E12_520s Skrevet Januar 16, 2010 Skrevet Januar 16, 2010 Da var katta i sekken på plass hjemme i gården. Fikk et innfall her om dagen at jeg måtte ha en ny bruksbil. Etter litt søking fant jeg en Diamantswartz Metallic 1993 Modell 525ia som var gått 259 000. Dro å tittet på den og dagen etter var jeg den stolte eier av en ny bimmer. Var ute å tok noen bilder ikveld. Bilen har svart skinn interiør som faktisk er i meget god stand, var relativt lite rust på bilen, litt kosmetisk rust men ikke noe voldsomt. Bilen ble EU godkjent 2 dager før jeg hentet den men er alikevell noen småting som må gjøres før den i er sikkelig bruksstand. Fiksliste i prioritert rekkefølge. 1. Motoren min rakler helt foran under fronten på topdekselet. Må nesten finne ut av dette så ikke det er registeret ikke holder på å ta kvelden. Motorras er ikke akkurat det jeg ønsker meg akkurat nå. [Funnet ut av, ikke farlig] 2. Vindusviskerne står midt i synsfeltet når de hviler. Men det går jo ganske fort å få skikk på. [Gjort] 3. Høyre hjullager bak er kæss uler som en gud fra 60 og oppover så det er høyt prioritert. Skjer vel iløpet av uka. [Gjort] 4. Topp lagringa på dempern på høyre siden bak. Tror det er den som klakker. 5. Høyre ruta har standar feil med at klipset er knekt så den detter ned når jeg prøver å åpne den. Bestiller nytt klips hos bmw på mandag. [Gjort] 6. Mekanisk feil på låsen på bagasjerommet så jeg ikke får låst det. Har plugget den ut så jeg faktisk får låst resten av bilen. Noen som har erfaring fra å repare låse mekanismen fra bakluka på E34 som har noen tips? [Gjort] 7. Får ikke låst opp bilen fra fører døra og den vil heller ikke låse seg opp med sentral låsen. [Midlertidig fikset] 8. Justere panserlåsene litt ligger ikke helt rett i toppen. 9. Fikse noen lys som er gått interiøret, har ikke lys i kjørecomputern, temp måleren etc. [Gjort, må finne ut av kjørecomputern nå] 10. Bytte olje og filter på automatkassa 11. Skiftet olje på bilen idag men virket som den var gått langt så skal bytte den igjen snart. [Gjort 3 ganger, 2000 km mellom hver] Sikkert mer også men kom ikke på mer nå i farta. Fikk med noen spreke BBS felger også med 225x45-17 foran og 275x40-17 bak som skal på når snøen går. Skal ta noen bilder imorgen når det blir lyst imorgen. Noen som har noen ide om hva raklinga er? Planer etter dette er fullt skifte til Polyforinger, litt senking og kosmetisk fiks utvendig. Så ser vi utover våren:)
E12_520s Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 Da har jeg fått gjort litt idag også klarte selvfølgelig å glemme kameraet da så ble ikke noen bilder av det men det skal jeg se om jeg kan fikse etterpå. Idag er vindusviskerne fikset og viskern på passasjersiden montert så nå slipper jeg ha de midt i synsfeltet:P Låsen på bagasjerommet ble tatt ut og gjort service på så nå kommer den ut igjen av seg selv og jeg kan faktisk låse bilen med sentrallåsen og bagasjerommet er låsbart Og rattet er satt på plass det var jo slarkete og stod skjevt etter at forrige eiern hadde skiftet ratt. Lageret bak rattet satt også på feil vei. Så nå er det i orden også. I morgen blir det tur på BMW å bestille klips for å fikse passasjervinduet. Service på låsen i førerdøra så jeg kan låse opp bilen derfra. Finne ut hva raklinga er, evt bestille deler for å få skikk på det. Bytte klipset som holder fast pæra i høyre nærlys og starte feilsøkinga på de elektriske setene for å finne ut om det er varme elementet eller noe annet som ikke fungerer. Skal også få sjekket at det faktisk er hjullageret som uler og få bestillt et nytt slikt et.
Kennethe34 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Gratulerer med ny bil Om raklinga kommer helt fremst fra toppdekselet er det nok vanosen du hører. Det er en slags rasling som høres best på tomgang?
E12_520s Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 Virker som en subbe lyd den høres på tomgang og blir sterkere rundt 1500rpm eller noe. Blir dåg bedre når bilen er veldig god og varm. Virket nesten som den ble litt verre etter at jeg skiftet olje på bilen men mulig det bare er i hodet mitt. Kan nesten minne om lyden av et kjede som subber mot dekselet. Tipper litt mot VANOSen selv. Spørsmålet er bare hvor dyrt blir det å fikse og er det farlig å kjøre med den sånn som det er nå?
E12_520s Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 Også skal jeg skifte alt av interiørpærer imorgen. Så blir det bestilling av nye kondensatorer til instrument panelet og ta et røsk en kveld å bytte de før de begynner å ta kvelden og jeg mister instrumenter. Koster jo stross alt 10 lapper for nytt instrument panel så like greit å ta de før de faktisk går i stykker.
Kennethe34 Skrevet Januar 17, 2010 Skrevet Januar 17, 2010 Virker som en subbe lyd den høres på tomgang og blir sterkere rundt 1500rpm eller noe. Blir dåg bedre når bilen er veldig god og varm. Virket nesten som den ble litt verre etter at jeg skiftet olje på bilen men mulig det bare er i hodet mitt. Kan nesten minne om lyden av et kjede som subber mot dekselet. Tipper litt mot VANOSen selv. Spørsmålet er bare hvor dyrt blir det å fikse og er det farlig å kjøre med den sånn som det er nå? Nei, er ikke farlig om det er vanosen som lager ulyd så lenge det ikke er en HEFTIG ulyd. Har ulyd fra min selv Mener det koster rundt 2lapper for byttevanos, men er mulig jeg husker min pris nå da
E12_520s Skrevet Januar 17, 2010 Forfatter Skrevet Januar 17, 2010 Tenkte jeg skulle sette opp en skikkelig liste over hva jeg skal gjøre og hva som er gjort. Oppdatert! To do: Gjort: - Lås bagasjerommet Tok ut låsesylinderen og plukket den fra hverandre, den ville ikke gå ut på egenhånd, og den ville ikke låse med sentrallåsen siden den gikk så tregt i utgangspunket. Noe som gjorde at jeg ikke kunne låse bilen i det hele tatt. Etter å ha plukket den fra hverandre, rengjort og smurt den opp fungerer nå dette som det skal. - Vindusviskerne Hadde jo begge vindusviskerne midt i synsfeltet, disse ligger nå som de skal. - Rattet Var skiftet ratt på bilen, dette satt skjevt og virket veldig løst. Plukket av dette og tok en nærmere kikk på det for det første var et lager satt på feil vei og det var en ekstra mutter der som ikke litt hørte hjemme der engang. Dette er nå fikset. - Skiftet olje og filter noe som var veldig på tide, den har gått nå 300km etter dette oljeskiftet tenkte den skulle få gå en tur opp og ned til Trondheim også skifter jeg igjen. Så blir det nytt oljeskifte litt utpå våren. Så blir det oljerens etter dette. Tenkte jeg skulle la bilen gå litt med ny olje noen runder før jeg gjør dette slik at jeg blir kvitt dritt litt etter litt. - Skifte alle instrument og interiør pærer, mangler i vifte kontrollene men alt i instrumentpanelet er byttet. Til og med de som ikke var gått - Vindu høyre side foran. Fungerer nå igjen. Alt var helt bøyd inni der så tok sin tid å få det någelunde rett igjen. Men etter mye om og men fungerer det nå igjen. Kommer nå rare lyder fra vindu på andre døra så går vel snart det klipset der også. Skal gjøres: - Hjullager venstre side bak (Bestilt kommer på onsdag) - Rakkel i motor (Kjører med det frem til sommern) - Topplagring venstre bakdemper - Komplettere verktøykassen i bagasjerommet - Feilsøke på varmesetene - Reparere eller bytte ut sentrallås aktuatoren på fører døren, samt finne ut hvorfor den kun mekanisk vil låse bilen ikke låse den opp. Får ikke vridd på nøkkelen. Skal en tur opp til BMW imorgen og bestille store mengder klips, muttere og skruer som mangler rundt på bilen. Har ikke noe sansen for at ting som dette mangler. Er etterhvert intressert i å kjøpe litt småting hvis noen skulle ha det liggende. Kommer med en liste på dette så fort jeg har fått tatt de tingene som haster å få gjort men bla. en orginal fanger i riktig farge er av interesse. Var ment som en ren bruksbil dette men kan fort se ut til at jeg kommer til å legge litt mer tid i den enn først planlagt. Har noen skumle planer så får vi se hva som skjer utover:)
E12_520s Skrevet Januar 18, 2010 Forfatter Skrevet Januar 18, 2010 Noen som har noe røfft estimat på hva jeg må gi for en brukbar donor M5 E34 som er kræsjet i Tyskland? sånn ferdig inn til norge hvis jeg henter den selv for å slakte.
Lapin Kulta Skrevet Januar 18, 2010 Skrevet Januar 18, 2010 Flott bil! Hvordan front er det på denne?
E12_520s Skrevet Januar 18, 2010 Forfatter Skrevet Januar 18, 2010 Dagens lille oppdatering. Rakling er fra VANOS fikk verksmesteren på BMW i moss til å høre på den var visst bare å kjøre. Men tenkte jeg skulle bytte den til sommern uansett, hakke no sansen for rakle lyder:P Klips til vindu er kjøpt og diverse andre klips og skruer bestilt. Fikk sjekket at det faktisk var hjullageret som laget ulelyden så bestiller nytt imorgen. Så blir det fikse vinduet og skifte interiørlys imorgen. Tenkte jeg skulle ta ut sentrallås aktuatoren i førerdøra også for å se om den kan repareres imorgen. Fikk meg også en liten overaskelse når jeg skrudde av lokkene bakpå lyktene idag med at det bare var noen få ledere igjen som faktisk var inne i kabelskoen så de skal også fikses på imorgen. Ble lite fiks på min idag. Mesteparten av tiden gikk med på å fikse bruksbilen til Michael her på forumet med nye bremser og alt til håndbrekket bak så han kan få godkjent den snart:)
Michael Skrevet Januar 18, 2010 Skrevet Januar 18, 2010 Blir knall den bilen der... Den vi skrudde på var kremtvolvohosthark.. menmen...
E12_520s Skrevet Januar 19, 2010 Forfatter Skrevet Januar 19, 2010 Flott bil! Hvordan front er det på denne? En eller annen M replika, mye mulig den blir byttet ut sikler litt på Alpina fangere til bilen. Men nå i første runde er jeg ute etter en hel orginal fanger i riktig farge jeg kan sette på.
Astri Skrevet Januar 19, 2010 Skrevet Januar 19, 2010 Kan du ikkje ta skikkelige bilder av den fronten?
E12_520s Skrevet Januar 19, 2010 Forfatter Skrevet Januar 19, 2010 Fikk gjort litt idag også. Nå er alle pærer i instrument clusteret byttet. Fikk bare tak i 1,2 watts pærer så lyset i kjørecomputeren ble litt for spedt så det skal jeg bestille opp. Fikk etter ytterst mye om og men byttet klipset på ruta og satt ruta på plass. Det viste seg at armen til ruta hadde kilet seg bak ruta og blitt sammen med mekanismen bøyd som et helvete så tok ganske mye tid å få rettet opp alt i mekanismen sånn tålig slik at ruten lukker seg iallefall ganske greit. Men nå fungerer det iallefall ganske greit. Kommer nok til å bytte den nærmere våren for går ikke helt perfekt. Fikk meg en skikkelig overaskelse når jeg klemte mekanismen inn i klipset igjen og gnistene stod da. Viste seg at pga. at mekanismen har gått opp bak ruta har den sleti av kabelen som går til dørhåndtaket. Vet ikke helt hva denne går til? men regner med at det er varme i nøkkelhullet og at taklyset i bilen fyrer når du drar i håndtaket mens bilen er låst? noen som vet helt sikkert hva disse kablene går til? De er foreløpig koblet ut iallefall og trukket unna slik at jeg kan bruke ruta for nå. Orket ikke ligge mer i sørpa etter å ha rettet opp vindusmekanismen. Noen bilder idag også vel. Ikke noe veldig spennende men. Fikk bestilt hjullager imorgen, det kommer imorgen så skal lage meg verktøy til å ta det inn og ut imorgen. Også blir det mailet en ny liste med deler til BMW idag med klips, skruer etc jeg trenger for å kompletere alt mulig. SYNDERN!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå