Bakkerud Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 hei, lurte på om noen her inne har vært borti samme problem som meg. når jeg kjører med bilen er det ikke drag i det hele tatt, har kontrolert turbo, wastegate, egr ventil er rengjort, luftmengdemåler er rengjort, og når jeg feilsøker får jeg ikke opp noen feilkoder på motor. målte også ladetrykket og den lader 0.9-1 kg. bilen er chippet. tingen er att den fungerer plutselig som normalt, så kan den stoppes og når jeg starter igjenn så funker den ikke. håper noen kan hjelpe mvh Christian
Gjest Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 først må du definere "ikke drag i det hele tatt" greier ikke bilen å dra ut første, eller har den en toppfart på 140 evt 190? uansett så har nok problemet noe med chippen å gjøre, men må vite litt mer først..
huldra66 Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Har hatt tilsvarende problem som deg på min 97 tds. Kunne virke helt fin for så periodisk miste all kraft ( gikk jo ann og kjøre men veldig lite krefter ) og ingen feil melding. Det viste seg og være luftmengde måler og lodding som var gått opp innvendig på en transistor i denne. ( loddet den selv og har fungert siden ) En lett måte og teste denne på er koble ifra hele luftmengdemåleren og kjør uten. Bilen skal være nesten like rask som før men med noe tregere respons , fortsatt godt kjørbar. Virker bilen godt uten er det nokså sikkert denne som tuller, det var slik jeg fant ut av min. Husk og gi tilbakemelding når du har funnet problemet. hilsen Terje
Tore Diesel Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Se du har målt ladetrykket på den. Målte du dette når den fungerte som den skulle, eller når du hadde problem? Går ut ifra at du ikke har turbotrykksmåler permanent.
Gjest Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 grunnen til at jeg spør om toppfart er nettopp det huldra spør om. dersom du har lmm feil vil bilen gå i et erstatningsprogram, dette gjør at den får mindre diesel, og toppfart blir ca 190.. (bilen går dårlig). noen av de eldre dde variantene gir ikke mer enn ca 140km/t..
Bakkerud Skrevet Januar 16, 2010 Forfatter Skrevet Januar 16, 2010 hei og beklager sent svar det jeg mener med ingen drag er som huldra besriver, kan gå "normalt" bare med ingen effekt, farten faller til 30 i oppoverbakker. skulle tro den ikke hadde ladetrykk fra turboen. så er ingen fjusking eller "feil", bare går rævva:( men skal prøve å gjøre som du forklarer, og skjekke dette i morgen. hadde regnet med den fikk en feilkode hvis den var gåen, dette fikk jeg på e34 min, men derav bensiner då. derfor bare rengjorde vi den og tenkte ikke mere over det:) måtte kjøpe en ladetrykksmåler på bilxtra som jeg koblet inn nede med turboen og teipet den fast på frontvinduet mens jeg tok meg en stripe:) takker meget for svar, og skal gi tilbakemelding om hvordan det går mvh Christian
Gjest Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 du får ikke noe "feil" om den går i erstatnings prog eller nød prog. Den går bare dårlig. Hva vaska dere lmm med? og nei, du får ikke noe feil om den er gåen. Du får bare en feilmelding om at den har vært utenfor normal verdier, og at dette vil føre til erstatnings prog. (dette står på dis altså.. ingen varsellys eller noe..) men 30 i motbakker er helt ekstremt.. da snakker vi nødprog.. sjekk først lmm (måle den) om du har utstyr til dette.. og det vil jo være lurt å få av chipen og se om ikke den blir normal etter det. om du kobler fra lmm går den i erstatnings prog, altså toppfart på 190. den går ikke somm den skal da..
huldra66 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Min gikk mye bedre uten LMM altså frakoblet enn med LMM tilkoblet når feilen var tilstede. Bilen gikk også helt jevt uten noe feilslag med LMM frakoblet så det var en god måte og sette diagnose. LMM til denne biler er dritdyr derfor åpnet jeg min og kikket under ett mikroskope og sjekket elekronikken i denne, da fant jeg svak sprekk i loddingen rundt en transistor. Denne loddet jeg og LMM har virket fint siden. Terje
Gjest Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 som sagt så vil motoren gå uten feilslag uansett hva du gjør med lmm.. vil anta at din bil har gått dårlig pga enten nødprog, eller helt på tryne verdier som ikke blir lagret som feil. når du da drar av stikket vil den gå i erstatningsprog, hvilket tilsvarer 190km/t.. Så for all del, ikke missforstå, bør absolutt prøve fremgangsmåten du beskriver..
Bakkerud Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 då har jeg vært ute å prøvd dette dradde av stikket på lmm, så no "funker" den regner med att når lmm har vært påkoblet har den gidd virkelig feile verdier slik att bilen har gått helt på trynet, og no når jeg har koblet den fra går bilen over i nødprogram så no blir det neste å åpne den og se om jeg klarer å fikse den jeg også, får håpe det, på GS skal de ha 7000 for en ny, så har jeg litt rabatter då, men likevell, her skal det prøves først brukte du mikroskop? hvordan er det å åpne disse? noe jeg må være forsiktig med før jeg begynner? att jeg ikke ødelegger noe unødvendig tusen takk for hjelpen så langt:) har spart meg for masse nye deler til "feilsøking" mvh Christian
fast Dog Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 bra du fant du av dette. Denne får du til halve prisen hos koed.
Gjest Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 se der ja bra tips fra huldra.. men, rart at den kan gi så feile verdier uten at motor går i erstatnings prog..
huldra66 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Trodde jeg hadde tatt bilder av den men kan ikke finne det Men du må brekke av lokket da dette er limt fast, så kommer du til elektronikken innvendig. der er det en transistor som er loddet fast til kortet. kjølemetallet på denne er loddet fast og min hadde sprekker rundt. Kunne ikke se dette uten mikroskop. Men er sikkert samme problem på din så det er egentlig bare og prøve og lodde denne på nytt og tilføre litt mere loddetinn. Denne var vanskelig og varme opp så du må ha skikkelig loddebolt med temperatur regulering, jeg måtte opp i 400grader før tinnet fløt ut. Var sikker på og knekke den med denne tempraturen men en har jo ikke noe og tape da den alikevel er defekt. Viss jeg finner bildet skal jeg laste det opp Hilsen Terje
huldra66 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Kom forresten til og huske noe mere, det er en seig guffe som ligger over hele elekronikken den må fjernes forsiktig bruk for eks tannpirkere i tre til dette og ikke skrujern og skarp metall. Pass på og ikke brekk løs komponenter og spesielt noen små metallbøyler som stikker opp Tror og Transistoren faktisk var den største komponenten oppi der og den ligger i ett hjørne. Håper det hjelper til med lokaliseringen Hilsen Terje
Bakkerud Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 takker ufattelig masse for hjelpen skal prøve meg fram no en av dagene:) hvor kan jeg kjøpe mikroskop som er greit å bruke til denne jobben då? last gjerne opp bildene hvis du faller no over de på pcen:) mvh Christian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå