trbj Skrevet Januar 21, 2010 Share Skrevet Januar 21, 2010 Hei, har en 1,6i 1994 Compact. Får ikke varme fra varmeapparatet. Vifta blåser bare kaldt selv om motor og kjølevann har full driftstemperatur. Mistenker at ventilen til varmeapparatet ikke åpner. Hvor sitter den, og hvordan styres den fra hjulet på dashbordet, - er det mekanisk eller elektrisk? Hvis elektrisk, - er det en kontakt som skal ha null eller 12 volt for å åpne helt så kan jeg jo prøve? har prøvd å lufte, - til og med i oppoverbakke, - finner ingen lufting på selve varmeapparatet! Noen som kan klare å hjelpe meg? Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet Januar 21, 2010 Share Skrevet Januar 21, 2010 Ventilen sitter mellom motor og varmeapparat (brann veggen). Den styres elektrisk av bryteren i bryterpanelet du justerer varmen med.. Ang 0v/12v vet jeg ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Januar 21, 2010 Share Skrevet Januar 21, 2010 Veskenivået på kjøleveska er høy nok? Får ikke varmluft om du har lite kjøleveske .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Januar 21, 2010 Share Skrevet Januar 21, 2010 0/12 volt er som følger: Ved full åpning skal den være på 12. Stengt blir da 0. Men er den defekt så åpner den ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 22, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2010 Supert, da er jeg mye klokere og vet hvordan det skal funke, - men jeg finner fortsatt ikke ventilen hverken på motorsida av torpedoen eller innunder ved varmeapparatet.....! På BMW visste de heller ikke...(skremmende!), de kunne forklare hvor den var å finne på sedan og coupé, og sa bare at det er "anderledes" på Compact. Har prøvd å følge slanger og rør, men finner ikke ventilen, - er jeg blind på begge øya? Går ut fra at jeg måler på ventilen med reghjulet på full varme. Måler jeg 12 volt da må ventilen være defekt når den fortsatt er lukket. Måler jeg null legger jeg en ledning fra batteriet for tilførsel av 12 volt for å prøve, - åpner den da er problemet i reghjulet (potmeter?) eller kabling. Tror jeg er på sporet, - hvis jeg nå bare fant ventilen....!?! Klarer noen å løse denne floka? Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan S Skrevet Januar 22, 2010 Share Skrevet Januar 22, 2010 Søk i google på "e36 compact wiring" Fant f.eks. denne, vet ikke om den dekker compact, mulig du må prøve en annen: http://wedophones.com/Manuals/BMW/1996% ... Manual.pdf Så ser du i kapitlet component location views, der bør varmeventilen være avbildet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E36Cab1 Skrevet Januar 22, 2010 Share Skrevet Januar 22, 2010 0/12 volt er som følger: Ved full åpning skal den være på 12. Stengt blir da 0. Men er den defekt så åpner den ikke. Sikker på dette? Mercedes sine duoventiler på kj.vannet står åpen ved 0 volt,dette pga at ved strømtap pga feil skal ikke fører/passasjerer fryse ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 22, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2010 Bra poeng, - hadde en slik med duoventiler, når de sviktet fikk vi full varme ved å ta av ledningen....! Noen som vet sikkert? Og, - hvilken sikring går varmeappartventilen over? Får se mer på dette i weekenden! Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Januar 23, 2010 Share Skrevet Januar 23, 2010 Men er ikke alle som har denne ventilen heller... Men hvis den er defekt vil den åpne ved større gjennomstrømning. Altså ved høyt turtall. Denne ventilen vil åpne allikevel, selv om det ikke er tilkoplet strøm, fordi den bruker en vekt for å lukke. Ved å tilføre strøm så blir det som en magnet som trekker denne vekta opp, og åpner. Hadde nettopp dette problemet selv, jeg fjernet innmaten i ventilen, altså denne vekta, og fikk varme i bilen. Men det negative med å fjerne innmaten er at da blir det full åpning hele tiden, får ikke justert ned varmen annet enn ved å skru av vifta til varmeapparatet. Men får du heller ikke varme i kupeen ved høyt turtall, kan det også være sirkulasjonspumpa som er defekt. Da vil den "sperre" for sirkulasjonen inn mot varmeapparatet. Denne pumpa sitter som regel sammen med varmeventilen. Jeg aner ikke hvordan det er med compact, men på e36 og e34 sitter både sirkulasjonspumpe og varmeventil rett nedenfor bremsekraftforsterkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 Takk, - da nærmer vi oss! Kjørte langt med bilen i helgen, - den varmer litt på høye turtall. Da står det igjen å finne ventilen på Compact'en... Er det virkelig ingen som vet hvor den sitter??? Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2010 Hei!!! Ingen som har en Compact og vet hvor varmeventilen sitter, - UTROLIG!!! Er det virkelig en så stor utfordring? (Det tror jeg ikke!) Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Du har fulgt slangene ut fra torpedoveggen og ikke funnet den? Da hadde jeg gått på etk og sett på oversikt over kjøleanlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gatebil76 Skrevet Januar 26, 2010 Share Skrevet Januar 26, 2010 Hvis du får noe varme ved høye turtall så er det lite kjølevæske eller luft i systemet...evt tett indre radiatorkrets... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2010 Må nok få oversikt over kjøleanlegget, - varmeapparatregister og radiator er nytt og luftet til og med i oppoverbakke. Det kommer noe varme ved høye turtall, må være varmeventilen som nevnt i tråden ovenfor. Leter mer ikveld, - det har blitt litt varmere i været! Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trbj Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2010 Plukket fra hverandre halve bilen igår, - fant wiretrekk fra varmereguleringshjulet så dette ser ut til å være mekanisk overføring heller enn elektrisk på Compact...! Wiretrekket endte i noe som virker som et spjeld og det funket, men forstår ikke hva dette har med ventil for vann til varmeapparatet eller ikke , - noen som vet ??? Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå