Gå til innhold

Motorvifte på 120d coupe går lenge etter stopp.


benjamin84
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg endelig skaffet meg BMW igjen, så da tenkte jeg det var på tide å registrere meg her! Har kjøpt meg en 2008 modell 120d coupe, men det er en ting ved den som bekymrer meg litt:

Etter en kjøretur (halvtime eller mer) så fortsetter kjøleviften på motoren å gå i bortimot fem minutter etter at bilen er skrudd av. Motoren er steinkald så jeg skjønner ikke helt hva det skal være godt for. Er dette vanlig på diesel BMWer eller har jeg en gåen temp-sensor eller noe i den retningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kjempebil!

Hadde selv samme bil frem til desember ifjor, og var godt fornøyd med den. Men byttet til noe som var litt mer egnet til mitt bruk idag. Kan ikke huske at viften gikk unødig når den var kald på den riktignok.

OT, men har du kjøpt en som er solgt ny i Norge? Om det er tilfelle, hvilken av de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en sort 120d M-Sport, 2008 modell :D Knallfornøyd, utrolig morsom bil å kjøre, og virkelig godt drag i den!

Tror ikke det er webasto eller noen annen form for motorvarmer i den.

Er det noen som vet hvilken temp disse bilene burde ligge på under kjøring? Tenkte jeg skulle bruke den "skjulte" OBC menyen for å lese av olje og kjølevesketemp og se om det er en av sensorene som viser noe uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo faktisk være at jeg bare er paranoid :) Jeg har ikke eid en diesel før og er vandt til varmeutviklingen fra en A4 1.8 T, her knitret det godt fra motorrommet etter en inspirert kjøretur. 120d'en virker steinkald i forhold, ingen varme i panseret, dekslet på toppen av motoren er kaldt, og slangene fra kjølevesken (tror det er den, på høyre side) er knapt lunkne (kanskje 20-30 grader?).

Grunnen til min bekymring er hva som skjedde når jeg hentet den på tirsdag. Bilen stoppet på vei hjem, varslet overoppheting men var ikke på noe vis varm.. BMW hadde den inne, konstaterte for lite kjøleveske, testet sensoren og friskmeldte den. Lurer på om det fortsatt kan være noe krøll her.

Planen er som sagt å lese av temperaturen på olje og kjøleveske og se hvor disse to stabiliserer seg i løpet av en kjøretur. Så skal jeg ringe BMW på mandag og se om de syns det virker riktig eller ikke :)

Satser på at det ikke er noe problem, utrolig imponert over bilen ellers!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt noe galt med sensoren gitt. Fikk frem oljetempen (hvorfor blir BMWer levert uten temp-visning egentlig??) og den viste alt mulig rart:

Etter jobb (8 timer ute i kulda uten å bli startet): 55 grader, øker raskt til 85-95, holder seg stabilt der.

Ikveld: Trodde alt var fint, kjørte opp til mine foreldre, stopper, 107 grader, viften går bananas.

Etter middag (to timer i minus 8): Starter på 106 grader, forblir der, inntil den plutselig synker til ca 92.

Jaja, får vel ta den med inn til BMW igjen! Får satse på at de er enige med meg om at det er en gåen sensor denne gangen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...