Gå til innhold

318i m40 fusker/sperrer.. med film/diagnose nå..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Carsoft diagnose i siste innlegg.., TIPS?? :)

Hallo.

e36 318.., m40 motor.

Den begynner å fuske/sperre langt før den skal.

Fusker.., el går på færre syl enn den skal virker det som.

Varier litt hvor langt den går på turtall.

Ene gangen startet den dra dårlig fra 2500 rpm

Men ene gangen gikk den fint og rent opp til 4000 rpm.

Når bilen står i fri går den ofte fint opp på ca 4000 rpm.

Klarer ikke ruse bilen mye over 5000 rpm.

Holder gassen i bunn så går den opp til 5k og ned til 4k og ligger imellom der.., ganske ustabilt.

Har noe filmklipp :)

Noen som har tips til hva dette kan være?

Er det kammen som er slitt?

Er jo helt standard m40 feil det her :P

Men er det verdt å se litt på?

Hadde vært moro med litt mer krutt på isbana :P

Takk for tips :)

EDIT:

Her er noe film klipp.

Bil i ro/ fri: (Full gass 10sek inn i klippet..)

Bil i bruk:

Carsoft diagnose :)

TIPS? :P

5ihk589avksghkytw2va.jpg

TPS og LMM byttet.

Samme problem..

Skrevet

Kan være det ja.. :P

Men kan jo også være annet.. ;)

Men at det varierer fra 2500-4500+ virket litt rart syns jeg..

Ene gangen dro den helt rent fra bunn til 4500 rpm ca..

Skrevet

Ok.., hmm..

I dag har den funket fint hele tiden..

Men termostaten er åpen, så ikke dratt den så langt..

Kan det ha noe med saken å gjøre? Vanntemperaturen.., kan den ha noe påvirkning på hvordan bilen går?

Skrevet

For varm er den ihvertfall ikke :P

Heller for kald..

måleren går opp til midten om den står lenge å går på tomgang

Kjører man ligger den såvidt over det blå etterhvert.

Varme i begge slanger ved radiator.., så termostat er nok åpen om den faktisk er der :P

Er ikke så farlig med denne bilen da den bare skal brukes på isen.., men hadde vært greit om den gikk litt på turtall også :P

Skrevet

Her er noe film klipp.

Bil i ro/ fri: (Full gass 10sek inn i klippet..)

Bil i bruk:

Carsoft diagnose :)

TIPS? :P

5ihk589avksghkytw2va.jpg

Hvor sitter knock-sensor'en?

Bør lambda sonden ha mye betydning?

Koble den ut og prøve..? Noe hjelp?

Throttle-potentiometer.., er det TPS sensoren??

Eller hvilken sensor er det, og hvor sitter den? :)

Thx!

Skrevet
denne:

er identisk med min før vi bytta kam :-/

Der begynner den fuske fra 3000 rpm og oppover..

Rister mye og drar så vidt..

Men på i fri går den rett opp på 4-5tusen rpm..

Greit nok det med sliten kamm :P

Men at den skal begynne å kødde på 3000 rpm litt varierende virker jo litt rart?

Samt de feilmeldingene..

Et par turer tidligere gikk den rent opp på 4tusen rpm..

Skrevet
m40 har vel ikkje knocksensor.. tps ligger under gass-spjeldet(meinar eg)

Er TPS og Throttle-potentiometer samme sensoren??

Eller er Throttle-potentiometer noe annet? :P:)

Takker for svar ;)

Skrevet

Ok, takk Tommy!

Prøve å bytte den for å se da :)

Noen som vet.., lambdasonden.., den har vel ikke så mye med dette å gjøre??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...