Gå til innhold

Dekkdimensjon kalkulator.Hvor finner jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kalkulatoren som er her på forumet for tiden er borte, lurer jeg på om noen vet om andre alternativer til å regne ut dekkomkretsene? Prøver å finne dekk som passer i en dimensjon som har litt høyere rulleomkrets enn originalt. Vet 90% sikkert hva jeg trenger, men ville vært greit å vite helt nøyaktig.

Eirik.

Skrevet

Takk for alle svar. Det var fine kalkulatorer. Men jeg mener at når jeg la inn 235/45-17 på Bimmers sin kalk, så var omkretsen ca 1975 mm. Og på de andre jeg har sjekket, er omkretsen 2021 mm. Det er sikkert jeg som husker feil. Men jeg har lagt inn 235/45-17 så mange ganger at det tallet har satt seg i hukommelsen.

Jeg irriterer meg over at på flere av BMWene er avviket i speedoen høyt. I alle fall på min E32. Der er faktisk fart 93 km/t når det viser 100 på speedoen. Det blir ganske mange km for mye når bilen snart er kjørt 300.000 km. Ca 20.000 km mer enn bilen faktisk er kjørt. Og en betaler mer km i forsikring enn det en kjører. Så dette legitimerer nesten en tilbakestilling av speedometeret. Derfor vil jeg montere dekk som har større omkrets og som gir et mindre avvik på speedoen.

Ellers er det kanskje en innebygget forsikring fra BMW at siden mange som kjører BMW trør for hardt på gassen, så går det ikke så fort likevel. Og det passer godt ved radarkontroll.

Ellers blir en lurt til å tro at motoren bruker mindre bensin enn det den faktisk bruker.

I alle fall er dekkalkulatoren et nyttig verktøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...