fredriko Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 (endret) Hei.Jeg har lagt inn et par spm om dette før, men jeg prøve igjenn siden jeg er helt tom for ideèr.Jeg har en m60b40 maskin i min 540ia som lekker ganske mye olje UT fra motor, jeg har fått tips om og skifte topp-dekselpakninger, og har gjort dette, men lekker fortsatt like mye. Det er KUN venstre side av motoren som er våt av olje, høgre siden er helt tørr.Det er utrolig vanskelig og se hvor det kommer fra fordi det er olje over alt på venstre side av motoren, det henger olje-dråper over alt, jeg har prøvd og gjort rent for å se hvor det kommer fra, men uten hell.Er det noen her som har erfaring med desse motorene som kan fortelle meg hvor det er vanlig at desse lekker olje utenom fra topp-deksel pakningene? jeg blir ikke klok på dette jalfal Takker for svar. Endret April 23, 2014 av Sjøbuse Endret topic. Les forumsregel 3!
Eirik Viste Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Hei. Har selv en M60B40 med oljelekk. Det var spesielt mer lekkasje etter motorbytte fra 3 til 4 liter. Men den gamle 3 liter motoren hadde også litt lekkasje. Tror at lekkasjen på min kommer fra slangene/koblingene til servopumpen eller oljefilterhuset. Har ikke fått gjort noe med det selv enda, men jeg skal inspisere alle slangene og skifte alle tetningsringene i koblingene. Mistenker at nye ringer ikke er satt på etter at slangene har vært løsnet. Jeg vet at det er servoolje som lekker ut på min, da jeg må etterfylle olje i beholderen ganske ofte. Men gi et skriv her hvis du finner ut av feilen. Hilsen Eirik.
fredriko Skrevet Januar 25, 2010 Forfatter Skrevet Januar 25, 2010 Hei, takk for råd. Min lekker motorolje, må etterfylle ca 1 liter pr 2-3mnd. Men skal sjekke det du sa med oljefilterhuset
Bimmerlars Skrevet Januar 26, 2010 Skrevet Januar 26, 2010 Sjekka oljefilterhuset da? Vanlig at det lekker der.
fredriko Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Skrevet Januar 28, 2010 nei det har jeg ikke sjekket, er det noen o-ringer mellom hus og motor som blir slitt da eller?
Olelink Skrevet Januar 28, 2010 Skrevet Januar 28, 2010 I ETK samt på bilder på google ser det nå ut som om at selv om filterhuset på M60 er montert på blokka så går all olje inn og ut går via slanger. Så derfor er det nok ikke samme problem som f.eks. på M50 hvor det er en formstøpt O-ring mellom filterhus og blokk som med tiden blir knall hard og ofte gir en betydelig olje lekasje/svette inne ved blokka. Men nå kan jo koblingene på oljeslangene lekke, ser ut som det er tre slanger, så det gir jo opptil seks koblinger som kan svette/lekke olje.
fredriko Skrevet Januar 31, 2010 Forfatter Skrevet Januar 31, 2010 Ja jeg skal sjekke det, takker for tips folkens
Kjell Z3 Skrevet Januar 31, 2010 Skrevet Januar 31, 2010 Bruk avfetting og gjør den skikkelig ren alle steder, vær nøye med at du får bort alt også inni og under trange steder.. Start opp og la den gå seg god og varm, ikke kjør da oljen da sprer seg utover. Bruk et inspeksjonsspeil (selges på f.eks Biltema) og se om du ser oljesvette. Det kommer nok ganske snart litt svette.
fredriko Skrevet Februar 2, 2010 Forfatter Skrevet Februar 2, 2010 ja ok, takker for tips, håper det ikke er registerdeksel eller noe slikt :S
øyvind bp Skrevet August 16, 2010 Skrevet August 16, 2010 Heisann. Fant du ut hva det var? Har en bil med samme problem. Takker for tips
fredriko Skrevet November 4, 2010 Forfatter Skrevet November 4, 2010 Har idag vasket motoren 110% ren og latt den dryppe av seg vannet og tørke, så har jeg startet motoren og den har gått i ca en time på tomgang, nå vet jeg hvilket område olja kommer fra men ikke eksakt hvor og hva som gjør det, det kommer fra venstre hjørne i framkant av motor rett under oljefilterhuset (hvis du ser ifra førerposisjon). Det som er bemerkelsesverdig er at når motoren sto og gikk på tomgang så dryppet det en dråpe ca annenhvert minutt mens når jeg stoppet motoren så dryppet det nesten kontinuerlig :S Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvor det kommer fra, men er det noen av dere som vet om typiske svakheter på desse motorene med tanke på olje-lekk? utenom topp-dekselpakninger.
bjalle Skrevet November 4, 2010 Skrevet November 4, 2010 Sprekk i oljefilterhuset kan oppstå hvis lokket skrus til for hardt,nesten umulig å se .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå