt spenningsregylator/dynamo ja. Koker batteriet++ hvis man kjører med høy for spenning for lenge...
E30 er tingen Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 stemmer det alle sier om regulatoren du
canbmw Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Skrevet Januar 16, 2010 takk for svara:) det hender noen ganger lade volten faller ned til 14,5-15V men oftest er den på 15-16. skal lete etter spenningsregulator og prøve å bytte den først, håper det bare er det:)
canbmw Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Skrevet Januar 16, 2010 Bytt spenningsregulator. 150 kroner siden du oppgir pris så vet du vel hvor man får kjøpt det???
Bimmerlars Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Dersom dynamoen er 1 år gammel er det garanti på den
E28 TURBO Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Disse selger billige både nye og nyoverhalte dynamoer. http://io.no/info/bildelelageret-as-229575
Tuttifrutti Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Det er ikke sikkert du trenger å kjøpe ny regulator. Regulatoren er en ganske enkel liten sak, når den får strøm "for første gang" ser den hvor mye volt den får å lader deretter. Dette vil si at visst du kobler til ett batteri som er overladet, si for eksempel 16v så stiller regulatoren seg inn deretter å lader 16v. Du må mest sannsynlig kjøpe nytt batteri siden det du har er sikkert kokt. Etter du har koblet fra batteriet vil regulatoren resete seg å ladde antall volt det nye batteriet er på. Den skal lade rundt 14v å ikke 12v. Spenningregulatoren ligger på Dynamoen visst ikke dette fungerer.
Bimmerlars Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Det er ikke sikkert du trenger å kjøpe ny regulator.Regulatoren er en ganske enkel liten sak, når den får strøm "for første gang" ser den hvor mye volt den får å lader deretter. Dette vil si at visst du kobler til ett batteri som er overladet, si for eksempel 16v så stiller regulatoren seg inn deretter å lader 16v. Du må mest sannsynlig kjøpe nytt batteri siden det du har er sikkert kokt. Etter du har koblet fra batteriet vil regulatoren resete seg å ladde antall volt det nye batteriet er på. Den skal lade rundt 14v å ikke 12v. Spenningregulatoren ligger på Dynamoen visst ikke dette fungerer. Dette stemmer ikke. Da ville en dynamo som regel lade rundt 12,5-12,8 volt da hvilespenningen på et ladet batteri er 12,8 volt.
canbmw Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 her er det både og ser jeg:P hmm.. jeg skal prøve å bytte batteri og se hva som skjer da;) funker det ikke så skrur jeg ut dynamo og tar en titt på den og prøver å bytte regulatoren. takker for svara så langt:D
525i1991 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Ladespenningen på en bil er optimalt 14,4 Volt.
canbmw Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 vet at normal ladespenning er 14,4V men hvorfor bilen min lader over 16V når alt av vifte, stereo, lys osv er slått av har jeg ikke klart å finne ut enda. og når jeg ruser motoren litt så fyker volten fra 14-15V til 17V. når motoren har gått litt og blitt varm så holder den høyt ladespenning heletiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå