Gå til innhold

Bilen lader ikke - ny dyamo?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min, en 520i 90 12v sluttet plutselig å lade.

Har sett over, og reimhjulet på dynamoen roterer fint (og det er ikke slakk i reimen).

Må jeg nødvendigvis skifte hele dynamoen, eller kan det være noe annet som er gåent?

Evt. om jeg skal skifte, går det an å skifte i en reparert noe sted, eller må den kjøpes fabrikkny til 2200,- ?

Skrevet

om du kan skru litt, så kan du demontere den å sjå om sleperingane er utslitt, og selvfølgeleg skjekke børstane.

om du har mulighet til å få lånt deg ein diode testar so kan du få skjekka om nåkken av diodane har korslutta eller brudd.

de er vel eigentleg de som går ann å skjekke, som eg kjem på i farten.

skal fint å gå ann å få deler / eller erstatnings generato/dynamo for ein billegare penge

men spørst kor du du bur hen, her som eg held til har vi eit verksted som overhalder startarar og dynamoer ;)

Skrevet

ta ut spenningsregulatoren hvis det er en slik på dynamoen du, sjekk om børstene er utslitte eller ikke, i samme slengen ta en titt på sleperingene, sleperingene er det som børstene subber mot. Sleperingene skal ikke ha unormal slitasje.

Skrevet

Oi, mange flotte svar :-D

Ladereleet sier du, hvordan finner jeg ut om jeg har det?

Er en M20B20-motor dette her, hvis det er til noe hjelp?

Sikring? Er det det på dynamoen?

Hvor er denne i såfall? Sikringsboksen fremme på venstre side, eller under baksetet?

Hørte en fryktelig klikking i relé under baksetet, mens motoren stod på tomgang i går.

(Var vel da jeg forstod at det var lite strøm ute å gikk, for det begynte plutselig å lyse svakt på batt.lyset).

Kan det tenkes at det ladereleet ligger under der?

Er vel bare til å slakke reima, og ta ut dynamoen, hvis denne skal ut, eller er det mye skruing?

Beklager mye spørsmål, men dette må opp å gå raskere enn svint,

for buss er helt utelukket.

Hvis jeg lader bilen på natten, har jeg da nok strøm til å kjøre tur/retur jobb? (Ca. 10 minutter hver vei).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...