Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du vil ha mer effekt, så har du i mine øyne tre valg. Enten hiver du inn en større motor (f.eks. fra 528 som nevnt tidligere), eller så selger du bilen og kjøper en E39 med større motor. Er bare tull å begynne med turbo på disse bilene, koster skjorta hvis du skal ha det ordentlig og holdbart (men fortsatt langt ifra så holdbart som originale BMW-motorer). Kompressor kan være et alternativ, sjekk med ESS. De har sikkert noe som kan gi deg 50-100 ponnier til, og som fortsatt er ganske holdbart. Personlig hadde jeg uten tvil satt inn en 528-motor, holdbart og greit med effekt (skyver ihvertfall mye bedre enn den du har idag), og mulighet for ganske effektiv trimming uten større modifikasjoner som å begynne å tukle med innmaten osv. I tillegg er det fullt mulig å få godkjent.

Skrevet

Vet ikke om det er av interesse for trådstarter, men det finnes da to typer 2.8 liters motor tydeligvis, en med enkel vanos og en med dobbel, hva er fordeler og ulemper med de og hva bør en satse på? Og hvordan finner jeg ut hva jeg har, med enkel eller dobbel vanos?

Skrevet

Enkel Vanos har en kul som går ut framme ved toppen. Dobbelvanosen er rett framme. Mener at motorskiftet kom fra og med 09.1998.

Jeg mener og at 2.8 literen er det beste valget. For noen tusinger i tillegg har du 230 hk til en overkommelig penge. Det er en helt annen divisjon enn en 520.

For dobbelvanos motorer har jeg ikke mye å tilby. Jeg har dog en 2.8 liter blokk og en nyoverhalt topp fra M52B28TU som motoren heter. Ingen ytre deler eller. Men en kan sikkert bruke alle delene fra 520 motoren. Og i tillegg få tak i 2.8 liter eller helst 3 liter innsug. Så kan nok den motoren også bli sprek.

Eirik.

Skrevet

For dem med b28 enkelvanos, så trenger man ikke kjøpe alpina innsug for mange mange tusen kroner for å få ut litt ekstra av motoren. Ser det legges ut noen ferdige ombygde innsug på ebay noen ganger, ellers selges det ombygnings-adaptere i statene. Jeg brukte ingen av disse løsningene.

Hele greia med innsuget kosta meg 1000kr, og det var for m50 innsug kjøpt på GS. Ombygginga gjorde jeg selv på kjøkkenbenken med loddebolt for å plastsveise samt litt tech 7. Kappet ut delen med feste til ICV og PCV fra m52 innsuget og kappet ut en like stor bit av m50 innsuget, så sveisa jeg fast m52-delen på m50 innsuget. Dro over med litt tech 7 for å være sikker på at det er tett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...