Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vurderer å kjøpe brukt 1-serie type 118d.

Noen her som har erfaringer med disse bilene?

Serviceutgifter?

Serviceintervaller?

Feil?

Jeg vurderte samme i fjor sommer. Dessverre ombestemte jeg meg og lot være å kjøpe bilen. Jeg angrer nå i ettertid.

Min vurdering var at det ikke var særlig med serviceutgifter på den. Det er jo en mindre og enklere bil enn 3-serie og 5-serie. Ikke har jeg inntrykk av at det er særlig med feil på de heller. Serviceintervall er avhengig av bruk, men typisk mellom 20000 og 30000 km.

Motoren er et behagelig stykke som gir et fint skyv med lavt forbruk.

Skrevet

Har hørt mye positivt om E87, og spesielt 118d. Og jeg liker E87 utseendemessig :)

Jeg kjører mellom 40 og 50k i året og har behov for en bil med lavt forbruk og god komfort. Og selvfølgelig en bil som er driftsikker.

Ved kjøp av 07-08 modell har vel bilen hatt det største verditapet.

Jeg ser det er noen modeller med 122 hk og noen med 143 hk. Når skjedde det endring på dette? Og er det stor forskjell på disse motorene?

Skrevet

Min mor kjøpte i fjor sommer, en 2006 118d. Den eneste feilen som har vært på den, er en foring elns i drivverket som er ødelagt. Dette skaper da klunkelyder når gassen slippes eller trykkes inn på i 1. og 2. gir. Ellers har det vært null problemer med bilen, annet enn at en pære har røket.

Det er litt dårlig kvalitetsfølelse om man banker på diverse paneler, spesielt midt på dashbordet der noen har iDrive.

Ellers er hun fornøyd med bilen på alle måter, det eneste hun ikke liker er at det er diesel.

Fra disse erfaringene vil jeg kalle 1-serien et trygt kjøp.

122hk motoren er ikke akkurat sprek, men den går da fremover :)

Skrevet

Ok, takk.

Jeg er ikke noe dieselelsker jeg heller, men fornuftig tror jeg. Er ikke på jakt etter en racerbil.

Er forresten iDrive noe vits å ha?

Skrevet

iDrive i hennes bil er ikke et savn, mest sannsynlig fordi ingen av oss har prøvd det. Jeg hadde valgt det, om jeg skulle hatt... Men så har jeg ekstrautstyrsmani også..

Skrevet
iDrive i hennes bil er ikke et savn, mest sannsynlig fordi ingen av oss har prøvd det. Jeg hadde valgt det, om jeg skulle hatt... Men så har jeg ekstrautstyrsmani også..

Liker ekstrautstyr jeg også, men er vel ikke manisk :)

Det bilen bør ha:

Sportseter

M-Sport

Klima(det har vel alle)

Kjørecomputer (det har vel alle)

Og kanskje Idrive

Lyktespylere

Xenon

Andre forslag?

Skrevet
diesel som er tingen, bensin er så 1900-talls

Hehe... Det som er viktig for meg ved valg av bruksbil er det driftsøkonomiske.

Men er ikke helt overbevist om at diesel er det mest økonomiske valget.

Ser man kun på drivstoffutgiftene er det liten tvil om at diesel vinner.

Serviceutgiftene er muligens noe høyere på diesel?

Dieselpartikkelfilter må jo bla. byttes. Usikker på hvor ofte.

Men det er vel ikke noe tvil om at en dieselbil holder seg bedre i pris og er lettere og selge.

Bensinutgavene er lavere priset.

Men..Alle vil ha diesel.

Skrevet

Alle vil ha diesel og alle vil ha automat. En kombinasjon som gjør det vanskelig å finne noe annet. Er litt i din situasjon, skal ha ny bil i løpet av våren/sommeren. Vet hva jeg vil ha, men finner det ikke. Løsningen er nok import. Så litt på en 2007 120i og mener den kom på ca 270.000. Er jo en firer med 170 hk og gått 39000 km. Det kom et skifte i 2007, men husker ikke mnd i farta.

Nå har ikke jeg låst meg til 1-serie, men tok det eksempelet i dette tilfellet.

Skrevet

Kjører selv bensin og manuell i dag (Passat 1,8T) som bruksbil. Den begynner å dra på årene, men funker fint.

Den drar rundt 0,8-0,9 pr mil. En 118d drar rundt 0,45 pr mil på blandet kjøring. Og med ca 40 000 km pr år gir dette meg en drivstoffbesparelse på ca 20 000,- pr år. Det er dette regnestykket som drar meg i retning dieselbil.

Det er ikke viktig for meg å ha automat. Jeg vil vel helst ikke ha automat.

120i er nok en bil jeg kunne valgt om jeg ikke hadde kjørt så mye som jeg gjør.

Import er en løsning ja. Men jeg føler det er tryggere å kjøpe bil med garanti fra forhandler her i Norge.

Skrevet
Kjører selv bensin og manuell i dag (Passat 1,8T) som bruksbil. Den begynner å dra på årene, men funker fint.

Den drar rundt 0,8-0,9 pr mil. En 118d drar rundt 0,45 pr mil på blandet kjøring. Og med ca 40 000 km pr år gir dette meg en drivstoffbesparelse på ca 20 000,- pr år. Det er dette regnestykket som drar meg i retning dieselbil.

Da må du kjøpe 118d med 143hk. Vår med 122 går vel på rundt 0.8 på blandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...