Gå til innhold

Diverse koblings spm.

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nå en http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4454&katid=35&mid=m436&id=&vn=736 (JBL GTO504) forsterker, med en http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=175&katid=30&mid=m436&id=&vn=736 (JBL GTO-1204BR) basskasse i min e36, spilleren er en Pioneer DEH-4100SD så altså jeg har bare en linjeutgang, men skal nå også koble til mine 6x9 høytallere http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=85&katid=18&mid=m436&id=&vn=736 (JBL GTO-938)

Men over til saken, det står at 6x9ene kan kobles i 2ohm, åssen gjør man dette?

Er det mulig å drive alt dette med kun denne forsterken? (gjentar at jeg bare har en rca utgang så en ekstra forsterker er vel bare å gleme?)

Er det mulig ha ha koblet til subben i 4ohm og samtidig 6x9ene i 2ohm på samme forsterker?

Hva skal jeg nå gjøre med de gamle ledningene til høytallaran bak?

Er det mulighet å koble til en ekstra forsterker, selv bare med 1rca utgang på spiller?

Ser at på spilleren så kan jeg endre på subwoofer, altså da endrer jeg på subben, men hvis jeg kobler til 6x9ene på samme sub, vil de også endre seg da?

(Og nei, jeg vil ikke bytter spiller [-X )

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til saken, det står at 6x9ene kan kobles i 2ohm, åssen gjør man dette?

Er det mulig å drive alt dette med kun denne forsterken? (gjentar at jeg bare har en rca utgang så en ekstra forsterker er vel bare å gleme?)

Du kan dele signalet fra spilleren med Y-adaptere så du får signaler til begge forsterkerene eller du kan kjøre signalet gjennom forsterkeren du nå bruker og ut til neste forsterker. Da trenger du kun en phono kabel til. Men du kan bruke denne forsterkren til både sub og 6x9. Hvorfor skal du kjøre dem i 2ohm? Kan vel likegjerne kjøre dem i 4 om det er det dem er egentlig. Du kan bruke 2kanaler til 6x9 og 2kanaler til sub. Om da må du kjøre sub i 4ohm, for å få til dette må du legge en stk 5cm kabel mellom + og - på kontaktene som er på basskassen. Så kobler du til + og - fra forsterkeren inn på dem to resterende kontaktene som er på basskassen. Da kjører du denne i 4ohm som forsterkren din takler.

Er det mulig ha ha koblet til subben i 4ohm og samtidig 6x9ene i 2ohm på samme forsterker?

Ja, om du kjører dem på forskjellige kanaler er det mulig.

Hva skal jeg nå gjøre med de gamle ledningene til høytallaran bak?

Du kan koble i fra hverandre ISO kontakten bak på cdspilleren din om du ikke skal bruke dem eller front høytalerene lengre. Eller du kan bare isolere kontaktene med teip og legge dem til siden baki ved høytalerene.

Ser at på spilleren så kan jeg endre på subwoofer, altså da endrer jeg på subben, men hvis jeg kobler til 6x9ene på samme sub, vil de også endre seg da?

Du skal ikke koble på 6x9 på "samme sub" dem kobler du på egenekanaler på forsterkren. Jeg ville kjørt fulfrekvent signal fra cdspillern til forsterkren så delt det opp til høytalerene derfra. mener å huske du kan gå inn i undermenyen på spilleren der og sette signalet på "full" frekvent om det nå står på "lav" frekvent altså bare for sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til høytaller til rca boks, er slikt at jeg kan stille på spilleren, slikt at bare høytallaran bak spiller f.eks, og det kan jeg ikke når den gamle er, fordi hvis jeg f.eks skal slå avv subben da, så slår jeg jo også av høytallaran bak, eller er jeg heilt på jorde nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til høytaller til rca boks, er slikt at jeg kan stille på spilleren, slikt at bare høytallaran bak spiller f.eks, og det kan jeg ikke når den gamle er, fordi hvis jeg f.eks skal slå avv subben da, så slår jeg jo også av høytallaran bak, eller er jeg heilt på jorde nå?

Korleis vil du skru av suben og kvifor?

Har ikkje du høgtalere framme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å kunne slå av subben, uten å må ta av høytallran bak, men skjønner ikke hva du har imot en slikt høytallerledning til rca boks? OG ja, jeg har høytallere forran.

Ein sånn høgtaler til rca boks, er ikkje det beste ltdmessigt. da er det nok bedre å splitte rca signalet.

Hadde du ikkje hatt høgtalere framme, kunnr du ha kobla bakhøgtalerene på framutgangene.

Da kunne du brukt fader for å skru volumet på bassen langt ned.

Eg lurer fortsatt på kvifor du vil skru av suben?

Er det for å ta den ut?

Eller vil du berre skru ned volumet?

Eg prøver berre å få litt info slik at eg eller andre kanskje har tips om tilkobling slik at du kan utnytte dei muligheitene du har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer siden på spilleren så er rca utgangen valg til subwoofer, til og med egne instilner for rca'en på spilleren og de heter subwoofer, der jeg kan stille inn frekvensen og slikt, og blir det vel ganske feil hvis andre høytallere også er koblet till?

Og hva mener du med dårlig lydkvalitet? jeg er ikke en slikt person som vil ha klar lyd, men mer høy lyd (men selfølgelig uten skurring_)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer siden på spilleren så er rca utgangen valg til subwoofer, til og med egne instilner for rca'en på spilleren og de heter subwoofer, der jeg kan stille inn frekvensen og slikt, og blir det vel ganske feil hvis andre høytallere også er koblet till?

Og hva mener du med dårlig lydkvalitet? jeg er ikke en slikt person som vil ha klar lyd, men mer høy lyd (men selfølgelig uten skurring_)

Du kan velge om signalet ut på linjeutgangen skal berre væra bass eller heile frekvensspekteret.

Har du valgt at det berre skal væra bass, so er det sikkert fleire innstillinger på LPF (lavpassfilteret)

Du har nok LPF på forsterkeren og.

Eg har nok ikkje hatt muligheit for å høyre om det blir dårligare lyd med høgtaler til rca boks.

Men det er nok litt forskjell. Om det er muligt å høyre det er nok ein anna sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivd å sett en del på spilleren i dag, men ikke funnet noe, men sikker bare jeg som ikke kan leite #-o, men som sagt, så lenge det ikke er støy så bryr jeg meg ikke om den klareste lyden, så tror jeg kjøper en sånnen og kommer tilbake med åssen det gikk, takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...