berttheman Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Hei. Har akkurat vært og kjøpt meg en 02 bmw 520iat. Har fått frem beskjed i computeren att jeg må sjekke olje nivå på den. Har gjort det og oljen var da nesten på minimum. Etterfylte deretter 1 liter olje og alt virket normalt. Så reiste jeg på havet og fekk en mail med min samboer etter ca 2 uker. Hun sa da att hun hadde fått den beskjeden opp på nytt og har peilet oljen og den var atter en gang nesten på minimum. Har sjekket der vi bruker og parkerer bilen etter olje flekker men der er ingenting så jeg tror ikke det er noen lekasje på den. Er det noen her inne som har eller har vært borti dette før? Er det noe man kan gjøre for og få ned olje forbruket? Mvh Robert Nygård.
Lars89 Skrevet Januar 24, 2010 Skrevet Januar 24, 2010 Ikke uvanlig at M54 (som motoren heter) bruker litt olje, men det hørtes veldig mye ut. Ville prøvd bytte til en tykkere olje (men ikke for tykk pga kulda)
berttheman Skrevet Januar 25, 2010 Forfatter Skrevet Januar 25, 2010 Hvilken olje vil dere annbefale da? Snakket med de som hadde siste service på den og de brukte Castrol SLX 0w-30.
berttheman Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Skrevet Februar 16, 2010 Har nå eigt bilen i ca en og en halv mnd og vi har rukket og fylt 3 liter på bilen... Er det noen her som kan gi meg noen gode råd om hva jeg bør gjør?
sladjan Skrevet Februar 16, 2010 Skrevet Februar 16, 2010 0-30 er ihvertfall veldig tynt. De som har høy forbruk bruker helst 10-40. Prøv å bytt til det kansje det bedrer seg. men uansett, så høres 3liter veldig mye ut. Er OK om motor bruker halvliter per 1000km. Noe mer ville jeg blitt bekymret
berttheman Skrevet Februar 16, 2010 Forfatter Skrevet Februar 16, 2010 Sist jeg fylte olje nullstilte jeg kmtelleren så får se hvor langt vi klarer og kjøre før beskjeden kommer opp på nytt. Får prøve med 10-40 olje på neste fylling og måle på nytt da..
Lars89 Skrevet Februar 17, 2010 Skrevet Februar 17, 2010 Bytt ut all olja med 10-40 og ikke bare etterfyll Hvis det ikke hjelper ville jeg vurdert motorbytte om det ikke er noen synlige utvendige lekkasjer. Tusenlappene flyr fort når topp osv må av...
berttheman Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Får vurdere og skifte all olja som du sier Lars89. Tenkte bare jeg skulle vente på svar ifra den forhandleren jeg kjøpte den med.
knutson Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 sjekk om det er tett veivhusventilasjonventil det kan gji høgt oljeforbruk.bruker sjøl 0-30 slxcastrol på m54 2001 mod. 0 etter fyll på 10 000 km.
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Motoren din lekker. Ingen tvil om det. Castrol 0-30w er brennfnt for M54. Tett veivhusventilasjon er ett godt tips. Det er bare å begynne å demontere plastdeksler i motorrom for å lete med lommelykt etter oljelakkasje. Oppfører motoren seg som den skal ved kjøring/tomgang. Så tror jeg ikke det er snakk om oljeforbruk, men du kan selvfølgelig skru opp en eller flere tennlugger for å se på elektroden, med ett slikt forbruk så blir pluggen våt av olje og bilen går ikke. Regner med bilen ikke går som taxi dag og natt.
berttheman Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Hvordan kan jeg finne ut om den har tett veivhusvent da? Motoren går gjemt og fint både når den er varm og kald. Drare med hele greiene er att bilen ikke har gått mer enn 133.000 heller.
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Du kan først prøve en enkel ting. Skru av oljeåfyllingslokket når bilen går. Det skal ikke komme en "dure lyd " og det skal heller ikke sytte lje opp av påfyllingshullet.
berttheman Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Skrevet Februar 18, 2010 Litt rart om den lekker også da siden jeg verken har sett noen flekker der bilen står parkert eller noe nå som det har vert så mye snø og greier.
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Skrevet Februar 18, 2010 Enten så lekker en motor, eller så forbruker en motor. Med forbruket du beskriver (så sant, som jeg har sagt, at den ikke går som taxi) så er ikke eksosen på bilen din hvit, men knall blå. Du hadde reagert på dette først. : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå