Gå til innhold

Bruksbilen: E38 725tds *Solgt*


635csi
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 530
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal til med litt feilsøking nå, og fyllte derfor opp med mere kjølevann. Har fått meg fortalt at tenningen skal stå når jeg fyller vann, og at sirkulasjonspumpa på varmeapparatet skal surre og gå. Det gjorde den altså ikke, men på torsdag da jeg holdt på så fungerte den. Vet ikke om dette kan ha noe med de problemene jeg har med kjølingen, men skal hvertfall prøve å skifte denne pumpa sånn at jeg er sikker på at dette er i orden.

Kjedelig å være uten bil. Eller, jeg låner 750`n til broderen i mellomtiden da, men med et bensinforbruk på 2 liter på mila med småkjøring kunne jeg liksågodt kjøpt meg en billigbil å likevel komme bedre ut av det, hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei....e32 har aldri slike elektriske problemer :P

Veeeel...... :wink:

Men uansett, holder på å skifte sirkulasjonspumpa nå, og så blir det sikkert litt testing etterpå. Gunstig med brødre som har deler jeg kan disponere :wink:

Tenker litt på dette med lufting av kjølesystemet ang. denne sirkulasjonspumpa, og at den hindrer at vi har fått ut all lufta tidligere. Pumpa har antageligvis virket av og til, siden den virket på torsdag, men ikke i dag. Dette stemmer også bra med at bilen har fungert bra i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet bilen igjen i dag med fungerende sirkulasjonspumpe, men den kastet fortsatt av seg vannet :evil:

Kjørte et lite stykke (med moderat pådrag), varmen i varmeapparatet forsvant, og nåla begynte sakte men sikkert å stige mot rødt. Ser ut som overtrykksventilen slipper ut vannet pga. for høyt trykk, og ikke pga. sirkulasjonssvikt og høy temperatur på vannet (men temperaturen på motor/radiator virker normal). For når bilen står en liten stund stabiliserer temperaturen seg raskt på normal igjen. Begynner nesten å gå tom for idèer om hva annet enn toppen som kan forårsake dette nå :(

Er lite sugen på toppbytte nå, og toppen var jo byttet i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mye trøbbel med temperaturen jeg også, begynte like etter jeg kjøpte den ifjor, bilen ble plutselig varm, overtrykksventilen løste ut noen ganger, vannet forsvant uten at jeg fant ut hvor noen ganger og engang så oppdaget jeg av at slangen ut av radiatoren hadde hoppet av. Men da jeg skulle montere den igjen så oppdaget jeg at plast-stussen på radiatoren hadd gått av, slik at jeg ikke hadde noe og feste slangen i. Så tok ut radiatoren, og fikk bestilt ny, etter endel feilsendinger av radiatoren og en radiator som ikke passet så fikk jeg endelig en som passet, hurtigfrakt fra GS tok godt over en uke :lol: Men da jeg hadde montert igjen, og var klar for å prøve den vedvarte det samme problemet, vannet forsvant, tempen steg. og siden vannet forsvant så kunne det ikke være luft heller, for har hørt at disse er håpløse å lufte, noe jeg merket alle de gangene jeg skulle fylle vann igjen : :? Så da tenkte jeg at det enten måtte være termostaten,vannpumpa eller toppen, så fikk testet termostaten og så over vannpumpa, men så ikke noe spesiellt der, disse var også skiftet kort tid før jeg kjøpte bilen. Så da ble det demontering av topp, fant ut at pakninga hadde røket en plass, men sendte toppen inn til "Tore topplokk" i Trondheim for sjekk likevell:P han trykktestet og planet den, kjøpte også et termostathus i ALU av han slik at jeg slipper at plastikkstussene på dette røyk :P så monterte, fylte vann og luftet kjølevannssystemet og siden har den gådd problemfritt frem til nå :? Får noen uker siden så oppdaget jeg at tempen plutselig begynte å stige igjen, så ble litt utrolig for at toppen hadde røket igjen. Vannet er plutselig borte etter ca. en uke eller to, heldigvis så piper det jo når vann nivået er lavt, så må fylle etter ca 0,75l. Men når jeg tar kick-down så detter tempen ned til normalen igjen, så dette tyder vel egentlig at termostaten ikke åpner nokk eller at vannpumpa ikke klarer og skaffe nok sirkulasjon under vanlig kjøring/tomgang, har hørt at det er et plastikkhjul inni disse pumpene som bruker å gå heden, og at det hender seg de lekker. Noen dager så funker bilen helt topp, kan gå en uke uten noe tull, mens noen dager går tempen som en jojo :lol: Men det er nesten så jeg lurer på om dette har noen sammenheng mellom ute temperaturen, for jeg mener å huske at det stortsett har vært kaldt de dagene den har vært slem mot meg. Dette gjalt også når toppen var skjev, bilen kunne være helt fin i flere uker, og noen dager koket den flere ganger om dagen. Så siden jeg fant kvittering på at termostaten, vannpumpa og at kjølevannssystemet var trykktestet like før jeg kjøpte bilen så går jeg ut ifra at forige eier hadde en del prakk med det samme, og regner med at han egentlig hadde kjørt varm bilen slik at toppen ble skjev, for jeg var aldrig i nerheten av det røde :bmw:

Skal foresten skifte termostat og vannpumpa idag, så får se om det blir noe bedre :)

Noe av dette som ligner på dine problem eller ?

Men nydelig bil du har, så den utenfor prærien for noen helger siden :D 3stk E38 samlet på rekke og rad, manglet frontskade du da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mye trøbbel med temperaturen jeg også, begynte like etter jeg kjøpte den ifjor, bilen ble plutselig varm, overtrykksventilen løste ut noen ganger, vannet forsvant uten at jeg fant ut hvor noen ganger og engang så oppdaget jeg av at slangen ut av radiatoren hadde hoppet av. Men da jeg skulle montere den igjen så oppdaget jeg at plast-stussen på radiatoren hadd gått av, slik at jeg ikke hadde noe og feste slangen i. Så tok ut radiatoren, og fikk bestilt ny, etter endel feilsendinger av radiatoren og en radiator som ikke passet så fikk jeg endelig en som passet, hurtigfrakt fra GS tok godt over en uke :lol: Men da jeg hadde montert igjen, og var klar for å prøve den vedvarte det samme problemet, vannet forsvant, tempen steg. og siden vannet forsvant så kunne det ikke være luft heller, for har hørt at disse er håpløse å lufte, noe jeg merket alle de gangene jeg skulle fylle vann igjen : :? Så da tenkte jeg at det enten måtte være termostaten,vannpumpa eller toppen, så fikk testet termostaten og så over vannpumpa, men så ikke noe spesiellt der, disse var også skiftet kort tid før jeg kjøpte bilen. Så da ble det demontering av topp, fant ut at pakninga hadde røket en plass, men sendte toppen inn til "Tore topplokk" i Trondheim for sjekk likevell:P han trykktestet og planet den, kjøpte også et termostathus i ALU av han slik at jeg slipper at plastikkstussene på dette røyk :P så monterte, fylte vann og luftet kjølevannssystemet og siden har den gådd problemfritt frem til nå :? Får noen uker siden så oppdaget jeg at tempen plutselig begynte å stige igjen, så ble litt utrolig for at toppen hadde røket igjen. Vannet er plutselig borte etter ca. en uke eller to, heldigvis så piper det jo når vann nivået er lavt, så må fylle etter ca 0,75l. Men når jeg tar kick-down så detter tempen ned til normalen igjen, så dette tyder vel egentlig at termostaten ikke åpner nokk eller at vannpumpa ikke klarer og skaffe nok sirkulasjon under vanlig kjøring/tomgang, har hørt at det er et plastikkhjul inni disse pumpene som bruker å gå heden, og at det hender seg de lekker. Noen dager så funker bilen helt topp, kan gå en uke uten noe tull, mens noen dager går tempen som en jojo :lol: Men det er nesten så jeg lurer på om dette har noen sammenheng mellom ute temperaturen, for jeg mener å huske at det stortsett har vært kaldt de dagene den har vært slem mot meg. Dette gjalt også når toppen var skjev, bilen kunne være helt fin i flere uker, og noen dager koket den flere ganger om dagen. Så siden jeg fant kvittering på at termostaten, vannpumpa og at kjølevannssystemet var trykktestet like før jeg kjøpte bilen så går jeg ut ifra at forige eier hadde en del prakk med det samme, og regner med at han egentlig hadde kjørt varm bilen slik at toppen ble skjev, for jeg var aldrig i nerheten av det røde :bmw:

Skal foresten skifte termostat og vannpumpa idag, så får se om det blir noe bedre :)

Noe av dette som ligner på dine problem eller ?

Men nydelig bil du har, så den utenfor prærien for noen helger siden :D 3stk E38 samlet på rekke og rad, manglet frontskade du da :D

Dette høres ganske likt ut som mine problemer ja. Har et par komplette topper på hånda nå i tilfelle jeg må bytte. Håper det kun er pakninga egentlig, men kommer til å sjekke toppen for sprekker/skeivheter uansett.

Trodde ikke Tore Topplokk trykktestet jeg, så jeg har vurdert Sylinderservice og gjennomlysing. Har ikke så mye peiling på dette selv, så vi får se hva jeg finner ut.

Joda, bilen ser bra ut den :) Men for å si det sånn, jeg ville heller hatt en frontskade enn trøbbel med kjølingen/toppen. Dette er noe av det kjedeligste man kan komme ut for, bare feilsøking og tull. Er så drittlei av å skru selv, så resten av mekkingen på denne bilen setter jeg heller bort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lett klart meg foruten kjølevannsproblemene jeg også ja, men likevell så ble det frontskade :( men får håpe bilen blir i tipp topp stand nå da, blir vel lakkering og diverse små innkjøp fremover nå, så er det bare å håpe på at man ikke kommer borti noe eller får noen flere problemer på en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en liten kosmetisk oppgradering på min jeg også etter at motorproblemene forhåpentligvis blir løst :) Fikk forresten en bekreftende sms fra Sverige i går om at en del av oppgraderingen er klar for sending :wink: Og så gleder jeg meg til å oppgradere stereoen litt naturligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...