Thundercoil Skrevet Januar 21, 2010 Share Skrevet Januar 21, 2010 Jeg har fulgt Gunnar sin How to under Teknisk; "gjør det selv (DIY)", til punkt og prikke, men bilen bare koker. Jeg har en 88mod E34 525i med 12 ventiler. Har kjørt i et års tid uten termostat, fordi forrige eier sa E34 hadde problemer med kjøling, noe jeg har hørt fra flere andre mtp. dårlig vifteoverføring etc. Først tappet jeg bilen for frostvæske. Så Monterte jeg termostaten. Deretter åpnet jeg lufteskruen på termostathuset litt, og tok av lufteskruen på radiatoren. Så helte jeg 10-11 liter kjølevæske ned i motorblokk og inn i diverse kjøleslanger., Og plutselig rant det over fra begge lufteskruene. Da var det rett over 10 liter fylt på. Så strammet jeg alle slangeklemmene, men lot lufteskruene stå åpen (radiator helt, termostathus litt skrudd opp) Så heiste jeg bilen opp i front (ca. 50cm++), startet motoren, slo varmeanlegget på full guff med full varme og knep på slangene inn til termostathuset. Ruset også motoren litt innimellom (ikke så høyt turtall), og prøvde etterhvert å åpne og lukke lufteskruen på termostathuset mens jeg knep på slangene. Dette gjorde jeg i ca. 20 min. Kjølevæsken sprutet ut begge luftehullene når jeg knep på slangene (tilsvarende vann i kjeften som blåses ut/kombo av luft og vann tror jeg, ikke en tett vannstråle). Jeg fortsatte å ruse motoren litt og knipe på slangene, men kjølevæsken begynte bare å koke. Luften inni bilen ble aldri varmere heller. Er det noe jeg gjør gale, ikke nok, eller har glemt? Noen mente det kunne være defekt termostat, den er altså helt ny, den åpnet seg, og alle slangene rundt termostathuset ble varme. Den kom med ny og hel pakning. Jeg prøvde å ta termostaten ut igjen og luftet på nytt med samme metode, men bilen kokte like fort som med termostaten i. Hvis noen vet hva jeg gjør gale, prøver jeg å montere den igjen. Håper noen kan hjelpe meg med dette, ikke kjekt uten bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JIMVP Skrevet Januar 22, 2010 Share Skrevet Januar 22, 2010 akkurat samme problem har min bror med sin e34.. henger meg på her siden jeg lurer på det samme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Januar 22, 2010 Share Skrevet Januar 22, 2010 Noe annet enn termostat. Vannpumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwm535i Skrevet Januar 24, 2010 Share Skrevet Januar 24, 2010 stor sansynelighet for at vannpumpa ikke er helt god. den kan virke tilsynelatende bra inntil du tapper bilen for kjølevæske, da får du prob. med å lufte systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2010 Okei. Etter 4 dager med konstant variasjon i lufteteknikker, og en halvforstått samtale med Jæger BMW, har jeg funnet ut av dette, og dermed fikset problemet! Først skrur du av den blå tappeskruen, nede på radiatoren (ekspansjonstanken), åpner slangene etc. og lar alt renne ut.Så monterer du termostaten. (noen termostater har et hull som skal peke opp, noen har hull oppe og nede) Etter dette strammer du de nederste slangene og tappeskruen, åpner lufteskruen på radiator og termostathus, og heller 10-11L med kjølevæske nedi diverse slanger, ekspansjonstank og motorblokk.. Deretter strammer du alle slangene igjen. En 12ventiler M20B25, har lufteskruen(e) lavere enn det høyeste punket på kjølesystemet, altså, det blir vanskelig å få luftet den. så! man MÅ heise den opp minst en halv meter i front, til tross for alle som sier det er idiotisk, det går IKKE uten å løfte den, medmindre E34en er splitter ny. ( Jeg tok den på de 2 fremste armene på bukken). Selve luftingen skjer på denne måten: 1: Åpne lokket for påfylling av kjølevæske(lokalisert oppå ekspansjonstanken ved radiator) 2: Åpne lufteskruen (2cm til høyre for påfyllingslokk) 3: Skru opp lufteskruen på termostathus (ikke helt ut, men slik at du ser gjennom hullet i termostathus) 4: Etterfyll kjølevæske til det renner over på begge lufteskruene 5: LUKK lufteskrue på radiator! (lokalisert 2cm til høyre for påfyllingslokket nevnt i punkt 1) 6: Ta på varmeanlegget i bilen til du hører viftene går, full varme. 7: Start bilen og skru opp tomgangen til i hvertfall 1000 omdreininger. 500 blir for slapt for sirkulering. 8: Drit i å knipe på slangene, det er generelt nyttesløst. 9: Etterfyll kjølevæske hele tiden, slik at det holder seg helt oppe. (inni ekspansjonstanken, ca. 2 cm under lokket vil du se et lite firkantet hull. Det er her luften kommer ut av systemet, sammen med lufteskruen på termostathuset. Følg med på hullet i ekspansjonstanken hele tiden, hold gjerne frostvæsken over dette hullet, for lettere å se om det kun kommer luft ut. De første 5-10minuttene vil det gjerne ikke skje noenting, men plutselig gir systemet etter, og luften vil sirkulere ut gjennom nettopp dette hullet, i form av bobler. Fortsett å fylle på væske, og sjekk litt på temperaturen til bilen. Hold på å etterfylle i gode 30 minutter, så er du ganske sikret. Da kommer det kun vann ut. Temperaturmålen inni bilen, vil holde seg stabilt, like over midten eller i midten. Hvis den holder seg stabilt der i 15-20 min, har du så godt som fått all luft ut. 10: Etterhvert som luften forsvinner, vil det plutselig komme steikvarm luft inni bilen. Opp mot frontrute og ved dører. Varmeanlegget mitt er litt rart, så kommer ikke varme i midten. Derfor lar jeg kun varmen blåse opp fremme og ikke ut i kupeen. Fortsett å lufte litt til, helt til det kun kommer vann ut av hullet i ekspansjonstanken. Hvis du holder væskenivået over hullet, vil du ikke se noe bevegelse ut fra hullet når luften er vekke, men da kommer det vann ut, så du har gjort riktig. Om det kommer bobler, må du fortsette litt til! 11: Slå av motor, stram lufteskruen på termostathus og ta igjen lokket på ekspansjonstank. Nå kan du ta deg en 20min kjøretur, der du tester bilen på høyt turtall, vanlig kjøring og noen minutter på tomgang.. For å simulere køkjøring, vanlig kjøring og råkjøring. Hvis temperaturen holder seg stabilt, er all luft ute.. om ikke må du heve fronten igjen og fortsette å lufte med samme metode. Hvis bilen begynner å koke i første lufting, bare slår du av motoren og venter i en halvtime til den er helt kald, så slår du den på igjen og fortsetter luftingen. Håper dette vil hjelpe noen stakkars jævler som tror toppen er skeiv/gåen, eller at noe annet er forferdelig gale, som etterfølge av at de har montert termostat eller skiftet andre deler på kjølesystemet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå