Gå til innhold

bytte av register kjede på m50 motor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo. lurte på om noen her inne kunne fortelle meg hvordan kjede skal stå? i forhold til dreva osv. går det ann og bytte dette kun med og ta av topp lokket?

takker for svar:)

Skrevet

Du må av med dekselet forran motoren, vannpumpa, sikkert termostathuset og den store reimskiva på veiven.

Det er en stor fordel (egentlig et must) at motoren står i øverste dødpunkt. At cyl. en er på topp :wink:

Skrevet

har ikke sjekka det. men skal av med topp lokket osv en dag:) men det meste er jeg ganske sikker på. men register kjede har altid vert en frykt for meg og begynne med. i og med at jeg ikke har en villeste aning om åssen detta skal stå:P

Skrevet

nei sa meg ikke mye det bilde der:P viss noen kunne forklart meg litt mer. skjønte åssen kamakslingane skulle stå. men veivakslingen så jeg ikke helt åssen skulle stå?

Skrevet

er som Waldez seie, eit hull i clutchuset som du skal sette inn ein låsepinne / dor slik att veivakslingen blir låst i eit slitte ( i sving hjulet) så skal begge kamakslingane peike opp fra sylinder 1 og det er mot kammakselen.

som vist på teikninga oppover, skal vel og ve nåkken merke ( eller hol) i kamaksel hjula og toppen :)

lykke til ;)

Skrevet

Hvis jeg forstår det rett,så har du hatt register ras på denne motoren?

Jeg kan nesten garantere deg at å bare skifte kjeder,er bortkastet arb.Ville begynt med å ta av toppen,å sett på ventiler.Har hatt en slik motor med registerhavari,å kan love deg at det så ikke spesielt bra ut når jeg tok av toppen.Der var det knekte ventiler pluss at glideskinner for kjede var knust.En annen ting er at hvis du er usikker på hvordan man stiller inn motor for å montere kjede,anbefaler jeg deg på det sterkeste å få hjelp av noen som kan dette.Du har bare et forsøk,blir det feil må du av med hele skiten igjen.

Skrevet

Helt enig med borgepett. Jeg solgte en 2 liter til en har som hadde fått registerras. Fikk den gamle motoren hans. Skrudde den i fra hverandre for å lære mer om hvordan hele motoren er bygget opp. Ventilene var helt bøyde og glideskinnene m.m var ødelagt.

Registerarbeid er for erfarne mekkere. Jeg gjør det ikke selv enda. Ut i fra dine spørsmål tror jeg ikke du har nok greie på hva du skal gjøre. Og det kan bli dyrt hvis det gaår galt igjen.

Så glem å prøve å fikse denne motoren er mitt råd. Den er sannsynligvis ødelagt. Er det en 2 liter, får du en annen brukt skikkelig billig. Jeg kan skaffe en komplett 2.5 liter med overhalt topp. Det koster mer, men skal du først bytte motor er det en bedre investering å sette inn en 2.5 liter. Verdiøkningen på bilen blir høyere enn kostnadene med å sette inn ny motor. Og en mye sprekere motor. Har du 320 i dag, så er bremsene, oppheng og fjærer helt like framme og bak som på en 325. En 325 har større diff, kortere mellomaksling og drivakslinger og dobbel eksosos. Men dette behøver du ikke bytte. Eksosen ville jeg byttet da. Ikke problem å godkjenne bilen som 325 etterpå hvis du vil det, og understellet er likt som på 325.

Bare et tips fra meg.

Eirik.

Skrevet

hehe. fikk svar på det jeg lurte på:) dette er ikke noe salgs tråd eller ønskes kjøpt tråd! fult klar over alt her. og jeg kan alt det andre. men har ikke tolerangse data så viste ikke åssen jeg skulle plasere akslingene når jeg setter på kjede:) takk for svar hanskr og Waldez det kom til stor hjelp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...