Gå til innhold

Import av motor

rust
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har god peiling på reglene angående import av bilmotor?

Motoren jeg vurderer befinner seg i Sverige og koster 3-4k.

3-liters V8. Er det noen som vet hva staten krever for å innføre noe sånt lovlig... ?

Mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den koster 3 lapper slipper du å betale moms,om du bare er i sverige en liten tur og henter den.

om du betaler mer enn 3 lapper slipper du å betale moms kun om de er i sverige 24 timer sammenhenende,for så å kjøre hjem med motorn.'

foruten dette,så må det betales moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om den koster 3 lapper slipper du å betale moms,om du bare er i sverige en liten tur og henter den.

om du betaler mer enn 3 lapper slipper du å betale moms kun om de er i sverige 24 timer sammenhenende,for så å kjøre hjem med motorn.'

foruten dette,så må det betales moms.

Er ikke grensa 5000 kroner hvis du er ute av Norge over 24 timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en fordel å få med vognkort eller kopi av vognkort fra bilen motoren kommer fra, om du skal godkjenne den i en norsk bil. Da krever de som oftest å se slike papirer og momskvittering evt. Bare noe å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten skikker på at du kan ta inn varer inntil 6000 kr om du har verdt ute av landet i 24 timer.

Så skriver du kvittering på pris, reg nr på bilen den kommer fra og helst vogkortet/ kopi av det.

Stikker du innom tolla og de stempler kvitteringa at du har tatt den til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips.. Vær ærlig å stopp i tollen og vis kvitering. så er det ikke nå problem... Jeg gjorde dette og de sjekket ingen ting. La frem kvitering på overnatting også.. Trodde det mindste at de ville se motoren, men neida...

Hvis du ikke stopper og viser kvitering, kan du få problem hvis du blir kontrolert etter å ha pasert på grønt kan de finne på å sjekke ekstra nøye.... min motor kan ha vært noe muffins med for på kviteringen fra hugger i sverige stod det volvo V70 motor ??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :D

Mange forskjellige svar som kommer inn her...:P

Mener selv å ha lest at èn person kan innføre varer for inntil 3,000kr hvis man har vært i Sverige i mindre enn 24 timer.

Vil det da si at jeg kan hente f.eks en motor til 12,000 hvis jeg og tre kompiser kjører og henter motoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :D

Mange forskjellige svar som kommer inn her...:P

Mener selv å ha lest at èn person kan innføre varer for inntil 3,000kr hvis man har vært i Sverige i mindre enn 24 timer.

Vil det da si at jeg kan hente f.eks en motor til 12,000 hvis jeg og tre kompiser kjører og henter motoren ?

Blir det jeg nevnte..

en person kan ta med varer til kroner 3000nok,under 24 timer ute av landet.(må være 24 timer imellom hver gang,altså man kan ikke kjøre frem og tilbake flere ganger samme dag)

og 6000 dersom man er ute av landet over 24 timer.

MEN!! en vare kan ikke deles opp slik som du nevner over her.

om du for eksempel kjøper motor og gear(sammenskrudd),og du og kompisen har hver sin kvittering på motor og gearkasse så kan det bli trøbbel.

Da regnes varen som en og det må betales moms dersom summene tilsammen overskrider 3000nok.

en viktig ting til er at dersom du for eksempel kjøper en vare som koster 3200 nok,så må du betale moms av hele summen..og ikke bare summen som overskrider 3000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du faller for fristelsen å ta den inn uten å prate med noen på grensen eller noe lignende, vil du få problem med å godkjenne dette (om det er planen)

Og betale moms på en motor til 4000,- hvis "gratis grensa" er på 3000 kan da ikke bli så alt for mye? Personlig ville jeg fått eier av motoren til å skrive en salgsmelding med pris og kopi av vognkort (som flere over har skrevet) og tatt turen innom tolboden å hørt med de.

Da jeg hentet m3'n fra sverige var det null stress å prate med de der. Var ikke lange køen heller.

** Et lite stall tips er når de spør om du vil betale der eller vente til du kommer hjem så vent til du er hjemme å ta det på din lokale tollstasjon, da dette skal være billigere** (null dokumentasjon på dette men det sies at de tar ekstra gebyr på grensa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis du faller for fristelsen å ta den inn uten å prate med noen på grensen eller noe lignende, vil du få problem med å godkjenne dette (om det er planen)

Bilen min er en original 530 og registrert som dette.

Jeg kommer nok til å skrive under 3,000 i kontrakten uansett om jeg må betale 3 eller 4,000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og betale moms på en motor til 4000,- hvis "gratis grensa" er på 3000 kan da ikke bli så alt for mye? Personlig ville jeg fått eier av motoren til å skrive en salgsmelding med pris og kopi av vognkort (som flere over har skrevet) og tatt turen innom tolboden å hørt med de.

Da jeg hentet m3'n fra sverige var det null stress å prate med de der. Var ikke lange køen heller.

** Et lite stall tips er når de spør om du vil betale der eller vente til du kommer hjem så vent til du er hjemme å ta det på din lokale tollstasjon, da dette skal være billigere** (null dokumentasjon på dette men det sies at de tar ekstra gebyr på grensa)

Hjelper ikke om "gratis grensa" er på 3000 dersom en har betalt og det står 4000 på kvitteringa.

da skal det betales moms av hele sommen på 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...