Eirik Viste Skrevet Januar 25, 2010 Skrevet Januar 25, 2010 Har nettopp kjøpt en M50B25 Vanos motor som er omfattende overhalt. Blokken er pusset ned og blitt lakkert på ny. Bunnpannen ser også fin og blank ut. Motoren er fra en E36 325. Hvis noen som har E34 eller E30 er interessert i denne motoren, så har jeg ledningsnett fra E34 M50B25 Vanos som kan leveres i stedenfor E36 nettet. Først og fremst har motoren fått montert veiv og råder fra en M52B28. Denne veiven er smidd og tåler mye. Stemplene er frest litt i toppen for å få kompresjonen ned i 10,6:1 . I tillegg er det brukt forsterkete veiv og rådelager. Sputterlager;tror at det er Mahle som lager disse. Disse lagerne er enda hardere og tåler mye mer enn vanlige lager. Blir spesielt brukt i turbomotorer med høyt ladetrykk. Sylinderveggene er blitt krysslipt(tror jeg det heter) og det er nye stempelfjærer. Toppen er blitt planslipt og innsugs og utblås kanalene er blitt polert. Ventiler og ventilseter er blitt slipt og polert. Det er forsterkete Dbilas ventilfjærer. Alle tetningsringer og pakninger er også skiftet til nye. Registerkjede med strammere m.m er også skiftet til nytt. Og oljepumpen er overhalt. På oljefilterhuset er dekselet høyglans polert. Det er en VDO oljetemp giver i stedenfor oljetapp pluggen i bunnpannen.Og en VDO oljetrykksgiver. Det kan følge med et lett svinghjul fra M20 sammen med en forsterket clutch. Selgeren kjørte motoren uten kompressor eller turbo. Han monterte Schrick trimkammer, og sa den var skikkelig rask. Sa at han kjørte i fra en M3 3.0 når han hadde 320 diff. Med grenrør og Eisenmann eksos. Men det er hans ord. Nå er det vanlige kammer på motoren. Han fortalte og at han bare kjørte bilen i fint vær og i sommersesongen. Motoren er bare gått 4.000 km siden overhalingen. Motoren ble heller aldri kjørt opp i turtall før oljen hadde 90 grader. Han hadde eget instrument for oljetempen slik at han hadde full kontroll over dette. Som dere sikkert forstår så er denne motoren påkostet betydelige summer. Og at det nesten er som en ny motor å regne. Denne motoren er nok mest interessant for dere med kompressor/turbo planer. Jeg har ikke mye greie på de tingene, men ble fortalt at kompresjonen ikke er noe problem med kompressorbruk. Men med turbo må kompresjonen senkes. Har sett mellomleggs plater i stål til dette bruket på eBay. Jeg har et prosjekt som jeg kan bruke denne motoren i. Da har jeg en spesialtunet chip til 413 hjernen liggende som gir ca 230 hk. Men siden jeg har alle deler liggende til å lage en normal M50B28 motor går jeg kanskje for den motoren heller. Da blir det å få toppen planslipt og ventiltetninger byttet. Pluss å skifte rådelager og veivlager. Motoren er omtrent komplett. Ledningsnett og hjerne er der.Det mangler starteren som en trenger for å bruke M20 svinghjulet. Jeg fikk ikke med kvitteringene på alt som er gjort, men selgeren lovte å sende meg disse i dag. Så senere i uken kan jeg nøyaktig finne ut hva han har lagt ut av kostnader. Denne motoren har ikke startsperre problemer som en ofte får med M52 motorene. Med 2.8 liter volum har den også mye mer bunndrag enn en 325. Og stålblokken tåler jo mye ved kompressor/turbo bruk. Jeg tar et utgangspunkt i 17.000 kr + eventuell frakt denne overhalte motoren. Da følger ledningsnett, hjerne og LMM med. Skal en få et motorverksted til å gjøre en tilsvarende jobb vil nok bare delene og arbeidet komme opp i denne prisen. Motordekslene er lakkert i Alpinhvitt nå. Hvis det ikke skulle falle i smak kan vanlige deksler leveres i stedenfor. Legger ved tre ganske dårlige bilder. Hilsen Eirik. 92 22 65 44.
Eirik Viste Skrevet Januar 26, 2010 Forfatter Skrevet Januar 26, 2010 Vet at denne motoren er en del dyrere enn vanlig. Men er som sagt nærmere totaloverhalt som koster mange tusen kr. Venter spent på kvitteringene. Hvis noen vurderer denne motoren til bruk uten kompressor, så kan en spesialchip følge med. Den er beregnet på 2.8 liters volum. Motoren er da på ca 230 hk. Drar mye bedre på høyere turtall enn en vanlig 328 motor. Ingen startsperre problemer. Dette er vel anvendte penger hvis du har en fin 320 som du vil trimme opp.Merkostnadene for denne motoren får du tilbake igjen ved et senere salg. Eirik.
Eirik Viste Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Skrevet Januar 28, 2010 Bumper for eventuelt nye lesere. Vet at denne motoren er dyrere enn tilsvarende andre, men den er tross alt påkostet veldig mye. Det er nesten som en ny motor. Da er sannsynligheten for en motor uten reparasjoner i årevis framover. En annen motor til 10.000 kr blir fort mye dyrere hvis toppen må overhales eller at gjengene i blokken til en alumotor løsner. Og denne motoren er skikkelig sprek og skal være betydelig raskere enn en standard M52B28. Eirik.
Eirik Viste Skrevet Januar 30, 2010 Forfatter Skrevet Januar 30, 2010 Opp igjen. Har forespørsler, men tar en bump igjen. Ikke ofte at solide M50 motorer med 2.8 liter volum er for salg.
verticalescape Skrevet Januar 30, 2010 Skrevet Januar 30, 2010 Hmm, dette var kanskje noe Kanskje jeg avser litt feriepenger til denne.. Har du fått noen bud? Hvis jeg kjøper den av deg, blir den kjørt som sugemotor i første omgang. (Med chipen du nevner, og M20 svinghjul, har starter selv)
Eirik Viste Skrevet Januar 31, 2010 Forfatter Skrevet Januar 31, 2010 Motoren er ikke solgt enda, men det er flere seriøst interesserte. Men det er enda ikke noe som er 100% avgjort enda. Eirik.
Eirik Viste Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Jeg bor i Stavanger. Dumt at ikke bosted står i profilen lenger. Motoren er ikke solgt enda. Har flere som er interesserte. Motoren kan selges 1.000 kr billigere uten E30 svinghjul og clutch. Da kan dere som har 320 bruke clutch, svinghjul, starter og kasse fra bilen dere allerede har. Det samme gjelder de som kjører 323,325 eller 328. Eirik.
Gislius Skrevet Februar 1, 2010 Skrevet Februar 1, 2010 Hvordan er det me pris me hjerne til e34? Ja, gulesider.no på navnet ditt, kom bare stavanger^^
Eirik Viste Skrevet Februar 1, 2010 Forfatter Skrevet Februar 1, 2010 Jeg har ikke egen bolig lenger i Norge, men har adresse i Stavanger hos min mor. Jeg har kanskje ikke vært klar nok i den omfattende beskrivelsen, men hjernen er selvfølgelig inkludert i prisen. Og siden jeg har et ledningsnett til 5 serie og liggende, kan det leveres i stedenfor til dem som trenger det. Men 5 serie bunnpanne har jeg ikke for øyeblikket. Prisen er og inkludert den optimaliserte chipen til M50 med 2.8 liter. Eirik.
verticalescape Skrevet Juni 12, 2013 Skrevet Juni 12, 2013 Hei. Jeg kjøpte denne motoren hos deg, og fikk den aldri til. Den har nå stått på garasjegulvet i tre år. Husker du om du fikk noe mer info om motoren fra han du kjøpte den av? Tenker mest på kammene, siden den hadde gådd med kvasskammer, og det ble satt i standard kammer. Lurer på om den ble kjørt etter kambyttet. Jeg må få ræva i gir og få igang denne motoren, forjævlig og ha en motor man har betalt i dyre dommer for stående på garasjegulvet...
kapiox Skrevet Juni 12, 2013 Skrevet Juni 12, 2013 Hei. Jeg kjøpte denne motoren hos deg, og fikk den aldri til. Den har nå stått på garasjegulvet i tre år.Husker du om du fikk noe mer info om motoren fra han du kjøpte den av? Tenker mest på kammene, siden den hadde gådd med kvasskammer, og det ble satt i standard kammer. Lurer på om den ble kjørt etter kambyttet. Jeg må få ræva i gir og få igang denne motoren, forjævlig og ha en motor man har betalt i dyre dommer for stående på garasjegulvet... Litt seint å klage på at du ikke har fått den til ?: )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå