Gjest Skrevet Januar 23, 2010 Skrevet Januar 23, 2010 Hei, ikke missforstå denne topicen og svar før dere har lest hva jeg spør om. Jeg ved veldig godt hvor både 16pin og 20pin stikk SKAL være. Jeg er også rimelig sikker på at min skal ha begge, da det er en 2000mod 320d, reg juli 2000.. videre så når jeg kobler på GT1 på 16pin så kommuniserer den ikke ordentlig med bilen... kan gå innpå manuelt og få ut motorkoder, men det er vel så og si det. Dette er jo som vanlig, det er bare å bruke 20 pin stikket. men det er ikke der?? (for de som ikke er kjent med dette, biler med 20pin og 16 pin, så er 20pin for feilsøking, og 16pin er i utg.pkt. kun for statlige organ derfor man kun får ut svært begrenset data der). Greia er at et verksted har en gang i tiden byttet motor på denne bilen, så til dere som har bygd e46 før, kan de ha greid å rote vekk stikket? noen ide om hvor det kan ligge? tips mottas med stor takk.
SweetBMW Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 hmmm det skal ligge oppi der hvor du har batteriet.. om du har batteri foran da... med sånn skru lokk på... om ikke det er der så er det vel begrenset hvor de kan ha gjort av det :S
Thunegutt Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Du har altså koplet deg inn på OBD kontakten inn under lysbryteren? 2000 modeller har ofte både OBD og den vanlig runde kontakten i motorommet. OBD kontakten kom ikke i bruk før 01 mod, altså produksjon etter august 2000. Du skal bruke den store runde kontakten som ligger i motorommet ved batteriet. Men den er da altså borte...?
Gjest Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 akkurat edit: så svaret over nå.. som dere ser i innlegget, jeg vet veldig godt hvor både 20pin (rund) og 16pin (obd2) skal være.. jeg vet også at det er 20 pin som skal brukes, men den er ikke der :S det er da naturlig å tenke at min da skal bruke 16pin, men nei, det lar seg ikke gjøre å få ut noe fornuftig der... så hvor i all verden kan dem ha gjort av 20 pin stikket? antar at dett er noe de har rota til ved motorbytte..
Thunegutt Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Skal jo ikke gå ann å rote vekk en sånn kontakt! Da må de nok ha montert inn en nyere motor 08/2000... Sjekk feks delenr på DME`n. Skal også stå produksjons mnd/år på denne. Har de det, må du mekke til nytt OBD stikk
Gjest Skrevet Januar 30, 2010 Skrevet Januar 30, 2010 Sjekka DDE i dag, takk for tipset. Men, det er samme DDE som bilen, samme vin... men ser at stikk 2 og 5 står tomme, hva skal disse gå til? evt hvor skal kablene fra 20pin stikket (som jeg da ikke finner) gå til/fra? takker for svar..
Gjest Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 stiller spørsmålet på en alternativ måte... Sett at bilen min ikke skal ha 20pin stikket (som jeg synes er rart iom at det er en 6/2000 bil), og det faktisk er 16pin stikk som skal bukes. Jeg får kommunisere med DDE, kan gjøre alt her. Men får ikke kommunikasjon med noen andre styreenheter. altså can bus kommunikasjons feil. Har sjekka alle sikringer i hanskerom, og de som har med motor å gjøre ved DDE. finner ingen defekte. Noen som har vært borti dette før da? at man ikke får kommunikasjone med de andre styreenheter?
Thunegutt Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 Hvilke diagnose-tester er det du bruker da? Har du vært på et BMW verksted å prøvd deres tester? Vet at mange "all-bil" verkstedet hat diagnose-testere som ikke fungerer optimalt. Kommer av og til inn på en bil, men feks ikke en lik bil... Men kan jo så godt være feil med canbus. Har det vært vannlekkasje i bilen? Ofte vanlig på E46. Under golvmatta foran begge sider, ligger det canbus-samlingspunkt. Har vært borti at disse ledningene kan korridere/dårlig kontakt iforbindelse med vannlekkasje.
Gjest Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Hei igjen bruker DIS plus/ GT1, altså bmw tester.. samme som jeg brukte når jeg jobba på bmw.. :S har ikke funnet noe vannlekk nå, men så ut som fuktsperre var bytta tidligere når jeg bytta vindusheis, så jeg får kanskje plukke opp teppet og sjekke.. takker for tipset.. noen andre ideer? er liksom litt rart at ALT annet enn DDE skulle ligge "dødt"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå