Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Vell, da har vel de fleste her lakt sammen to og to å sett at jeg har hatt S14 for salg og plutselig selger en komplett E36M3 i deler utenom motor og gir :)

Fant ut etter litt dissing fra BMWPower og Thunegutt at S14 måtte ut og inn måtte noe som funker mer og passer min kjørestil. Så da ble det jo en S50B32. Jeg valgte denne motoren for min bil er jo hovedsakelig en finværs-utstilling-bane-garasje-søndags-ferie-kose bil så den må SE bra ut like mye som den funker.
Kjøpte meg en komplett bil fra Sportevo1990 som fiksa en veldig behagelig handel sammen med en kompiss av han fikk jeg denne bilen på trailer fra Skien.
Dette er en (om ikke alle har fått det med seg) høyreratta 98 modell coupe med ca 150.000km på telleren.

Fikk bilen hjem mandag 25 januar på kvelden, så denne uka her har det vert full sving med demontering og planlegging. Minusgrader ute og godt og varmt i garasjen med musikk og hauevis med arbeidslyst.

Vell, her er bildene som er tatt av det som er blitt gjort på en snau og travel uke her i sunnhordland i en vel 60 kvadrat garasje :) Og litt fra da jeg tok ut S14 motoren.

DSC01364.jpg

DSC01365.jpg

DSC01367.jpg

DSC01372.jpg

DSC01374.jpg

DSC01376.jpg

DSC01377.jpg

DSC01379.jpg

DSC01381.jpg

DSC01385.jpg

Så var det til det som har skjedd denne uka :)

DSC01426.jpg

DSC01428.jpg

DSC01429.jpg

DSC01434.jpg

DSC01436.jpg

DSC01437.jpg

DSC01439.jpg

DSC01440.jpg

DSC01441.jpg

DSC01444.jpg

DSC01446.jpg

DSC01448.jpg

DSC01449.jpg

DSC01450.jpg

DSC01452.jpg

DSC01454.jpg

DSC01455.jpg

Endret av SSM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fint avstemt de grenrøra mht eksospulsene på S50 motorene,ser de har jo også S-vinkling på røra for å utligne de første 90graders bøyene som ellers hadde økt mottrykket,er ikke noe en lett legger merke til før en ser de i "dagslys".

Rent og pent verksted du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte og utformingen av grenrøra her bortsett fra det på cyl nr 6 da, mulig jeg kommer til å snu det røret.

Blir selfølgelig lakking av ventil dekselet og innsugsplenumet, men det blir ikke blått tror jeg.

Var synd med den rusten, dreneringshullet som er der var blitt lakkert igjen. Så dette er rust som er komt på ca 5 års tid, så det er kun rusta fra ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en bra oppgradering! S50B32 er kremmotor for E30. Jeg vil påstå at S50 motorer hjelper sjåføren til å bli enda bedre, responsen kan få enhver håpløs heal'n'toe sjåfør til å glise bredt :) Mellomgassing blir en drøm.

Garasjen står også i stil med bilen, meget ryddig og rent!

Ser det blir litt snitting av innsuget hvis du skal ha den BKFn du har avbildet. Med E36 motorbraketter og E28 535/M5 63,5mm motorputer + 15mm spacerskive på sjåførsside (Koed's "kit") vil du akkurat få klaring med en Golf 1 bremseservo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en bra oppgradering! S50B32 er kremmotor for E30. Jeg vil påstå at S50 motorer hjelper sjåføren til å bli enda bedre, responsen kan få enhver håpløs heal'n'toe sjåfør til å glise bredt :) Mellomgassing blir en drøm.

Garasjen står også i stil med bilen, meget ryddig og rent!

Ser det blir litt snitting av innsuget hvis du skal ha den BKFn du har avbildet. Med E36 motorbraketter og E28 535/M5 63,5mm motorputer + 15mm spacerskive på sjåførsside (Koed's "kit") vil du akkurat få klaring med en Golf 1 bremseservo.

Den bkf er fra M5 3.6l. Det må skjæres en del i boksen ja, men jeg skal bruke m20 motorfester slik at motoren står akuratt der den skal. Det blir modifisering av travers, bunnpanne, girkasse travers og mellomaksling. Golf 1 bkf gir litt hard pedal for en bil som stort sett brukes på veien, tror denne dobbelt membran bkf blir fin :-)

Eksos må jeg også lage, teker det blir 60mm meierirøyr med to dempere og DTM stuss er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir en bra oppgradering! S50B32 er kremmotor for E30. Jeg vil påstå at S50 motorer hjelper sjåføren til å bli enda bedre, responsen kan få enhver håpløs heal'n'toe sjåfør til å glise bredt :) Mellomgassing blir en drøm.

Garasjen står også i stil med bilen, meget ryddig og rent!

Ser det blir litt snitting av innsuget hvis du skal ha den BKFn du har avbildet. Med E36 motorbraketter og E28 535/M5 63,5mm motorputer + 15mm spacerskive på sjåførsside (Koed's "kit") vil du akkurat få klaring med en Golf 1 bremseservo.

Den bkf er fra M5 3.6l. Det må skjæres en del i boksen ja, men jeg skal bruke m20 motorfester slik at motoren står akuratt der den skal. Det blir modifisering av travers, bunnpanne, girkasse travers og mellomaksling. Golf 1 bkf gir litt hard pedal for en bil som stort sett brukes på veien, tror denne dobbelt membran bkf blir fin :-)

Eksos må jeg også lage, teker det blir 60mm meierirøyr med to dempere og DTM stuss er et must.

Ja, Golf 1 er ikke akkurat noe for gata. Jeg valgte også å skaffe et modda innsug å kjøre med org. servo, siden min og skal være kompromiss bruks/bane.

Men angående M20 motorlabber så går jeg ut fra at du har sjekka hvilken motorposisjon du vil få, og hvor vanvittig trangt det er. Selv med M20 vinkel (10 grader) og en knøttliten Golf 1 forsterker vil du knapt ha plass til noe fornuftig innsug. Jeg vil gjøre deg veldig klar på dette, hvis du ikke allerede vet det. Flere som har vært ille nære å drite på draget med å kappe feil i innsuget. Selv har jeg min S50 i M50 vinkel (30 grader) og det måtte kappes mye i innsuget for at org BKF skulle passe.

Her ser du S50 med M20 vinkel og org BKF. Som du ser, det finnes knapt plass.. http://img17.imageshack.us/i/cimg1087.jpg/

Den "korrekte" S50 vinkelen er 30 grader / M50 vinkel, slik at bunnpannen kommer mest mulig i water. Men om du skal modde den er det jo ett fett :) Bruk iallefall org bunnpanna og ha sumpen bak traversen, mye bedre enn å bruke M50 bunnpanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...